Hoppa till huvudinnehåll

De österbottniska vägarna ska skötas bättre i vinter – 1200 kilometer väg i Österbotten uppgraderas

Vinterföre på riksåttan.
Vinterväglag på riksåttan. Arkivbild. Vinterföre på riksåttan. Bild: YLE/Rolf Granqvist rekka

Staten satsar ungefär 15 miljoner euro på vägunderhållet i Finland. En miljon kommer österbottningarna till godo när bland annat hela riksväg åtta uppgraderas till den näst högsta nivån.

Om förslaget från NTM-centralen i Södra Österbotten blir godkänt kommer också bland annat omfartsvägen norr om Vasa att få samma status som motorvägen.

Väg 749 från Jakobstad till Karleby kommer också att uppgraderas, men den omtalade Larvvägen i Vörå behåller samma underhållsklass som nu.

- Det är inte tillräckligt med trafik på Larvvägen för att den skulle få en ny klass, säger direktör Anders Östergård på södra Österbottens NTM-central.

Anders Östergård, direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central
Anders Östergård, NTM-centralen Anders Östergård, direktör för trafik och infrastruktur vid Södra Österbottens NTM-central Bild: Yle/Filip Stén anders östergård,NTM-centralen i Södra Öterbotten

Kortare åtgärdstid

En uppgradering av vinterunderhållet innebär att tiden för halkbekämpning förkortas och snölagret på vägen blir tunnare. Mer salt kommer att användas kommande vinter.

- Mest kommer uppgraderingen att märkas på de vägar som har de högsta vinterunderhållsklasserna, som riksåttan. De som kör längs mindre vägar kommer också i fortsättningen att ibland uppleva besvärliga förhållanden, säger områdesansvarige Kaj Mattsson på Södra Österbottens NTM-central.

- Riksåttan är nu en väg som ska vara i skick hela tiden, säger Östergård.

Plogbil i snöyran.
Arkivbild Plogbil i snöyran. Bild: YLE/Rolf Granqvist plogbil

NTM-centralen i Södra Österbotten har skickat in sitt förslag till vägverket som ska godkänna uppgraderingarna som ska träda i kraft den första januari 2019. Totalt föreslås 1200 kilometer väg i Österbotten uppgraderas.

Samtidigt ska NTM-centralen omförhandla avtalen med entreprenörerna som sköter om vägunderhållet och entreprenörerna ska hinna skaffa de maskiner som krävs.

- Vi har redan början av november så tidtabellen är stram, säger Östergård.

Mycket klagomål

Förra vintern var finländarna, och speciellt österbottningarna, väldigt missnöjda med vägunderhållet. Därför har trafik- och kommunikationsminister Anne Berner (C) beslutat att ge NTM-centralerna mer pengar för vinterunderhållet.

- Hon har arbetat hårt för att få en förändring till stånd och hon har lyckats skaffa pengar, säger Östergård.

Enligt Östergård klagade österbottningarna förra vintern mest på halkan och att åtgärdstiderna var för långa.

Skolbussen åkte i diket i Kalvholmen i Korsholm.
Så här såg det ut en morgon i januari 2018. Flera skolbussar i Korsholm och Vörå körde i diket på grund av halkan. Skolbussen åkte i diket i Kalvholmen i Korsholm. Bild: Yle/Jukka Tyni halt,väglag,Österbotten,kalvholm

- På vissa vägar hann snön stampas fast i vägen och då är det svårt att få bort den därifrån.

- Det blir en hel del förbättringar, men det blir aldrig sommarväglag på vintern, säger Mattsson.

Tunga trafiken beaktas

När vägarnas vinterunderhållsklasser nu gjorts om har man inte bara tagit i beaktande hur många personbilar som kör på vägen.

Nu räknar man också med den tunga trafiken för att bättre kunna ta hänsyn till näringslivets behov.

- Många av våra österbottniska vägar har mycket tung trafik och bland annat riksåttan får en högre underhållsklass tack vare de nya reglerna. Åtminstone i den tunga trafiken kommer man att märka skillnad på vinterunderhållet. Speciellt till exempel riksåttan söderut från Vasa som får mycket bättre halkbekämpning, säger Östergård.

Så här stora förändringar i begränsningarna för vinterunderhållet har inte gjorts förut.

De begränsningar för vinterunderhållet som gäller fram till den första januari gjordes upp för tio år sedan och sedan dess har klimatet och vintrarna förändrats.

- Vintrarna är inte längre stabila utan det kan komma regn mitt i vintern, säger Mattsson.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten