Hoppa till huvudinnehåll

Krögare i Karis startade egen taxiservice då kunderna inte kom hem nattetid

Man i svart tröja framför en hylla med flaskor. Har armarna i kors och tittar åt sidan.
Ted Granström tror att det snart blir aktuellt med ännu en bil. Man i svart tröja framför en hylla med flaskor. Har armarna i kors och tittar åt sidan. Bild: Nicole Hjelt / Yle Krögare,Karis,Karis järnvägsstation,ted granström

Under de senaste tre åren verkar antalet taxibilar sinat på Karis gator. Krögare Ted Granström befarade att det samma snart skulle gälla hans kundunderlag. För att nattklubbens gäster ska komma tryggt hem i nattens mörker valde han att starta en egen taxiservice.

Nattlivet är beroende av en fungerande nattrafik. Ifall det finns en risk att det inte går att komma hem från baren på annat sätt än till fots så minskar kundunderlaget.

Så resonerar krögaren Ted Granström som valde att starta taxiservicen Station Taxi i anslutning till nattklubben Club 18 vid tågstationen i Karis.

Granström säger att taxiutbudet så gott som försvunnit från Karis gator nattetid under de senaste åren.

en ensam parkbänk i mörkret
Att vara tvungen att vandra hem i mörkret en kall vinternatt kan göra att kunderna stannar hemma. en ensam parkbänk i mörkret Bild: Yle/Linus Hoffman Bänk,vinter,mörker,ensamhet,öde

- Förr kom chaufförerna in på krogen och letade efter kunder. Nu händer det att vi ringer centralen och de meddelar att det inte finns någon bil att få, berättar han.

Granström har själv varit tvungen att vandra hem flera kilometer i nattens mörker och menar att en taxiskjuts i de fallen är välinvesterade pengar. Dessutom handlar det om säkerhet.

- Det börjar bli kallt ute nu och det är viktigt att folk kommer tryggt hem konstaterar han.

Mycket stress

Idén att starta egen taxiservice har mognat under några år. Men efter att Granström märkte en ytterligare försämring i utbudet av taxibilar efter den nya lagen så gjorde han slag i saken.

När han sedan körde hem bilen som skulle användas för ändamålet slog det honom vad han gett sig in på.

- Det kom som en kalldusch över mig - jag funderade vad jag riktigt sysslar med. Men man får mycket hjälp från nätet, säger han.

Fakta om den nya taxilagen

  • Riksdagen godkände den 19.4.2017 med rösterna 100 för, 50 mot, 49 var frånvarande.
  • Lagen trädde i kraft 1.7.2018.
  • Taxikvoterna och taxaförordningen samt stationsplats-, jour- och körförpliktelserna slopades.
  • Kurs- och examenskravet för taxiföretagare slopades.
  • Taxitrafiktillståndet ger rätt att bedriva taxitrafik överallt på fastlandet, inte bara på ett visst område som tidigare.
  • Man kan vara självständig eller höra till en taxicentral eller ett större taxiföretag. De flesta som hör till en taxicentral är egenföretagare och har eget taxitillstånd och egen bil.
  • Hör du inte till en taxicentral måste kunderna hitta dig men du får då bestämma priset på körorna.
  • Taxicentralerna och -företagen förmedlar körningar och bestämmer priserna för sina chaufförer. De bestämmer också vem som får köra för dem.

Han berättar att det har inneburit mycket stress att komma igång vid sidan om den övriga verksamheten men att han inte såg något annat alternativ.

- Jag blev tvungen att göra det här. Trots att vi ännu inte märkt att taxibristen skulle inverka på kundutbudet så handlar det om nattlivets överlevnad, förklarar Granström.

En bartender häller ett stop
Taxin kör mellan flera olika restauranger. En bartender häller ett stop Bild: Mika Kanerva bartender

Han menar att servicen är tänkt att tjäna hela Karis krogliv.

- Jag vet att vår taxi kört flera kunder till andra restauranger men det är inget fel i det. Det handlar om ett samarbete, säger han och berättar att han marknadsfört taxiservicen på de andra krogarna i trakten.

En till bil kan bli aktuell

I första hand är det visserligen tänkt att Granströms taxi ska köra den egna klubbens kunder, men det är inte frågan om någon bil för skytteltrafik till Club 18.

- Den rör sig i hela Raseborg och beroende på hur behovet visar sig se ut så kanske den börjar köra mera på dagarna också. Vi ska prova på allt, säger han och berättar att den redan anlitats även dagtid.

Taxibilen sattes första gången i trafik under det sista veckoslutet i oktober och Granström är positivt överraskad.

Röd skylt ovanför vit ingång på gul byggnad. På skylten står det Club 18.
Ted Granström driver klubben Club 18. Röd skylt ovanför vit ingång på gul byggnad. På skylten står det Club 18. Bild: Nicole Hjelt / Yle Krögare,Karis,Karis järnvägsstation,Skylt,bar,Krog,nattklubb,club 18

- Det var betydligt fler kunder än jag hade räknat med. Jag tror inte det dröjer länge innan vi får skaffa en till bil, säger han.

Granström har inte stött på någon annan krögare som löst problemet med taxibrist med att starta en egen service. Han har ändå hört att det förekommer.

- När vi installerade taxametern i bilen i Vanda sade installatören att de gjort motsvarande på en bil i Borgå, berättar han.

Granström misstänker att fler kommer att ta till samma lösning.

- Jag tror att det kommer att bli vanligare i framtiden.

Viktigast att kunderna kommer till och från krogen

Granström understryker att det handlar om att möta ett behov - en service bland andra.

- Visst är det roligt om man kan göra pengar på det här men främsta prioritet är att kunderna ska kunna komma hem så att de väljer att komma hit på nytt, konstaterar Granström.

Granström har ingen tidigare erfarenhet av att erbjuda taxitjänster. Han och chauffören har bland annat förberett sig på olika scenarier via rollspel.

- Vi har tagit turer med att spela kund, berättar han.

Trots att Granström satsat på att vara väl förberedd fanns det ändå saker som fattades under eldprovet.

- Vi hade glömt att köpa en isskrapa, berättar han och skrattar.

Artikeln är en del av Svenska Yles granskning av taxiservicen efter lagändringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland