Hoppa till huvudinnehåll

Nya alkohollagen får finländarna att köpa mindre starksprit och vin – det försämrar vinsten hos Altia

Paljon alkoholipulloja
Paljon alkoholipulloja Bild: Henrietta Hassinen / Yle Helsingfors,alkohol (njutningsmedel),alkoholdrycker,alkoholism,alkoholkonsumtion,alkoholanvändning,alkoholkultur,restauranger

Den nya alkohollagstiftning som trädde i kraft vid årsskiftet påverkar alkoholbolaget Altias resultat, bedömer bolagets ledning. Vinsten har krympt en aning jämfört med i fjol, enligt delårsresultatet för årets tredje kvartal.

För perioden juli till september uppvisar Altia en vinst på 6,6 miljoner euro, medan motsvarande siffra för i fjol var 6,9 miljoner.

Altias verkställande direktör Pekka Tennilä säger att förändringarna i lagen och beskattningen har fått försäljningen av starksprit och viner att minska. Han är missnöjd med de nya skattehöjningar som regeringen meddelade om tidigare den här hösten.

- Skattehöjningar bidrar till att öka suspekt import från andra länder, säger Tennilä.

Han påpekar att Finland redan beskattar alkohol hårdare än de flesta andra EU-länder och att särskilt beskattningen av starksprit är hög jämfört med andra alkoholdrycker.

Ställer hoppet till jul och nyår

Trots att vinsten alltså minskade en aning under det tredje kvartalet, så har Altias omsättning ökat lite, från 84,5 miljoner till 85,7 miljoner euro.

Tennilä anser att utvecklingen har varit positiv för bolaget. Han har höga förväntningar på årets sista månader. Till följd av firandet kring jul och nyår brukar både omsättning och vinst vara betydligt större än under de tidigare kvartalen.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes