Hoppa till huvudinnehåll

Om "för många" kör för fort stänger polisen av fartkameran – målet är inte att böterna ökar när Helsingfors får 70 nya plåtpoliser

Trafikkamera.
Varje gång en fartkamera blixtrar till skickas bilden automatiskt till polisens trafiksäkerhetscentral där en anställd tittar på den och skrider till åtgärder. Trafikkamera. Bild: Yle/ Anna Huittinen trafikkamera

Den automatiska trafikövervakningen ska öka rejält i Helsingfors. Men syftet är inte att antalet böter ökar. Polisen har en gräns för hur många fortkörningsfall som kan behandlas per polisinrättning per år. Om "för många" kör för fort stänger polisen av fartkameran.

70 nya kamerastolpar ska sättas upp i trafiken i Helsingfors mellan 2020 och 2024. Det här beslöt stadsmiljönämnden på tisdagen.

Långt ifrån alla stolpar kommer ändå att ha en kamera.

- Polisen har reserverat pengar för att skaffa 35 kameror och det är det maximala antalet. Så många kommer inte att vara i bruk, utan bara omkring en tredjedel av stolparna kommer ha en aktiv kamera. Resten av kamerorna kommer vara på service eller i lagret. Det är inte ändamålsenligt att hälften av stolparna har en kamera, säger överkommissarie Jarkko Lehtinen vid Helsingforspolisen.

Fartkamerorna kommer att flyttas från en stolpe till en annan och polisen kan via sitt datasystem stänga av en kamera.

- Tanken är inte att maximera antalet böter. Det centrala är att få ner medelhastigheten, att få trafikanter att följa väjningsplikten och förebygga olyckor, säger Lehtinen.

Överkommissarie Jarkko Lehtinen.
Jarkko Lehtinen. Överkommissarie Jarkko Lehtinen. Bild: Yle/ Ronnie Holmberg polisen,Helsingfors polisinrättning,Jarkko Lehtinen

"Om det kommer för många ärenden stänger vi av kamerorna"

Det finns nämligen tydliga gränser för hur många fortkörningsärenden polisen kan hantera under ett år. I hela landet ligger den här gränsen på 600 000 ärenden för 2018. Ett ärende kan vara en anmärkning, en ordningsbot eller dagsböter.

- Alla ärenden som kommer till oss på trafiksäkerhetscentralen behandlas men om det kommer för många stänger vi av kamerorna. På det sättet justerar vi vår arbetsmängd, säger överkommissarie Dennis Pasterstein, chef för polisens trafiksäkerhetscentral.

Per dag klarar trafiksäkerhetscentralen av 3 000 ärenden i hela landet. Varje bild som en fartkamera knäpper måste hanteras av en människa och just nu är antalet hanterare vid trafiksäkerhetscentralen 60.

Tidsgränsen för när en bild från en fartkamera måste behandlas av polisen är tre veckor.

- Vi strävar efter att behandla ett ärende inom en vecka för att säkert klara av gränsen. Om tidsgränsen på tre veckor hinner passera måste polisen delge ärendet personligen och chauffören kallas till polisstationen.

Helsingfors ser ut att överskrida årsgränsen och övervakningen måste minska

Förutom en nationell gräns för antalet ärenden har varje polisinrättning en egen årsgräns som målsättning.

- Om till exempel gränsen inom en polisinrättning nås på tio månader jämnas det ut genom att färre kameror är aktiva där och fler i ett annat område resten av året, säger Pasterstein.

För Helsingfors del ligger den här gränsen på 61 000 under 2018. Hittills i år, till och med slutet av oktober har antalet som behandlats varit 56 000. Om Helsingfors överskrider sin årsgräns, vilket sker med nuvarande takt, måste antalet ärenden inom andra polisinrättningar i landet minska.

Dennis Pasterstein
Dennis Pasterstein. Dennis Pasterstein Bild: YLE/Ted Urho dennis pasterstein

Pasterstein säger att en ökning av antalet kamerastolpar i Helsingfors inte automatiskt leder till att ärendegränsen för ett år stiger.

- Fler stolpar behöver inte betyda att det skrivs ut fler böter eller anmärkningar eftersom kamerorna kan stängas av, säger Pasterstein.

Jarkko Lehtinen vid Helsingforspolisen säger att det inte finns planer på att anställa fler för att fartkamerorna ökar. Däremot kan Helsingforspolisen vid behov flytta över personer till trafikövervakningscentralen för att hantera bilderna från kamerorna.

"Räcker att en kamera är aktiv 10-15 procent av tiden"

Enligt Dennis Pasterstein räcker det om en kamera är aktiv 10-15 procent av den möjliga övervakningstiden för att det ska förbättra trafiksäkerheten.

- Trafi har utrett om det spelar någon roll om det finns en kamera i stolpen hela tiden eller bara ibland. Resultatet var att kameran ska vara på plats så ofta att det finns en rädsla hos chaufförer att där finns en kamera. Och skillnaden när det gäller hastighetsövervakning är inte stor mellan om det finns en kamera i stolpen ibland eller hela tiden, säger Pasterstein.

Här ska de nya kamerastolparna placeras ut

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen