Hoppa till huvudinnehåll

Orsakerna bakom den indonesiska flygkraschen börjar klarna – Boeing varnade för problem redan tidigare

Olyckutredning efter kraschen.
Alla 189 personer ombord på det indonesiska olycksplanet omkom. Olyckutredning efter kraschen. Bild: AFP / Lehtikuva Lion Air,flygolyckor

Enligt olycksutredare hade en av planets vinkelsensorer bytts ut dagen innan olyckan.

Amerikanska luftfartsmyndigheten FAA har gett ut en ny reglering angående Boeing 737 Max-planets flygvärdighet. Även flygplanstillverkaren Boeing varnade flygbolagen.

Lion Airs Boeing 737 Max-plan störtade i havet i Indonesien i slutet av oktober. Alla 189 personer ombord omkom.

Varningen gäller vikelsensorernas bristfälliga funktion. Enligt indonesiska utredare gav en av planets vinkelsensorer planet felaktig data, vilket ska ha lett till olyckan.

Enligt olycksutredarna hade en av vinkelsensorerna bytts ut dagen innan olyckan eftersom den haft problem även under det föregående flyget.

Flygplanstillverkaren Boeing varnade bolagen som flög Boeing 737 Max-plan genom en bilaga till luftfartshandboken. I bilagan ges instruktioner för bland annat hur man justerar planets höjdroder i vissa specifika omständigheter. Höjdrodret styr flygplanets nosläge uppåt eller neråt. I bilagan står det exempelvis att "under vissa omständigheter, som när piloten styr planet manuellt, kommer Max-planet att automatiskt försöka rikta nosen neråt ifall sensorerna upptäcker att en aerodynamisk blockering är möjlig".

Flygplanstillverkaren Boeing varning gäller ungefär 250 Boeing 737 Max-plan. I Finland används modellen av bland annat Norwegian och Flydubai.

Källor: Reuters, AFP

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes