Hoppa till huvudinnehåll

Västnylänningar ringer förgäves efter taxi nattetid: “Telefonräkningen har fördubblats och jag har inte ens fått en taxi för det”

Kurt Fagerström talar i telefonen.
Kurt Fagerströms telefonräkning har fördubblats då han har försökt beställa taxi. Kurt Fagerström talar i telefonen. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,kurt fagerström

Kurt Fagerström har i många års tid åkt taxi för att komma hem från krogen eller från någon fest. Men efter att den nya taxilagen trädde i kraft får han oftast ringa till någon kompis för att få skjuts.

- I Karis är det omöjligt att få en taxi efter klockan tio på vardagskvällarna. På helgerna är det lite lättare, men efter klockan tre på natten är det nästan omöjligt.

Restaurangen Club 18 i Karis har öppnat egen taxiservice eftersom kunderna inte kom hem på natten. Men då den bilen oftast är upptagen är det svårt att få skjuts med den också, säger Fagerström.

- Det borde finnas ännu flera taxibilar, konstaterar han.

Precis som många andra efterlyser Kurt Fagerström ett joursystem nattetid.

Enligt den nya lagen har taxibilarna inte längre någon jourskyldighet och det här har resulterat i att det kan vara svårt att få taxi efter dagtid.

- Och nuförtiden vet man ju inte heller vilka taxichaufförer som kör, så man kan inte heller ringa dem, säger han.

Ohållbart då det blir kallt

Själv har Kurt Fagerström en hel del vänner och bekanta som han kan ringa om han inte får tag i en taxi. Men alla har inte den möjligheten.

- Det här systemet är fruktansvärt. Tänk på vintern när det blir kallt och folk står ute timme efter timme och inte får någon taxi.

Fagerström bor ungefär 12 kilometer från Karis centrum. Det är helt enkelt för långt för att avverka till fots, konstaterar han krasst.

- En kilometer kan man gå, men man går inte 12 kilometer i kölden mitt i natten.

Fakta om den nya taxilagen

  • Riksdagen godkände den 19.4.2017 med rösterna 100 för, 50 mot, 49 var frånvarande.
  • Lagen trädde i kraft 1.7.2018.
  • Taxikvoterna och taxaförordningen samt stationsplats-, jour- och körförpliktelserna slopades.
  • Kurs- och examenskravet för taxiföretagare slopades.
  • Taxitrafiktillståndet ger rätt att bedriva taxitrafik överallt på fastlandet, inte bara på ett visst område som tidigare.
  • Man kan vara självständig eller höra till en taxicentral eller ett större taxiföretag. De flesta som hör till en taxicentral är egenföretagare och har eget taxitillstånd och egen bil.
  • Hör du inte till en taxicentral måste kunderna hitta dig men du får då bestämma priset på körorna.
  • Taxicentralerna och -företagen förmedlar körningar och bestämmer priserna för sina chaufförer. De bestämmer också vem som får köra för dem.

Dyrt att ringa Lähitaksi

Ett annat problem är taxicentralen Lähitaksi som tar emot alla samtal och förmedlar informationen vidare till taxibilarna.

Dels är lokalkännedomen dålig och de som svarar har svårt att förstå svenska gatunamn, säger Kurt Fagerström.

Dels är det dyrt att ringa till Lähitaksi, speciellt då man inte ens får tag i en taxi.

- Mina telefonräkningar har stigit med det dubbla. Jag räknade att det gick över 30 euro på en månad utan att jag ens fick en taxi för den summan.

Artikeln är en del av Svenska Yles granskning av taxiservicen efter lagändringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland