Hoppa till huvudinnehåll

Yle har valts till Finlands tredje bästa aktör på sociala medier i den årliga Digital leaders -forskningen

Rose-Marie Dahlström.
Rose-Marie Dahlström Rose-Marie Dahlström. Bild: YLE journalist

Konsultföretaget BearingPoint har utvärderat hur bra de ledande företagen i Finland utnyttjar digitala plattformar för att nå ut till sina kunder. Yle har valts till Finlands tredje bästa aktör på sociala medier. I rankingen var det bara Valio och Fazer som klarade sig bättre än Yle.

“Under året har de företag som granskats förbättrat sin synlighet på sociala medier betydligt. Att Yle nu finns med på tredje plats i rankingen ska ses som en eloge för det somearbete vi gör”, säger Tuija Aalto, chef för sociala medier på Yle.

Målet med Yles närvaro på sociala medier är att nå finländare i alla åldrar och att skapa en så låg tröskel som möjligt för vår publik att interagera med oss.

“Under det senaste året har vi satsat mera på Instagram och i synnerhet Instastories, som är ett format som förutspås bli populärare än Facebooks nyhetsflöde ännu före årsskiftet”, säger Rose-Marie Dahlström, producent för sociala medier på Svenska Yle.

Förutom Instagram satsas det också särskilt på Youtube, i synnerhet inom genren ung.

“Vårt mål är att erbjuda finländare en personlig upplevelse av Yles tjänster. Därför är det viktigt att Yle finns på sociala medier för ständigt föra en dialog med publiken.”

Bolaget