Hoppa till huvudinnehåll

Tv-serie: Babylon Berlin, om det vilda Berlin åren före nazisternas maktövertagande

Scen ur tv-serien Babylon Berlin.
Liv Lisa Fries som Charlotte i superklubben Moka Efti, Berlin 1929. Scen ur tv-serien Babylon Berlin. Yle TV1

Tysk tv-serieproduktion noteras allt mer internationellt, och nu hittar den senaste fullträffen till Finland. I Babylon Berlin förflyttar vi oss till 1929 då Berlin är världens femte största stad och festen som vildast, strax innan nazisterna tar över.

Det är lyx och misär, politiska explosioner och samhällelig oro, sex och droger och partyn, en bunt kriminalfall, och en bild av hur skör en färsk demokrati kan vara.

Babylon Berlin är en av dessa tv-serier som smakar långfilm. Bildarbetet är så rikt, miljöerna många och genomarbetade, och så behandlar den en så fascinerande tid.

I det breda persongalleriet är det framför allt två figurer som leder oss genom berättelsen.

Den 30-åriga polismannen Gereon Rath är veteranen från första världskriget som lider av så kallad granatchock - ett posttraumatiskt tillstånd som leder till extrema ångestattacker. Dem dämpar han med hjälp av så kallad ”Hustensaft”, en speciell hostmedicin med en ordentlig dos heroin.

Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja.
Volker Bruch som den krigstraumatiserade polismannen Gereon Rath. Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja. Yle TV1

Dessutom möter vi den 22-åriga Charlotte Richter, som lever i misär såsom hundratusentals andra i det sena 20-talets Berlin. Här delar tre generationer en sliten mörk trång höghusvåning.

Hon är en självmedveten självständig skarp snabb kvinna som har bestämt sig för att hitta en väg ur misären. Efter en rad tillfälliga endagsjobb får hon börja katalogisera mord vid polisen, och drygar ut kassan som deltidsprostituerad på legendariska klubben Moka Efti.

Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja.
Inte precis lyx i miljön där Charlotte Richter hör hemma. Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja. Yle TV1

En sällan behandlad tid

Intressant nog är just de här så viktiga åren i Tyskland förvånansvärt sparsamt behandlade inom fiktionen – Alfred Döblins Berlin Alexanderplatz (1929) och Christopher Isherwoods Farväl till Berlin (1939) är de mest kända undantagen.

Då en av seriens tre skapare Tom Tykwer presenterar historiens dyraste tv-serieproduktion utanför England och USA, konstaterar också han att det har gjorts ”tio miljarder filmer från tiden just efteråt, tredje riket och världskriget, men väldigt lite om tiden före 1933”.

Regissören Tom Tykwer.
Tom Tykwer. Regissören Tom Tykwer. Bild: Philipp Guelland Tom Tykwer

Tom Tykwer är Berlinfilosofistuderanden som ingen filmhögskola ville ha, som istället skötte projektorn i en indiebiograf, slog ihop sig med vänner som gick i filmskola och grundade ett produktionsbolag som ständigt levde över sina tillgångar.

- Jag hade utmätningsmannen bakom dörren åtminstone två gånger, skrattar han i dag. Och utan Lola Rennt (Spring Lola Spring, 1998) hade jag väl hamnat i fängelse.

Succén med Lola öppnade alla dörrar, också till Hollywood. Men nu är han igen tillbaka i Tyskland, med ett storhetsvansinne-projekt likt Babylon Berlins tyska förebild Heimat.

Våldsam instabil fartfylld tid

Serien inleds med ett dubbelavsnitt, och det är lätt att snabbt sugas in i berättelsen.

Här finns ett myller av människor och sidospår och miljöer. Elva år efter första världskrigets slut ligger krigets följder ännu tungt över landet, ett väldigt missnöje gror, och Berlin är fyllt av konspirationer.

Så möts gangsters, sovjetiska kontrarevolutionärer, glittrande klubbar och erotiska urladdningar, här finns en stulen sovjetisk tågvagn fylld med guld som alla vill ha, här finns porrfilminspelningar och fotografier som leder till en utpressningshistoria.

Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja.
20-talistiska första maj-demonstrationer. Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja. Yle TV1

Regissörstrions grepp är effektivt, filmatiskt och stort, med en fin känsla för detaljer och ögonblick som får både tiden och staden att bubbla av liv.

1929 var Berlin världens femte största stad, med fler invånare än i dag. Det var tempo, otålighet, fest. Här fanns 1 000 danshallar, praktfyllda villor med nyrika industrimiljonärer men också slitna mörka trånga hyresvåningar. Det var våldsamt och instabilt. Politiska demonstrationer slogs ner hårt, och samtidigt – i tysthet – agerade starka krafter som ansåg att Tyskland förråddes i världskrigets fredsförhandlingar och nu bara väntade på att få revansch.

Allt det finns starkt närvarande då man följer Gereons polisarbete och Charlottes försök att skapa sig ett liv.

Men man ger också enskilda stämningar och händelser ordentligt med tid. Som fjärde avsnittets våldsamma första maj-demonstration då polisen sägs ha avlossat 10 000 skott, eller då man avslutar andra avsnittet med en fem minuter lång show från Moka Efti. Alkoholen flödar, alla dansar, bandet är stort, bara bröst och dansöser i banandräkt.

Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja.
Klubben Moka Efti. Saksan kaikkien aikojen kallein draamasarja Babylon Berlin kuvaa natsien valtaannousuun johtaneita yhteiskunnallisia oloja. Yle TV1

Moka Efti, klubben där den 20-talistiska dekadensen exploderade, har filmteamet byggt upp så gott som enligt originalet; interiören i en före detta stumfilmsbiograf, exteriören i studiokomplexet Babelsberg utanför Berlin.

Det är typiskt för serien, för här ska staden Berlin fungera som en huvudperson.

Återskapat Berlin från år 1929

Scenografen Ulf Heinrich har gjort ett massivt arbete med att skapa miljöer. Serien utspelar sig på 290 (!) olika platser, så förutom att man sökt upp bevarade 20-talsmiljöer har man byggt 8 000 nya kvadratmeter 20-tals Berlin i Babelsberg– bara det kostade 12 miljoner euro.

Lägg till 200 filmdagar, 9 månader för efterarbete, ett par år av förberedelser, 5 000 statister, och det låter inte konstigt alls att seriens prislapp ligger på 40 miljoner euro.

- Vi ville göra Berlin till en karaktär i serien, visa hur staden levde, hur folk levde och rörde sig där, berättar Tom Tykwer.

- Det gör vi genom att presentera staden tillsammans med andra karaktärer. Ta bara en tidig scen, med Charlotte. Där inleder vi med ett mikrokosmos, den fattigdom hon lever i, hur vi börjar med små små detaljer och sedan sakta tar oss ut och upptäcker staden, från små miljöer hemma hos henne till stora bilder vid Alexanderplatz.

- Vi ville vara ute så mycket som möjligt, få staden att leva på riktigt, inte sådär som då Fassbinder filmade Berlin Alexanderplatz och hade allt som allt typ fyra utebilder medan allt annat gjordes i studiomiljö.

- Problemet med att använda existerande miljöer är ju att de måste bearbetas, hur mycket de än fanns redan på 20-talet så finns det alltid detaljer som måste ändras. Då gjorde vi så att... som då vi använde tunnelbanestationen vid Hermannplatz. Vi gjorde om den, och så filmade vi alla stationsscener för alla sexton avsnitt efter varandra.

Baserar sig på en ännu oavslutad romanserie

Babylon Berlin baserar sig på Volker Kutschers romansvit där författaren velat kombinera Alfred Döblins värld med deckarförfattaren Raymond Chandlers hårdkokta noir-stämningar.

Kutscher har hunnit med sju böcker i serien, och även om han hade tänkt avsluta serien med nazisternas maktövertagande 1933 har han nu tänkt om. Det ska bli ytterligare två böcker, som sträcker sig åtminstone fram till de olympiska spelen i Berlin 1936.

Och då tvingas Kutscher också ta ställning till hur hans huvudkaraktärer ska förhålla sig till de nazistiska makthavarna.

- Det har jag ännu inte bestämt, om Gereon Rath ska vara ett offer eller en förövare, berättar han för tyska tidningen Tagesspiegel.

Och på tal om språkfrågor, som väckt stor debatt också i Finland i samband med den kommande filmen om Helene Schjerfbeck; då Tykwer & co sålde idén till finansiärer, fick de höra att det hela måste göras på engelska, ”av kommersiella skäl”.

- Men då sa vi att det här görs på tyska, eller inte alls, berättar Tom Tykwer, helt följdriktigt eftersom han inte vill lyfta fram någon USA-producerad tv-serie som förebild utan just Edgar Reitz mammutsatsning Heimat.

Så blev det, och kommersiellt har det visat sig vara ett lyckat beslut. Serien har blivit en internationell succé och har fått stort genomslag också i tv-serielandet England. I Tyskland fick man 3 miljoner tittare då serien visades på betal-tv-kanaler, då Public service tog över nådde man 8 miljoner tittare.

En tredje säsong är under arbete

De två första säsongernas sexton avsnitt hittar nu till Finland, men i Tyskland är man redan i gång med en tredje säsong.

Teamet bakom TV-serien; Tom Tykwer, Leonie Benesch, Liv Lisa Fries, Volker Bruch och Achim von Borries.
Tom Tykwer, skådespelarna Leonie Benesch, Liv Lisa Fries och Volker Bruch, samt regissören Achim von Borries Teamet bakom TV-serien; Tom Tykwer, Leonie Benesch, Liv Lisa Fries, Volker Bruch och Achim von Borries. Bild: ullstein bild / All Over Press Babylon Berlin,Tom Tykwer

Det finns material att bygga vidare på, men hur länge Tom Tykwer & co tänker fortsätta, återstår att se.

- Det här jobbet är ju som en evig tunnel, berättar han. Du skriver och skriver och spelar in och editerar, och ungefär dagen efter att vi fick allt klart skulle vi börja skriva på nästa säsong. Det är en nonstop-process som kan driva en till vansinne.

- Jag har frågat amerikanska tv-serie-skapare hur de klarar av det här, hur de lyckas ha ett liv vid sidan av jobbet. Men deras svar är att det inte går, familjen är kaputt och allt är som en mardröm. Och jag har bestämt mej för att... jag har en fin fru och vill ha tid med henne, för mej kan jobbet inte längre vara allt.

- Kanske beror det på att jag har blivit äldre, men det är också så att ens eget system måste få ny näring, annars blir du bara en tråkig maskin. Så det är viktigt att hinna leva, bara så är det möjligt att hämta liv också till filmerna som du gör.

Tyylikkäästi pukeutuneita henkilöitä tanssimassa.
Tyylikkäästi pukeutuneita henkilöitä tanssimassa. Bild: © Frédéric Batier/X Filme 2017 Babylon Berlin

BABYLON BERLIN
Efter en romansvit av Volker Kutscher
Bearbetning och regi: Tom Tykwer, Achim von Borries, Henk Handloegten.
Huvudroller: Volker Bruch och Liv Lisa Fries.

Sänds i TV1 fr.o.m den 10e november, då serien inleds med ett dubbelavsnitt. Alla sexton avsnitt finns redan tillgängliga på Yle Arenan.
På tv-bolagets hemsida finns en hel del tilläggsmaterial runt serien, inklusive ett dokumentärprogram om tiden,1929.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje