Hoppa till huvudinnehåll

Clara 84 år: “Jag har blivit så ängslig att jag ringer mina bekanta i stället för en taxi”

Porträttbild av Clara Johanson.
Clara Johanson åker inte längre taxi speciellt ofta. Porträttbild av Clara Johanson. Bild: Yle/Minna Almark Västnyland,Karis,clara johanson

Clara Johanson vågar inte längre anlita taxi eftersom hon inte kan lita på att den verkligen kommer. I stället är det hennes vänner och barn som skjutsar henne då det behövs.

Clara Johanson är 84 år gammal och bor ungefär tre kilometer från Karis centrum.

Då vädret är fint orkar hon ibland promenera in till centrum för att handla eller delta i något program. Men vägen hem är tyngre eftersom det är uppförsbacke.

- Jag behöver taxi eftersom jag inte har tillräckligt med kraft i benen och ett hjärta som inte riktigt orkar med långa promenader. I synnerhet om jag har bagage blir det tungt, säger hon.

Förr kom taxin alltid

År 2013 gjorde Clara Johanson sig av med sin bil. Efter det har hon åkt taxi två till tre gånger i veckan, beroende på hur mycket program hon har inbokat.

Fram till i somras fungerade taxiresorna utan problem: taxibilarna kom när det var meningen oberoende av vilken tid de var beställda, säger hon.

Men efter att den nya taxilagen trädde i kraft har både hon och många av hennes bekanta råkat ut för problem. Det har lett till att Clara Johanson inte längre vågar anlita taxi.

Fakta om den nya taxilagen

  • Riksdagen godkände den 19.4.2017 med rösterna 100 för, 50 mot, 49 var frånvarande.
  • Lagen trädde i kraft 1.7.2018.
  • Taxikvoterna och taxaförordningen samt stationsplats-, jour- och körförpliktelserna slopades.
  • Kurs- och examenskravet för taxiföretagare slopades.
  • Taxitrafiktillståndet ger rätt att bedriva taxitrafik överallt på fastlandet, inte bara på ett visst område som tidigare.
  • Man kan vara självständig eller höra till en taxicentral eller ett större taxiföretag. De flesta som hör till en taxicentral är egenföretagare och har eget taxitillstånd och egen bil.
  • Hör du inte till en taxicentral måste kunderna hitta dig men du får då bestämma priset på körorna.
  • Taxicentralerna och taxiföretagen förmedlar körningar och bestämmer priserna för sina chaufförer. De bestämmer också vem som får köra för dem.

För några veckor sedan missade hon nästan tåget till Helsingfors. Därifrån skulle hon vidare till Björneborg för att sedan åka vidare med en väninna till norra Finland.

- Jag hade beställt taxin två dagar i förväg och när jag stod och väntade så ringde de och sade att det inte finns någon ledig bil.

Taxin var beställd till klockan nio på söndagsförmiddagen, en halv timme före tåget skulle avgå. Som tur kunde Clara Johanson ringa en vän som snabbt ställde upp och skjutsade henne till tåget.

- Det är hemskt tråkigt att ringa och besvära någon på en söndag morgon. Men jag hade tur att jag har en god vän som kunde köra mig.

Vänner skjutsar i stället

Samtidigt insåg hon att hon inte har någon aning om hur beställningssystemet fungerar.

- Om man beställer en taxi två dagar på förhand, så borde de tidigare kunna säga till om det inte finns en taxi i stället för att göra det samma sekund som man behöver den.

Taxistrulet har lett till att Clara Johanson inte längre vågar beställa taxi då hon behöver skjuts någonstans.

- Nu har jag blivit så ängslig och orolig att jag inte vill ringa efter taxi, utan jag ringer till mina bekanta och de kommer efter mig.

Som tur har hon flera vänner som har bil och hennes barn som bor i Helsingforstrakten kommer oftare än tidigare till Karis för att hjälpa henne.

- På det här sättet har jag klarat den här nya tiden, som jag kallar den, säger hon.

Risk att man blir ensam hemma

Clara Johanson är inte den enda som upplever att den nya taxilagen har gjort det besvärligare och osäkrare att få taxiskjuts.

Då hon rör sig i olika sammanhang i Karis hör hon samma klagovisa, berättar hon.

Risken är att man blir sittande ensam hemma eftersom det är svårt att ta sig till olika evenemang.

- Om man inte får en taxi och inte har några bekanta som man täcks ringa till så blir det ju tråkigt och man tycker att det är eländigt. På något sätt blir jag så arg på den här taxisituationen och på henne som som har hittat på det här.

En stor sak som måste åtgärdas

Ann-Maria Grims är den vän som ställde upp då Clara Johanson höll på att missa tåget när taxin inte dök upp.

Hon rör sig själv med bil, men har hört många historier om hur folk har fått vänta på taxibilar eller helt och håller blivit utan.

- Jag förstår inte alls det här, nu skördar vi följderna av den nya och obetänksamma taxilagen, säger hon.

I Raseborg är lite på en femtedel av invånarna över 65 år gamla. Det betyder att det finns en hel del människor som inte kan köra bil, säger Ann-Maria Grims.

- Det är en stor sak och jag tycker att det här måste åtgärdas. Vi bor i en glesbygd och vi har ingen kollektivtrafik, inga bussar och spårvagnar som man bara kan hoppa på.

Artikeln är en del av Svenska Yles granskning av taxiservicen efter lagändringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland