Hoppa till huvudinnehåll

Cykelvägar med tvära slut i Borgå centrum: "Den som cyklar lite då och då kan nog bli chockerad"

En cykelväg som slutar i en parkeringsplats. I förgrunden en cykel.
Cykel- och gångleden vid Ågatan slutar plötsligt i en parkeringsplats. En cykelväg som slutar i en parkeringsplats. I förgrunden en cykel. Bild: Yle/Mira Bäck Borgå,cykling,cykelvägar

Enligt Borgås nya stadsstrategi ska staden satsa på att bli en cykelvänlig stad. Just nu finns det ändå flera ställen i stadens centrum där cykelvägarna får ett abrupt slut.

- Utanför centrum är cykelvägarna bättre. Kring torget är det lite så att cykelvägarna mitt i allt tar slut och så är man på en trottoar. Det är lite dåligt planerat, säger Borgåbon Jörgen Wollsten.

Han jobbar på yrkeshögskolan Haaga-Helia i Näse och brukar cykla till jobbet året om.

- När man cyklar ofta så lär man sig var cykelvägen slutar. Den som cyklar lite då och då kan nog bli chockerad och undra vad som händer, säger Wollsten.

Till exempel cykel- och gångvägen som går längs med Ågatan tar plötsligt slut i en parkeringsplats på Fisktorget invid Mannerheimgatans bro.

Man cyklar i centrum av Borgå.
Jörgen Wollsten cyklar till jobbet varje dag. I bakgrunden syns den icke cykelvänliga bron vid Mannerheimgatan. Man cyklar i centrum av Borgå. Bild: Yle/Mira Bäck Borgå,cykling

I Näse slutar cykelvägen från Tolkishållet mitt i S-markets parkeringsplats.

Wollsten har också ett annat exempel.

- Om man kommer på Stadshusgatan från sportplanen så finns det cykelväg, men när man kommer till parken så ska man mitt i allt ut på gatan, säger Wollsten.

Under arbete

Enligt Hanna Linna-Varis som är trafikingenjör vid kommuntekniken i Borgå så är det synd att det blivit så här med cykelleden vid Ågatan.

- Från början var tanken att det som nu blivit en parkeringsplats skulle vara ett lite mer torgaktigt område. Nog kommer man ju vidare där via, men inte så lätt, säger Linna-Varis.

Vad gäller cykelvägen som slutar på S-markets parkeringsplats i Näse så är kommunteknikens händer bundna just nu.

- Det byggs hela tiden i omgivningen runt parkeringsplatsen, och planeringen av markanvändningen är i ett oklart tillstånd just nu.

Det lönar sig alltså inte att bygga vidare på cykelvägen innan man vet vad som kommer att hända i området.

En cykelväg vid åstranden i Borgå som plötsligt förbyts i en parkeringsplats.
Nej, det står inte en bil parkerad på cykel- och gångvägen. Det är bara så att cykelvägen vid åstranden slutar i en parkeringsplats. En cykelväg vid åstranden i Borgå som plötsligt förbyts i en parkeringsplats. Bild: Yle/Mira Bäck Borgå,cykling,cykelvägar

Enligt Linna-Varis kan ändå den situationen lätta via byggandet av en annan cykelväg i närheten.

- Det ska bli en genvägsaktig rutt som går genom skogen från Aurorahallen via Kokonbacken.

Enligt Linna-Varis strävar man efter att planera och bygga gång- och cykelvägar samtidigt som man planerar och bygger nya bostadsområden.

Emellanåt måste ändå cykelvägarna göras först senare.

I vinter ska staden bygga några mindre cykelvägar i Näse.

- En rutt ska gå bakom läkarhuset vid Skolgatan i Näse. Från infotavlan vid Västra Mannerheimleden ska det bli en genväg som går via Abc-stationen till Näsevägen.

Mest missnöje med landsvägarna

Mest respons får Borgå stad om statens landsvägar.

- Staten eller Närings-, trafik- och miljöcentralen har inte prioriterat cykelvägar, säger Linna-Varis.

Enligt henne har staden till en del kunnat samarbeta med staten och NTM-centralen för att få lättrafikleder längs landsvägarna, men det har alltid krävt att staden står för en del av finansieringen.

- Vi hoppas nästa år kunna bygga den delen av cykelvägen till Kullo som nu fattas, sträckan mellan Drägsby och Ernestas. Borgå stad har satt undan pengar för det här men vi vet inte om NTM-centralen har gjort det, säger Linna-Varis.

Cykelväg
Cykelvägen i Kullo, fotograferad i somras. Cykelväg Bild: Yle/ Stefan Paavola Cyklist,cyklister,cykling,landsvägscykling,gång- och cykelbanor,Borgå,Kullo,lättrafikleden i kullo

Hon berättar också att man som bäst arbetar på planerna för en cykelled längs Mörskomvägen, mellan Hjortronstigen och Lappträskvägen.

- Det finns ingen precis information om tidtabellen, men det tar antagligen ett par år innan man kan börja bygga, säger Linna-Varis.

Under året har staden satt upp en hel del skyltar som visar var cykellederna går. De är ritade av den kända serietecknaren Pertti Jarla.

- Vi försöker sätta ut skyltarna på rutten som går till Kungsporten före jul, säger Linna-Varis.

Känt sig rädd i trafiken

Borgåbon Jörgen Wollsten har emellanåt känt sig rädd i trafiken då han behövt köra ute på gatan bland bilarna.

- Några gånger har jag varit fem före döden när bilarna bara kommit, säger Wollsten.

Han säger att bilisterna inte alltid tar cyklister i beaktande, men alla cyklister kan inte heller trafikreglerna.

- Följer man reglerna så är det inga problem.

Bil som stannat för en cyklist
Bil som stannat för en cyklist Bild: YLE/Antti Kuusiniemi trafik,Cyklist,Övergångsställe,skyddsvägar

Wollsten skulle gärna se fler cykelvägar i centrum av Borgå.

I övrigt är han ganska nöjd med cykelvägarna, särskilt med att man bytt utt de vassa gatukanterna längs med Mannerheimgatan till låga, jämna kanter som det är lätt att cykla över.

- Men en sak som jag tycker är hemskt dålig är Järnbölevägen där det inte är någon belysning på cykelvägen men nog på gatan.

Enligt Hanna Linna-Varis har en förbättring av belysningen inte funnits på agendan.

- I praktiken är nästan alla cykelvägar upplysta. Det här är en sak med två sidor, vissa vill ha belysning medan andra tycker att belysningen ska släckas åtminstone till natten, säger hon.

Ska bli cykelvänlig stad

Enligt Borgås nya stadsstrategi fram till år 2030 ska Borgå göras till en fungerande cykelstad.

Enligt biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz hör det här tätt ihop med utvecklingen av centrum.

- I den första skissen på hur centrum kunde utvecklas är en massa av centrumgatorna inprickade som cykelgator eller långsamma gator där fotgängare och cyklister har förtur, säger von Schoultz.

Flera personer går längs en gata i centrum av Borgå. Marken är täckt av snö.
Fredrick von Schoultz kastar fram idén om att man i fortsättningen kunde ploga lättrafiklederna före gatorna. Flera personer går längs en gata i centrum av Borgå. Marken är täckt av snö. Bild: YLE/ Bettina Aspfors Borgå,borgå centrum

Han berättar också att stadsutvecklingsnämnden i kommande års budgetförslag skrivit in att ett cykelprogram för staden ska göras upp.

- Via programmet kunde man identifiera exakt vilka åtgärder som krävs, säger von Schoultz.

Enligt von Schoultz kunde staden till exempel gå in för att prioritera underhållet av cykel- och lättrafikleder under årets kallare månader. Det skulle betyda att cykellederna kunde plogas före gatorna.

En annan del av den nya stadsstrategin är att modigt försöka sig på nya saker.

Enligt von Schoultz kan man redan nästa år göra olika försök vad gäller utvecklingen av cykelmöjligheterna i centrum.

Fortsätt cykla

Överlag får staden ganska positiv feedback om cykellederna, men det finns ännu en del att göra.

- Vi har många cykelvägar i Borgå, men vi måste förbättra kvaliteten på dem. Det finns många gamla, smala cykelvägar och en oändlig mängd kantstenar som ska göras lägre, säger trafikplanerare Hanna Linna-Varis.

Ju mer cykelvägarna används, desto mer investeras det i dem― Trafikplanerare Hanna Linna-Varis

Enligt Linna-Varis är det största problemet Mannerheimgatans bro.

- Där går det inte att cykla behärskat. Man kan cykla på körbanan, men få vill göra det.

Enligt Linna-Varis funderar man på om det skulle gå att få till någon "fattigmanslösning" på problemet.

von Schoultz säger att Mannerheimgatans bro kommer att kopplas ihop med centrumutvecklingen och trafiklösningarna som görs där.

Linna-Varis påminner också om att Borgåborna själva kan påverka cykelvägarnas skick.

- Ju mer cykelvägarna används, desto mer investeras det i dem.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland