Hoppa till huvudinnehåll

Challenging learning kommer till de svenska skolorna i Vanda - Lärare: "Jag är mycket ivrig, det nya tänkesättet aktiverar eleverna"

Teresa Vuorensola-Perkiö, lärare i Helsinge skola
Terese Vuorensola-Perkiö ska ta i bruk Challenging learning med sina elever. Teresa Vuorensola-Perkiö, lärare i Helsinge skola Bild: YLE / Mathias Gustafsson Challenging learning

Challenging learning blir alldeles strax sanning i de svenska skolorna i Vanda. Syftet är att höja lärarnas iver i skolorna och att öka elevernas insikt i den potential de själva bär på. Entusiasmen är påtaglig.

I Helsinge skola är det liv och rörelse i korridorer och ute på gården. Från rektor Marielle Mutkas rum kan man se eleverna gå ombord på tre bussar som står parkerade på gården.

De ska på utfärd till Kärringmossen för att få lära sig mer om avfallshantering. Om bara några dagar får de dessutom som första i hela Finland börja ta del av ett splitternytt projekt, nämligen Challenging learning.

- Vi insåg här i ledningsgruppen att den svenska skolenheten i Vanda inte har någon gemensam strategi som skulle gälla alla skolor. Så vi satte oss ner och började kolla vad de världsledande pedagogerna håller på med just nu. Ett namn som dök upp var James Nottingham och hans filosofi om utmanande inlärning, berättar Anders Vikström, direktör för den svenskspråkiga servicen.

Anders Vikström, svensk bildningsdirektör
Bildningsdirektör Anders Vikström ville ha en gemensam strategi. Anders Vikström, svensk bildningsdirektör Bild: YLE / Mathias Gustafsson Anders Vikström,Svensk bildningschef i Vanda

Ny läroplan, nya metoder

Den nya läroplanen, som togs i bruk för en tid sedan, säger att eleverna allt mer ska vara delaktiga i undervisningen. Eleverna ska själva aktivt söka upp information och lära sig använda sig av den. Det här kan göras inom ramarna för utmanande inlärning.

- Vi talar om inlärningsgropen och om elevens mentala sinnesstämning, eller ”mindset”. Eleverna ska få den sinnesstämningen att de klarar av skolarbetet. Man får misslyckas då och då, men utgångspunkten är att de ska känna av att det här går att utföra, berättar Marielle Mutka, rektor för Helsinge skola.

Marielle Mutka, rektor Helsinge skola
Marielle Mutka är rektor i Helsinge skola. Marielle Mutka, rektor Helsinge skola Bild: YLE / Mathias Gustafsson vanda

Inlärningsgropen, en utmaning och en möjlighet

The learning pit, eller inlärningsgropen, är en annan term som ofta figurerar i pedagogen James Nottinghams program.

- En elev kan känna att den hamnar inne i en grop och att den måste gräva upp sig därifrån. Med den här pedagogiken jobbar vi utifrån att alla kan ta sig ur inlärningsgropen, men att vi tillsammans måste se exakt hur det ska gå till. Alla är olika, berättar läraren Teresa Vuorensola-Perkiö.

Det finns förstås några utmaningar med ett nytt sätt att tänka, berättar Vuorensola-Perkiö.

- Vi måste lära oss tänka på ett lite annat sätt, men det är mycket inspirerande och spännande. Eleverna måste aktiveras på ett helt annat plan en tidigare, fortsätter hon.

Anders Vikström, Terese Vuorensola-Perkiö och Marielle Mutka
Vanda är först i hela landet med Challenging learning. Anders Vikström, Terese Vuorensola-Perkiö och Marielle Mutka Bild: YLE / Mathias Gustafsson vanda

Unikt i hela landet

Vanda är först i Finland att ta sig an den här pedagogiken och det är de svenska skolorna som implementerar Challenging learning.

- Allra först har vi kartlagt hur vi ska få det hela att fungera. Vi har varit på föreläsningar och lyssnat på experter av olika slag. Nu ska vi se hur vi får det att fungera i praktiken. Jag hoppas att vi från första början kan se effekterna av det här, säger Anders Vikström.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen