Hoppa till huvudinnehåll

Rekordfå migranter har tagit sig över Medelhavet till Italien i år, rekordmånga drunknar på vägen – EU har gett det våldshärjade Libyen huvudansvaret för räddningsinsatserna

Flyktingar på Medelhavet
Flyktingar på Medelhavet räddas av organisationen SOS Méditerranée till fartyget Aquarius i bakgrunden. Räddningsoperationerna har försvårats vilket leder till att fler flyktingar drunknar idag, fast färre kommer över Medelhavet. Flyktingar på Medelhavet Bild: Laurin Schmid/SOS MEDITERRANEE flyktingar,Libyen,Aquarius,SOS Méditerranée,Medelhavet

Antalet dödsoffer på Medelhavet antas bli rekordmånga i år. Samtidigt har den italienska regeringen satt käppar i hjulet för de hjälporganisationer som räddar liv på Medelhavet. Nu möts ledarna för länderna på båda sidor om havet för att diskutera situationen i Libyen.

Trots att landet härjas av konflikter och våld har EU gett Libyen huvudansvaret för räddningsarbetet på Medelhavet.

I Palermo på den italienska ön Sicilien hålls som bäst ett tvådagars toppmöte om Libyen – ett land hårt drabbat av våld och konflikter, som dessutom är delat.

Den västra delen kontrolleras av den internationellt erkända och FN-stödda regeringen, medan den östra delen styrs av generalen Khalifa Haftar understödd av Egypten, Ryssland och Förenade Arabemiraten.

Italiens premiärminister Giuseppe Conte är värd för mötet om Libyen i Palermo
Italiens premiärminister Giuseppe Conte har samlat Libyens rivaliserande ledare till ett möte i Palermo den 12 och 13 november. Italiens prioritet i frågan handlar långt om att stoppa flyktingar som tagit sig till Libyen från att komma över Medelhavet. Libyen har varit kaotiskt sedan diktatorn Muammar Gaddafi störtades 2011. Italiens premiärminister Giuseppe Conte är värd för mötet om Libyen i Palermo Bild: AFP / Lehtikuva Libyen,Medelhavet,SOS Méditerranée,flyktingar

Italien ville gärna ha alla världens toppledare med intressen i Libyen på plats, men flera av nyckelaktörerna verkar inte infinna sig. Därmed riskerar även resultaten att utebli.

Det var i juni som den italienska inrikesministern Matteo Salvini bestämde sig för att stänga de italienska hamnarna för fartyget Aquarius. Salvini hade då suttit i regeringen i en vecka.

Matteo Salvini, Italiens inrikesminister
Italiens inrikesminister Matteo Salvini beskrev det som en stor seger att ha hindrat hjälpfartyget Aquarius från att ta i land. Matteo Salvini, Italiens inrikesminister Bild: Christin Sandberg Matteo Salvini,flyktingar,SOS Méditerranée,Medelhavet,Aquarius

Ombord på Aquarius fanns 629 människor som hade räddats efter en omfattande aktion på Medelhavet.

Sedan dess har villkoren för räddningsarbetet på Medelhavet försvårats, för att inte säga omöjliggjorts.

I augusti letade den italienska kustbevakningens räddningsfartyg Diciotto, med 190 migranter ombord, efter en hamn att lägga till vid.

Vi såg hamnen från båten och var tvungna att förklara för all som räddats från att drunkna varför vi inte kunde ta i land. Det var inte lätt.― Federica Montisanti, hjälporganisationen Intersos

Fartyget Diciotto hade kapacitet att klara ett par dygn med hundratals räddade ombord, men tvingades driva omkring under ett par veckor.

– Vi gjorde vårt bästa för att försöka hålla alla ombord lugna, säger Federica Montisanti från hjälporganisationen Intersos i Palermo som var med ombord på Diciotto under de dramatiska dagarna till havs.

Federica Montisanti från hjälporganisationen Intersos
Federica Montisanti försökte hålla ett par hundra människor som räddats från att drunkna lugna ombord, då fartyget Diciotto försökte få tillstånd att ta i land i augusti i år. Federica Montisanti från hjälporganisationen Intersos Bild: Christin Sandberg flyktingar,Libyen,Medelhavet,Aquarius

Italien krävde att övriga EU-länder också tar ansvar för flyktingarna - men de andra sade nej

Italien ville i somras att de andra EU-länderna skulle ta solidariskt ansvar för flyktingarna. EU sökte en lösning genom att fråga medlemsländerna om de var beredda att ta emot flyktingar. Det blev nej från i stort sett alla.

Efter påtryckningar kunde flyktingarna till sist stiga iland i Catania på Sicilien - då hade Albanien och Irland gått med på att ta emot några av flyktingarna.

Till havs är det allas skyldighet att rädda nödställda

Den italienska inrikesministern Matteo Salvini har försökt göra skillnad på frivilligorganisationernas privata fartyg och sådana fartyg som navigeras av den italienska staten, som Diciotto.

De förstnämnda gör business av räddningsoperationerna på Medelhavet, enligt Salvini.

Marine Le Pen, partiledare för det franska partiet Nationell samling (som tidigare hette Nationella fronten), har varit inne på samma spår.

Le Pen har kallat hjälporganisationernas fartyg för ”Medelhavstaxin”, som tjänar pengar på att transportera migranter från en kontinent till en annan.

Men enligt internationell sjörätt är alla båtar, från små fiskebåtar till kustbevakningens välutrustade fartyg, skyldiga att agera om de hittar nödställda i havet.

Mathilde Auvillain från SOS Méditerranée
Mathilde Auvillain, talesperson för SOS Mediterranée, säger att det allvarligaste är att det inte längre finns några vittnen till tragedierna på Medelhavet, ingen som vet vad som sker och ingen som kan berätta. Mathilde Auvillain från SOS Méditerranée Bild: Mathilde Auvillain flyktingar,Medelhavet,SOS Méditerranée,Libyen

– I praktiken är räddningsarbetet detsamma, vilket fartyg som än plockar upp de nödställda ur vattnet. Alla sök- och räddningsoperationer samordnas via ett komplext system, som tidigare koordinerades från Rom, men idag ska koordineras från Libyen, säger Mathilde Auvillain, talesperson för SOS Mediterranée i Palermo i Italien.

Flyktingar på Medelhavet
Frivilligorganisationer räddade nästan hälften av dem som hittades i sjönöd på Medelhavet under fjolåret, visar statistik från den italienska kustbevakningen. Flyktingar på Medelhavet Bild: Anthony Jean flyktingar,Medelhavet,Libyen,SOS Méditerranée,Aquarius

Färre flyktingar når Europa, men fler dör på Medelhavet

SOS Mediterranée säger att människor fortsätter gå ombord på de osäkra båtarna från Libyen, eftersom de flyr tortyr, våldtäkter, arbetsexploatering, frihetsberövande och andra grymma förhållanden.

– Situationen i Libyen är extremt svår och det råder omänskliga förhållanden där, säger Auvillain.

Alla människor har rätt att söka asyl, det vill säga internationellt skydd. För att en person ska kunna göra det måste hon eller han först ta sig till ett säkert land för att lämna in en asylansökan.

Libyen är idag inte något säkert land. Den enda vägen som är öppen därifrån går över Medelhavet.― Mathilde Auvillain, talesperson för SOS Mediterranée

Rekordfå personer har nått den italienska kusten i år. Fram till slutet av oktober var det 22 027 personer, vilket är 80 procent färre än under 2017 och den lägsta siffran på fem år, enligt den Internationella organisationen för migration IOM.

EU:s linje är att stödja och förstärka den libyska kustbevakningen för att den ska förhindra att fler människor lämnar Libyen, alternativt tvinga tillbaka flyktingarna innan de hinner nå för långt ut på havet.

Aquarius miste sin flagg

Mathilde Auvillain säger att SOS Mediterranée vill finnas på Medelhavet och rädda så många liv som möjligt.

- Vi kommer att fortsätta rädda människor så länge det finns ett behov av humanitär hjälp på Medelhavet, säger Auvillain.

Fakta om flyktingdöden på Medelhavet

Dödsfallen bland dem som försöker lämna Libyen har ökat till 1 av 18 under perioden januari till juli i år. Motsvarande siffra under samma tidsperiod förra året var 1 av 42 skriver UNHCR i rapporten Desperate Journeys.

Den Internationella organisationen för migration (IOM) rapporterar att 1 987 personer har drunknat under 2018.

Enligt den italienska kustbevakningen räddades 114 286 personer under 2017. 41 procent av dessa räddades av frivilligorganisationer.

Men när hamnarna stänger försvinner också förutsättningarna för att slutföra uppdraget och få de räddade i säkerhet.

Fartyget Aquarius
Alla fartyg till sjöss måste hjälpa nödställda, enligt internationell sjörätt. Men fartygen måste vara registrerade någonstans, och Aquarius har nyligen förlorat sin panamanska flagg. Förhandlingar pågår nu med Schweiz. Fartyget Aquarius Bild: Maud Veith / SOS Méditerranée flyktingar,Medelhavet,Libyen,SOS Méditerranée,Aquarius

SOS-fartyget Aquarius har dessutom drabbats av ännu ett bakslag. Det har fråntagits sin Panamaflagga och just nu pågår förhandlingar om att kunna navigera under schweizisk flagg.

I mitten av oktober överlämnades 25 000 namnunderskrifter till den schweiziska förbundspresidenten.

Utan flagga har Aquarius inte rätt att vara ute på havet.

Flyktingar på Medelhavet
Här räddas ett barn ur havet 2016, till Aquarius. Människorättsorganisationer har kritiserat den italienska regeringen för att ha utövat påtryckningar på Panama, så att landet fråntog hjälpfartyget dess flagg. Flyktingar på Medelhavet Bild: AFP / Lehtikuva Libyen,flyktingar,SOS Méditerranée

– Vi kräver att EU uppbådar alla krafter för att hitta en långsiktig lösning på situationen på Medelhavet, där människor drunknar, säger Mathilde Auvillain.

Enligt Auvillain är det allvarligaste problemet att det inte längre finns några vittnen eller någon som vet vad som händer och kan rapportera om det från Medelhavet.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes