Hoppa till huvudinnehåll

Taxichaufför Kristian Lindroos: Nu är jag fri och får bestämma själv

Kristian Lindroos.
Taxichaufför Kristian Lindroos skjutsar skolbarn i Karis med omnejd. Han är nöjd med livet som taxichaufför efter den nya taxilagen. Kristian Lindroos. Bild: Marica Hildén / Yle Ekenäs,Raseborg,Västnyland,kristian lindroos

Kristian Lindroos är nöjd med sitt arbete som taxichaufför, trots den nya taxilagen. Nu är han friare, har egen bil och får bestämma över sig själv.

Taxichaufför Kristian Lindroos kör skolbarn i Karis med omnejd. Lindroos kör barnen till skolorna mellan klockan 8 och 9. Sedan kör han dem hem mellan klockan 13 och 15.30.

- Jag kör det jag vill köra och jag är inte bunden till jourer. Det bästa är att ingen bestämmer över mig.

En skylt att taxin kör skoltaxi.
Kristian Lindroos sätter upp en skylt om skolskjutsar då han kör elever till och från skolorna. En skylt att taxin kör skoltaxi. Bild: Marica Hildén / Yle Raseborg,Västnyland,skoltaxi lähitaksi - deras skylt

Lindroos kör inte FPA-ersatta resor och inte färdtjänst heller. Skolskjutsarna och en del privata körningar räcker för hans del.

- Det är ingen idé att köra FPA-resor, man blir inte rik på det.

Fakta om den nya taxilagen

  • Riksdagen godkände den 19.4.2017 med rösterna 100 för, 50 mot, 49 var frånvarande.
  • Lagen trädde i kraft 1.7.2018.
  • Taxikvoterna och taxaförordningen samt stationsplats-, jour- och körförpliktelserna slopades.
  • Kurs- och examenskravet för taxiföretagare slopades.
  • Taxitrafiktillståndet ger rätt att bedriva taxitrafik överallt på fastlandet, inte bara på ett visst område som tidigare.
  • Man kan vara självständig eller höra till en taxicentral eller ett större taxiföretag. De flesta som hör till en taxicentral är egenföretagare och har eget taxitillstånd och egen bil.
  • Hör du inte till en taxicentral måste kunderna hitta dig men du får då bestämma priset på körorna.
  • Taxicentralerna och taxiföretagen förmedlar körningar och bestämmer priserna för sina chaufförer. De bestämmer också vem som får köra för dem.

Dessutom kan en FPA-ersatt resa vara så pass långt borta att han kan få problem med att hinna tillbaka till skolskjutsen.

- Jag skulle gärna sköta färdtjänsterna om kunderna hade möjlighet att ringa direkt till mig. Nu får de ringa bara i sista minuten om centralen inte kan erbjuda en bil.

Nya regler inom färdtjänsten

Raseborgs stad konkurrensutsatte transporterna inom färdtjänsten tillsammans med Lojo och Hangö städer, samkommunen Karviainen samt Sjundeå kommun.

Orsaken till konkurrensutsättningen var en ändring inom handikappservice- och socialvårdslagen, den trädde i kraft i juli. Staden har gjort avtal med de företag som godkändes vid upphandlingen.

Personer som till exempel har svårt att kommunicera kan få rätt att anlita bekant taxi inom färdtjänsten. De ska då rikta en ansökan till staden.

Avbryter kontraktet med Lähitaksi?

Kristian Lindroos planerar att avsluta kontraktet med Lähitaksi eftersom han har tillräckligt med jobb på grund av skolskjutsarna och de privata skjutsarna.

- Lähitaksi vill helst att du kör inom ring 3. De bryr sig inte om det som finns utanför. Det är svårt att få service på svenska, till exempel den nya appen blir enbart på finska.

- Jag får också kundernas adresser på finska, vilket leder till att jag måste översätta dem för att vara säker på att jag kör till rätt adress.

"Det blir bra då alla knutar reds upp"

Kristian Lindroos ser ändå positivt på läget, trots en viss kritik.

- Det blir bra bara alla knutar reds upp. Visst önskar jag att man skulle återgå till det gamla systemet då man kunde ringa direkt till chauffören för då fungerade allt, men så blir det inte mera.

Artikeln är en del av Svenska Yles granskning av taxiservicen efter lagändringen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland