Hoppa till huvudinnehåll

Kungsportens företagare hälsar konkurrenter välkomna - Puuilo vill etablera sig i Borgå

Butikschef Marko Arrhenius
Butikschef Marko Arrhenius hälsar alla företag välkomna till Kungsporten. Butikschef Marko Arrhenius Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,bilar,Motonet,Grosshandel av utrustning och reservdelar till motorfordon,butikschef

Företagare i Kungsporten välkomnar nya företag fastän de säljer samma sorts produkter. Här tror man på att ökad konkurrens för med sig ökade kundströmmar som gynnar alla företagare på området.

Det har blåst kraftigt i Kungsporten under de två senaste åren. Medan bilaffärer expanderat har möbelaffärer packat ihop och försvunnit från området.

I februari begravdes diskussionerna om en stormarknad fastän företagarna fortfarande önskar en sådan.

Mitt i Kungsporten, i hörnet av Ryttmästargatan och Sprutmästaregatan, finns en stenig tomt som många företagare och ortsbor ansett att förfular området.

Obebyggd tomt i Kungsporten i Borgå.
Obebyggd tomt i Kungsporten i Borgå. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,Tomt,kungsporten i borgå

Men nu är det klart att ett inhemskt företag med produktgrupper inom såväl bygg, bil, trädgård, fritid som husdjur och verktyg har för avsikt att bygga en affär på just den tomten.

Arealen är cirka 5 500 kvadratmeter. Fastighetsfonden Kiinteistö Oy Taxus söker om att få bygga 3 441 kvadratmeter. En fastighet som ska delas av affärskedjan Puuilo och en besiktningsstation.

Hur ser de närmaste grannarna på etableringen och konkurrensen som uppstår?

- Jag tycker att det är bara positivt och önskar alla aktörer välkomna. Det betyder mycket för området att vi får bra och stabila företag hit, oberoende vilka produkter de säljer, säger butikschef Marko Arrhenius på Motonet.

Köpmännen Johanna och Tero Holopainen har drivit järnhandeln sedan april, men affären har funnits i Kungsporten redan länge.

- Det är viktigt för hela Borgås livskraft att vi får nya attraktiva företag. Att de kommer till det här området är förstås bra för oss. Det är klart att Puuilo har några produktgrupper som konkurrerar med oss men samtidigt lockar de hit människor som hör till vår målgrupp och ökar intresset för Kungsporten, säger Johanna Holopainen köpman för K-Rauta i Borgå.

Köpman Johanna Holopainen i Borgå.
Köpman Johanna Holopainen. Köpman Johanna Holopainen i Borgå. Bild: Yle / Leo Gammals Borgå,K-Rauta,köpman,johanna holopainen

Marko Arrhenius är inte heller oroad för konkurrensen. Ju fler som söker sig till Kungsporten, desto mer kan man lita på sitt eget koncept.

- Varje gång det kommer nya aktörer för de med sig kundströmmar och när kundströmmarna ökar så är det bra för alla företagare i området, säger Arrhenius.

Vissa företag behöver stora tomter

Johanna Holopainen ser klara fördelar med att företag som behöver stora lokaler och mark för sin verksamhet söker sig till Kungsporten snarare än mot centrum.

- Det här är ett bra område för järnhandel. Logistiken fungerar bra. Det är lätt för både stugresenärer och kunder att vika in här. Ur våra professionella kunders synvinkel gör vår stora tomt det möjligt att ha ett brett urval produkter, till exempel trävaror. Vi nås lätt med en stor bil och man slipper rusning, säger Holopainen.

Laakkonens bilaffär i Kungsporten i Borgå.
Laakkonen hör till de bilhandlar som har byggt ut i Kungsporten. Laakkonens bilaffär i Kungsporten i Borgå. Bild: Yle/Sofia Strömgård laakkonens bilaffär

Marko Arrhenius är också optimistisk när det gäller Kungsportens framtid. Han ser en stabilitet i de nuvarande företagen och tycker att kundmängden har ökat något under året.

- Jag ser flera positiva saker hända i Kungsporten just nu. Bilaffärerna expanderar och bygger nytt. Jag tror att Kungsporten har potential att förbli ett bra område bara det byggs färdigt och med rätta aktörer. Då kan det bli ett riktigt bra och aktivt affärscentra.

Är Kungsporten för fult?

Den obebyggda tomten har i folkmun kritiserats för att förfula området. Kungsporten är inte heller känt för sin estetik. Borde området vara vackrare?

- Sådana här affärscentra är sällan skönheter. Man har inte planerat att människor ska gå omkring här och njuta av naturen. Det här har byggts efter affärernas behov och det praktiska kommer klart före trivsel och utseende, säger köpman Johanna Holopainen.

expert-butiken i kungsporten i borgå
expert-butiken i kungsporten i borgå Bild: Yle/Stefan Härus julshopping

Även Marko Arrhenius tror att det är produkterna som avgör, inte vacker miljö eller arkitektur.

- Huvudsaken är att man lätt kan ta sig till Kungsporten och att det finns parkeringsplatser. Kunderna ska uppleva att det är lätt att handla här. Det viktigaste är att kunna svara på kundernas behov.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland