Hoppa till huvudinnehåll

Piloter kritiserar flygplanstillverkaren Boeing: Ingen har berättat om ett dolt styrsystem som kan ha orsakat olyckan i Indonesien

Ett Boeingplan i luften.
Boeing 737 MAX presenterades år 2016. På den här bilden från flygplanstillverkaren bilden syns den största varianten 737 MAX 10 som ska levereras år 2020. Ett Boeingplan i luften. Bild: Boeing flygplan,Boeing

Amerikanska piloter beskyller flygplanstillverkaren Boeing för att inte ha berättat om alla flygegenskaper hos flygplanstypen Boeing 737 MAX. Ett flygplan av den typen kraschade i Indonesien nyligen.

Enligt piloterna har de inte utbildats i planets nya MCAS-system som finns till för att förhindra att planet plötsligt förlorar höjd.

Systemet är nytt för plantypen 737 MAX. Boeing nämner det inte i den instruktionsbok för planet som ligger som grund för flygbolagens instruktioner till piloterna.

– Det här har inte funnits med i utbildningen. Det finns inte i våra instruktionsböcker, säger Dennis Tajer som flyger plantypen för American Airlines.

Det här finns inte i våra instruktionsböcker.― Dennis Tajer, pilot

Jon Weaks från pilotföreningen vid Southwest säger att det inte har förekommit liknande brister tidigare i Boeings instruktioner.

– Hur kan det här hända? Vi vill att vi får den kunskap som behövs för att hålla piloter, passagerare och våra familjer säkra, säger han till nyhetsbyrån AP.

I Finland använder bland andra Norwegian och Flydubai plantypen 737 MAX.

Ville inte ge onödig information

Boeing informerade om det nya MCAS-systemet först i tisdags då det blev känt att flygolyckan som drabbade det indonesiska flygbolaget Lion Air kan ha orsakats av MCAS-systemet och en sensor som gav fel information om hur flygplanet låg i luften.

En tidigare chef vid Boeing som intervjuas anonymt av The Wall Street Journal uppger att man inte ville berätta om systemet eftersom man inte behöver ge piloterna mer information än de behöver.

I tisdags sa Boeings nuvarande vd Dennis Muilenburg att bolaget fortsättningsvis litar på att flygplanstypen är trygg. Enligt honom har Boeing inte haft för avsikt att undanhålla information från piloter eller flygbolag.

Förhindrar branta lyft

Det automatiska MCAS-systemet infördes när man märkte att en ny motortyp förändrade planens flygegenskaper.

Systemet är utarbetat för att piloten inte ska kunna lyfta planet i allt för brant vinkel. Gör man det förlorar vingarna bärkraft.

Systemet pressar automatiskt ner planets nos i en sådan situation.

Men om systemet agerar utifrån felaktig information om planets position i luften, som man misstänker vid olyckan i Indonesien, kan det vara svårt att bemästra planet.

Enligt nya Boeing instruktioner som The Air Current citerar ska piloten manövrera planet manuellt ifall MCAS-systemet fungerar felaktigt.

Artikeln är baserad på Juho Tuomistos artikel Lentäjät raivostuivat Boeingin uutuuskoneen salaisesta järjestelmästä, joka saattoi tuhota koneen Indonesiassa: ”Tätä ei kerrottu koulutuksessa” – Mikä on MCAS? för Yle Uutiset.

Läs mera:

Olyckutredning efter kraschen.

Orsakerna bakom den indonesiska flygkraschen börjar klarna – Boeing varnade för problem redan tidigare

Enligt olycksutredare hade en av planets vinkelsensorer bytts ut dagen innan olyckan.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes