Hoppa till huvudinnehåll

Carnival Cruises nybygge blir det första LNG-drivna kryssningsfartyget i Nordamerika – Öppnar upp nya möjligheter för Åbovarvet att få nya beställningar

Carnival XL1.
Det nya fartyget som byggs för rederiet Carnival Cruise Lines går under namnet Carnival XL1. Carnival XL1. Bild: Meyer Turku Carnival Corporation & plc,Meyer Turku,kryssningsfartyg,Carnival Cruise Lines,Carnival XL1

Meyer Turku inledde idag bygget av Carnival Cruise Lines nybygge som kan ta 5286 passagerare och innehåller många nya miljöinnovationer.

–Fartyget innehåller flera nyheter som gör fartyget till ett av världens miljövänligaste, säger Carnival Cruise Lines koncernchef Christine Duffy. Det blir ett unikt och enastående fartyg som hedrar vår 50-åriga historia och tar oss vidare mot nya utmaningar.

Produktionstakten ökar

För Åbovarvets produktion innebär bygget av det toppmoderna kryssningsfartyget att produktionstakten ökar ytterligare.

Bild på Jan Meyer
Meyer Turkus verkställande direktör Jan Meyer. Bild på Jan Meyer Bild: Yle/ Peter Karlberg meyer,Meyer-Werft

– Vi är väldigt glada att vi kan samarbeta och får bygga det här fartyget för Carnival Cruises, säger Meyer Turkus vd Jan Meyer. Att fartyget dessutom blir det första LNG-drivna fartyget för den Nordamerikanska marknaden gör mig stolt.

Varvet har rustat för framtiden

Meyer Turku har de senaste åren satsat mycket för att effektivera arbetet på varvet för att vara redo för framtidens utmaningar då fartygen som byggs fortsätter att växa och blir allt mer invecklade.

– Vi har gjort investeringar i miljonklassen för att klara av de utmaningar vi står inför men vi ser med tillförsikt på framtiden och vi har både kunskapen och erfarenheten vad gäller de här miljövänliga kryssningsfartygen som nu efterfrågas, säger Meyer.

Enligt Meyer har Åbovarvet chansen att visa vad man går för som varv då man bygger och planerar dessa havens jättar.

Det ännu odöpta fartyget ska levereras till Carnival Cruises i början på 2020 och följande fartyg i samma storleksklass ska levereras 2022.

Läs mera:

Tusentals jobb väntar flitiga fingrar – fortfarande stort sug efter arbetskraft inom varvsindustrin

Diplomingenjörer, it-personal, metallarbetare och marknadsförare - behovet av experter är fortfarande stort inom marinindustrin i Egentliga Finland. Men hur ska Åboregionen lyckas med att locka kunnigt branschfolk?

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland