Hoppa till huvudinnehåll

Företag har satsat friskt på att ersätta människor med AI-teknik – analytiker säger att många nu ångrar sig

Artificiell intelligens
Automatiserade lösningar är inte alltid bäst. Artificiell intelligens Bild: Yle / Johanna Aulén artificiell intelligens

Artificiell intelligens (AI) har varit framme en hel del i reklam och i den allmänna debatten under senare tid. Förväntningarna på tekniken är stora, men företag som har tagit AI i bruk börjar inse att maskininlärning inte alltid kan ersätta mänskliga arbetstagare särskilt lätt.

– Alla är väldigt intresserade av teknologin, men folk har missuppfattningar om vad den gör och hur man ska använda den, säger Kjell Carlsson, som är senioranalytiker på Forrester i USA – ett analysföretag som hjälper företag runtom i världen att förstå sig på teknikens framtida roll i samhället.

Carlsson säger att de som beställer AI-teknik till sitt företag inte alltid förstår hur de på ett vettigt sätt kan använda sig av den.

– En vanlig uppfattning är att artificiell intelligens är som mänsklig intelligens, men så är det inte. Det finns inga kommersiellt gångbara teknologier i dag som kan resonera på det sätt en människa resonerar på.

Fler och fler företag håller nu på att inse det här, säger han. AI är bäst på vissa specifika uppgifter, till exempel att analysera stora datamängder, men kan inte användas till att utföra alla uppgifter på till exempel ett kontor.

– Det är enormt mycket svårare än vad folk har tänkt sig, baserat på den reklam de har sett och de intryck de har fått av att använda Siri, Alexa och Google Assistant på sina smarta högtalare eller mobiltelefoner, säger han.

Kjell Carlsson
Senioranalytikern Kjell Carlsson Kjell Carlsson Bild: Forrester porträtt

Företag har under de senaste åren tagit i bruk maskininlärning också i sådana uppgifter för vilka tekniken inte lämpar sig särskilt väl.

Carlsson säger att Forrester har märkt att flera företag minskar på de här missriktade AI-satsningarna - en trend som kommer att bli ännu tydligare nästa år, bedömer han.

Mindre dramatiskt i Finland

– Att man i USA upplever att AI-hajpen börjar vara över kommer inte som en överraskning. Det är ganska naturligt eftersom en hajp inte kan pågå hur länge som helst, påpekar Heikki Ailisto som jobbar som forskningsprofessor på Teknologiska forskningscentralen VTT, med fokus på bland annat artificiell intelligens.

Han säger ändå att finländska företag ofta har varit mer måttliga i att satsa på AI, jämfört med flera utländska företag.

Därmed är det inte lika många företag i Finland som kommer att överge AI-satsningar.

– Men marknadsföringen av tekniken har påmint lite om en hajp och det innebär att man inte heller kan undvika att folk får orealistiska förväntningar och blir besvikna så småningom, säger Ailisto.

Han säger att vi också i Finland håller på att gå in i en ny realistisk AI-era.

Det innebär ändå inte att företag nödvändigtvis skulle satsa mindre på tekniken och att en ny “AI-vinter” skulle vara här, utan helt enkelt att man köper in mer förnuftiga tekniklösningar.

Vad är AI?

Med artificiell intelligens (AI), eller maskinintelligens, syftar man på att maskiner kan utföra uppgifter på sätt som vi upplever som "smarta".

Gränsen för vad som anses vara artificiell intelligens är lite flytande. En vanlig definition är att det är något en dator traditionellt inte har brukat kunna göra.

En vanlig AI-tillämpning är maskininlärning, där man tränar ett datorprogram att lösa en uppgift genom att man matar det med en stor mängd exempel.

I praktiken handlar det om program som försöker efterlikna mänsk­ligt beteende och tänkande.

Den starka tolkningen av artificiell intelligens hävdar att det i grund och botten inte är någon skillnad mellan mänsklig intelligens och maskinintelligens.

Källor: Yle, IDG, Nationalencyklopedien

Läs också

teknik (apparater) + internet + databaser + sökmotorer + mobiltelefoner + sociala nätverk + datorer + kommunikationsteknik + dataskydd + databrott + datakommunikation + bredbandsnät + telefoner + pekskärm + e-postadresser + lösenord + virtuell verklighet