Hoppa till huvudinnehåll

Katedralskolans studerande önskar bättre samarbete för att minska på skolstressen

Adriana Ducaj och Valeria Ollila.
Adriana Ducaj och Valeria Ollila går i Katedralskolan i Åbo. Adriana Ducaj och Valeria Ollila. Bild: Yle/Oskar Karlsson Katedralskolan i Åbo,studerande,student,skolelever

Var tredje studerande i Finland känner att de drunknar i skolarbete minst några dagar i veckan. Det skriver Finlands gymnasistförbund i ett utlåtande.

Finlands gymnasistförbund refererar till enkäten Hälsa i skolan som gjorts av Institutet för hälsa och välfärd.

Studerandena vid Katedralskolan i Åbo har lite olika uppfattning om situationen.

Vissa tycker att det periodvis kan kännas som om de drunknar i skolarbete, medan andra inte alls känner så.

– Om det är mycket på en gång och man har mycket att göra på fritiden så kan det kännas så, men annars inte, säger Mauritz Eklund.

Jag tycker inte att jag själv drunknar i skolarbete

– Det beror på hurudana perioder man har. Om man har jättemånga kurser på en gång så kan det definitivt kännas som om man drunknar i skolarbete. Speciellt i slutet av kurserna kan det kännas som om allting bara samlar sig, säger Jenny Norkonvuo.

– Jag tycker inte att jag själv drunknar i skolarbete, inte har vi nu så mycket, säger Adriana Ducaj.

Katedralskolan i Åbo.
Katedralskolan i Åbo. Katedralskolan i Åbo. Bild: Yle/Oskar Karlsson Katedralskolan i Åbo,gymnasiet,Åbo

Katedralskolans lärare är förstående

Katedralskolans studerande anser också att lärarna oftast är förstående för hur mycket arbete studerandena kan ha.

– Ibland kan det kännas som om de inte riktigt förstår. Om man har många kurser på en gång kan det kännas som om uppgifterna bara kommer från alla håll. Jag förstår ändå att man måste få en viss mängd saker gjorda under en kurs, säger Eklund.

– Nog förstår de och de frågar ofta när vi vill ha förhör. Om vi har många förhör under samma vecka kan man skjuta upp det eller ta det en vecka tidigare, säger Valeria Ollila.

För att minska på skolstressen tycker studerandena att man borde öka samarbetet och kommunikationen bland lärarna och mellan lärare och studerande.

– Man kunde snacka mer med varandra. Det skulle underlätta om kurser som går samtidigt inte skulle ha alla arbeten och inlämningsuppgifter i slutet, säger Jenny Norkonvuo.

Axel Ahlskog studerar vid Katedralskolan i Åbo.
Axel Ahlskog. Axel Ahlskog studerar vid Katedralskolan i Åbo. Bild: Yle/Oskar Karlsson studerande,Katedralskolan i Åbo,skolelever

– Jag önskar att man mera kunde satsa på det som man vill göra i framtiden och välja en inriktning. På det sättet kunde man fokusera på sådant som man själv är intresserad av, säger Axel Ahlskog.

För att själv minska på stressen anser Aare Kiviranta att det är viktigt att ha fritid och hitta en balans mellan skolgången, vila och vänner.

– Jag brukar sporta på morgnarna och även om jag har mycket att göra på kvällarna brukar jag göra det jag hinner, det viktigaste, och prioriterar att jag går och lägger mig i tid, säger Kiviranta.

Viktigt att ingripa om en kompis har det tungt

Kiviranta har också märkt att en del av hans kompisar kan ha det ganska tungt i skolan ibland.

– Det kan vara svårt att veta vem som verkligen har det tungt eller vem som bara har en dålig dag. Om det pågår länge är det viktigt att ingripa och fråga vad som pågår, säger Kiviranta.

Här i Katedralskolan kan man nog prata med läraren om man känner sig stressad

Om studerandena själva har det tungt eller märker att en kompis har det tungt finns det flera olika sätt att hantera situationen på.

– Personligen känner jag att jag kan prata med mina kompisar om det är någonting som stör mig eller känns tungt. Om det blir seriöst skulle jag kanske googla. Jag tror att det är lätt att hitta information om vad man borde göra, säger Eklund.

Aare Kiviranta studerar vid Katedralskolan i Åbo
Aare Kiviranta. Aare Kiviranta studerar vid Katedralskolan i Åbo Bild: Yle/Oskar Karlsson studerande,skolelever,Katedralskolan i Åbo

– Det finns ju skolkurator och skolpsykolog, och så kan man prata med studiehandledaren och direkt med läraren. Här i Katedralskolan kan man nog prata med läraren om man till exempel känner sig stressad inför en presentation och behöver flytta den, säger Norkonvuo.

Enligt Axel Ahlskog är tröskeln för att gå till skolkuratorn ganska hög.

Han säger att de flesta ändå upplever stress i gymnasiet och att det hör till.

Jenny Norkonvuo är inne på samma banor.

– I min kompiskrets är det nog inte många som skulle ta sig till kuratorn för att de upplever stress. De flesta skulle nog snarast tala med vänner och få stöd av dem, säger hon.

Aare Kiviranta tycker att han och hans kompisar kunde vara mera öppna och prata mera om mental hälsa.

Axel Ahlskog säger att man nog oftast vet vad kompisarna går igenom.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland