Hoppa till huvudinnehåll

Lähitaksis vd om framtiden för taxibranschen på landsbygden: "Finns säkert, men inte i nuvarande form"

En taxibil står utanför taxistolpen vid Mejlans sjukhus i Helsingfors.
I Mejlans i Helsingfors finns det oftast lediga taxibilar, åtminstone dagtid. Men utanför Ring III har utbudet på bilar minskat drastiskt sedan juli, också på dagen. En taxibil står utanför taxistolpen vid Mejlans sjukhus i Helsingfors. Bild: Yle/Lukas Rusk taxi,Mejlans sjukhus,Helsingfors,trafik

Lähitaksis vd Juha Pentikäinen är inte helt nöjd med den nya taxilagen. De problem som nu finns på många håll i landet kan inte taxicentralerna göra något åt, menar han.

Inga tillgängliga bilar. Väntetider på flera timmar om en bil ens behagar komma på plats. Den nya taxilagen har vållat bekymmer i hela landet men speciellt på landsbygden och i mindre städer, som Raseborg.

Pentikäinen beklagar de fall som Svenska Yle skrivit om, där människor blivit utan taxi trots att de förhandsbeställt sin skjuts långt i förväg. Han ger ett komplicerat svar:

- Det är tyvärr fast i att om kapaciteten redan är begränsad så kan vår central inte förvandlas till en taxi i det ögonblicket behovet uppstår. Vår affärsmodells processer går ut på att vi försöker använda vår flotta så effektivt som möjligt och om bilarna till hundra procent är bokade på förhand så går de processerna i stöpet och därmed servicen, säger Pentikäinen.

- Utgångsläget är förstås att vi gör vårt bästa för att en bil ska dyka upp då den ska. Om det kommer problem i förväg är vi i kontakt med kunden, försäkrar han.

Taksitolppa Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Många har anklagat taxichaufförerna för att bara häcka vid flygplatsen, där det är enkelt att få kunder. Taksitolppa Helsinki-Vantaan lentoasemalla Bild: Berislav Jurišić / Yle taxi,Helsingfors-Vanda flygplats

Han kan inte svara på hur situationer där bilen är bokad men ingen bil kommer, och ingen hör av sig, uppstår om inte oförutsedda händelser äger rum.

Det är med andra ord svårt för Lähitaksi och de andra bolagen att säga vad de tänker göra för att lösa problemen. Lagen säger att chaufförerna själva bestämmer arbetstid och vilka uppdrag de tar – det får inte taxicentralen påverka. Om chauffören inte vill åka långt för att hämta en kund är det alltså inget att göra.

- Vi lever med marknadsekonomiska regler nu. Säkerligen lider orter som Raseborg av att det är lönsammare att köra i Helsingfors centrum.

Hur ska ni lösa det? Hur ska ni få chaufförer till landsbygden?

- Bra fråga! Om vi jämför taxitjänster med vilken affärsverksamhet som helst så ser vi att serviceutbudet är mindre på landsbygden. Om det inte finns förutsättningar för verksamheten finns inte den verksamheten där, säger Pentikäinen.

Ny mobilapp "ger bättre service"

Lähitaksi lanserade på torsdagen sin nya mobilapplikation "Taksini", min taxi. I den, som i många andra taxiappar, kan man skriva in destination, antal personer och när man behöver taxin. Ju fler som använder den desto smidigare löper taxiverksamheten, menar marknadsföringsansvariga Jani Engberg från PR-byrån Republic.

Enligt Engberg är det lättare att få taxi med appen, eftersom kusken då vet hur länge det tar att göra arbetet och vad hen får betalt, vilket sänker tröskeln för "obekväma" turer.

Appen finns inte ännu på svenska men den kommer.

- Jag vill lova att den kommer på svenska före julen, säger Engberg men understryker att han inte helt kan lova det.

Inom en nära framtid handlar det ändå om.

- Det är inte svårt att få den på svenska, vi kan fast få den på kinesiska om vi vill. Det handlar om gränssnitt och att få det att se bra ut och att det ska vara användarvänligt.

Nya serviceapplikationen Taksini:s logo: en gul kub med ett svart, stiliserat T.
Taksini är varumärket och appen för Lähitaksis "nya, helhetsservice". I praktiken är det här du effektivast och användarvänligast får din skjuts. Logotypen ska föra tankarna till metroskyltar. Nya serviceapplikationen Taksini:s logo: en gul kub med ett svart, stiliserat T. Bild: Yle/Simon Karlsson mobilapplikationer,taxi,Taksini

Kamp mot grå ekonomi

Juha Pentikäinen säger att han inte är emot avregleringen av marknaden i sig, men att han tror och aningen hoppas att en del av branschen skulle regleras igen - till exempel att kravet på någon form av taxameter skulle återinföras.

- I Sverige insåg man att det blev en massa svartjobb och fiffel då taxametrarna försvann. Nu har alla bilar en "statistikinsamlare", i praktiken en taxameter, som ligger som grund för vad chauffören ska betala i skatt.

Omvälvande förändringar

Pentikäinen är inte helt nöjd med den nya lagens konsekvenser. Man har slopat kravet på utbildning för chaufförerna och i mars försvinner kraven på lokalkännedom.

- En av våra centrala yrkeskunskaper har varit att veta var man är och vart man ska. Visst har vi modern teknologi till vår hjälp men det är inte samma sak som att känna till området man bor i.

Problemen som den nya lagen gett upphov till – brist på bilar, inte bara på landsbygden men också i Helsingfors centrala delar nattetid, för att inte tala om den relaterade förändringen med Fpa-skjutsar – kommer ännu finnas kvar medan marknaden hittar sin identitet.

Pentikäinen tror att vi får titta på Sverige för facit för hur det kommer att gå.

Kommer det att finnas taxi på landsbygden i framtiden?

- Jo, men inte sådan man kan beställa i realtid. I Sverige har man 28 års erfarenhet av det här och där försämrades taxiutbudet i realtid rejält efter reformen. Det kommer att fortsätta finnas på förhand upphandlade helheter men att få taxi direkt kan bli dyrt.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes