Hoppa till huvudinnehåll

Led-lampor lyser upp gator i novembermörket – sparar både energi och pengar i Pargas

Två gatulampor lyser i regnigt väder.
Led-lamporna har ett vitt sken. Två gatulampor lyser i regnigt väder. Bild: Yle lysdioder,gatubelysning,Diodlampa,vägbelysning

Gatubelysningen är viktig under årets mörkaste tider. Genom att förnya gatubelysningen till ledlampor eller lysdioder kan kommuner också spara pengar.

Gatubelysningen har flera funktioner.

Den hjälper oss att se varandra i trafiken då det är mörkt och den ökar också på trygghetskänslan men också på trivseln, då kommuner och städer lyser upp byggnader eller exempelvis åstranden i Åbo.

Det som används flitigt i dag i vägbelysningen är högtrycksnatriumlampor.

Gata i Åbo i mörker, många bilar köar vi trafikljus.
Högtrycksnatriumlampor har ett gulaktigt sken. Gata i Åbo i mörker, många bilar köar vi trafikljus. Bild: Yle Diodlampa,lysdioder,gatubelysning,Åbo,trafik,bilar,mörker,vägbelysning

Det är de gatulampor som ger ett gulaktigt sken. I vissa kommuner finns också ännu en del kvicksilverlampor, som inte tillverkas längre.

Led-belysningen sparar pengar och energi

Kommunerna övergår ändå sakta men säkert till led-belysning. Det här sparar en hel del energi och pengar för kommunen.

– Med hjälp av ledbelysningen minskar vi på energiförbrukningen. Vi minskar också på behovet av underhåll, säger samhällsingenjör Matias Jensén.

Ledbelysningen är ett hållbart alternativ.

– En ledarmatur borde hålla i cirka 100 000 timmar. Så vi talar om en tidsperiod på kanske upp till 25 år, säger Jensén.

Houtskär och Iniö har led-belysning

Enligt Jensén budgeterar staden årligen pengar för att förnya gatubelysningen.

Det är viktigt att byta ut gamla kvicksilverlampor till energisnåla och hållbara led-lampor.

– I dagsläget har vi sammanlagt 4 200 armaturer inom Pargas stad varav cirka 1 400 är led-armaturer. Så en ganska bra andel är led-armaturer, säger Jensén.

Led-belysning hittas bland annat på Strandvägen och Kalkvägen i Pargas centrum.

All vägbelysning i Iniö och Houtskär är också utbytt till led-belysning.

I Åbo är ungefär en fjärdedel av belysningen led-lampor, berättar stadsbyggnadsdirektör Kimmo Suonpää.

Bilar kör förbi ett övergångsställe.
Bilar kör förbi ett övergångsställe. Bild: Yle Diodlampa,lysdioder,gatubelysning,trafik,mörker,Åbo,övergångsställe,stålarmsgatan

Led-lamporna tas i bruk i Åbo i samband med att lampor och lyktstolpar förnyas, säger Suonpää.

Led-belysningen sparar en hel del energi och pengar.

Exempelvis har man i Pargas räknat med energibesparingar på upp till 70 procent i vissa områden, berättar Matias Jensén.

– Normalt ligger energibesparingen på minst 50 procent. Det är frågan om en stor inbesparing.

Lamporna släcks tidigare och tänds senare i Pargas från och med nästa år

I Pargas kommer man troligen att minska på tiden då belysningen är på under nästa år, för att spara pengar.

I nuläget tänds lamporna klockan 5 och släcks vid 1-tiden på natten. Det här blir det troligen en ändring på.

Enligt Jensén planerar staden att tända lamporna klockan 6 på morgonen och släcka dem mellan klockan 23.30 och 00.

Profilbild på Matias Jensén.
Matias Jensén. Profilbild på Matias Jensén. Bild: Yle / Nora Engström Pargas,matias jensén

– Utgående från energipriser så sparar vi omkring 25 000 - 30 000 euro.

Hur inverkar det på tryggheten och säkerheten, om ni minskar på tiden då lamporna är på?

– Om vi ser på mängden trafikanter, fotgängare och cyklister i trafiken så tror vi inte att det kommer att ha en så stor betydelse. Det är väldigt få som är i gång före klockan 6 på morgonen eller efter midnatt, säger Jensén.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland