Hoppa till huvudinnehåll

Black Friday närmar sig, men många protesterar med alternativ till konsumtionsfesten: "White Monday är vad vi tror att är framtiden"

White monday.
Henning Gillberg och Alexandra Davidsson, generalsekreterare Medveten Konsumtion. White monday. Bild: Boreal Films Black Friday

Julhandeln koncentrerar sig till december i Finland, men november börjar bli allt viktigare för handeln på grund av kampanjer som Black Friday. Den amerikanska konsumtionsfesten Black Friday har ändå orsakat motrörelser som erbjuder alternativ till konsumtionshysterin.

I Sverige äger White Monday rum i dag, måndagen den 19 november. Tanken med White Monday är att erbjuda ett alternativ till Black Friday, där man kan handla inom cirkulär ekonomi.

Det betyder att handeln koncentrerar sig kring varor och tjänster som inte kräver nyproduktion, utan att man istället kan köpa tjänster för att reparera kläder, hyra prylar man behöver eller köpa second hand.

I Sverige är över 120 organisationer och företag och influensers med i kampanjen.

Black Friday i USA
Black Friday i USA Bild: EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA black friday

Henning Gillberg är initiativtagare till White Monday. Han säger att det är viktigt att lyfta fram alternativ till konsumtionshysterin under Black Friday.

– Om man vill gå och handla nya saker på Black Friday så tycker vi att man ska göra det, men vi tror att om vi kan visa upp bra alternativ så är det många som kanske känner att man lika bra kan köpa begagnade saker, förklarar Gillberg.

Gillberg berättar att konceptet växte fram från att han och en kollega märkte att många företag inom den cirkulära ekonomin hade egna små kampanjer som motsatte sig eller erbjöd alternativ till Black Friday.

Problemet var att kampanjerna var små. Med White Monday ville han vara med och skapa samarbete mellan kampanjerna för att skapa en större folkrörelse kring en mer hållbar konsumtion.

– White Monday är en folkrörelse kring vad vi tror att är framtiden.

White Monday ordnas i år för andra gången, och konceptet är bundet till Sverige.

Köp inte något dagen är en direkt protest mot Black Friday

En kampanj som vill ifrågasätta våra konsumtionsval är Köp inget-dagen.

Kampanjen uppmanar människor till att inte köpa något under en dag och den dagen är på fredag - den sammanfaller alltså med Black Friday.

Tanken med dagen är att man ska kunna tänka över hur man konsumerar och samtidigt uppmärksamma hur det påverkar miljön. Bakom Köp inget-dagen står naturförbundet Luontoliitto.

Goda gärningar

En annan motvikt för Black Friday är Tekojen Tiistai, som är den finländska varianten av Giving Tuesday.

Giving Tuesday startade i USA år 2012 som en motvikt till Black Friday. Giving Tuesday finns i dag i 150 länder.

Under Tekojen tiistai uppmanas människor att ge något åt någon annan, men i form av att hjälpa någon, ge sin tid åt någon eller göra en god gärning.

Tanken i den här kampanjen är att föra samman människor genom donationer.

Tekojen Tiistai ordnas för första gången i år i Finland och den kampanjen äger rum nästa veckas tisdag.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes