Hoppa till huvudinnehåll

Proffsdrömmen driver Rory Penttinen framåt i GT-serien: "Vi skall se hur långt det går att komma som fattig Nykarlebybo"

Den 38-årige Nykarlebybon Rory Penttinen har ägnat de senaste 20 åren åt att köra ikapp och för tillfället är det just erfarenheten som är hans viktigaste trumfkort. Ifall pusselbitarna faller på plats kan drömmen om att bli professionell GT-förare vara följande steg i karriären.

Penttinen blev rubrikernas man för första gången för drygt 10 år sedan, när han korades till världsmästare i Legends i Kalifornien i USA.

Rory Penttinen.
Penttinen hemma i Nykarleby. Rory Penttinen. Bild: Yle/AnttiKoivukangas Rory Penttinen,motorsport,Nykarleby,Blancpain GT Series,Blancpain Endurance Series

Den pokalen finns kvar i hemmet i Nykarleby, där Yle Sporten träffar Penttinen efter hans arbetsdag på ett lokalt företag, men prisskåpet börjar vara trångbott.

Säsongen 2018 var hans första i AM-klassen i Blancpain GT som förare i ett stall han gärna skulle fortsätta samarbeta med.

– Det är svårt att säga hur det blir, men vi har diskuterat med Rinaldi Racing, som jag tävlade med i år. De är intresserade av att ha mig kvar och jag är intresserad av att fortsätta, men det är många pusselbitar som skall falla på plats, berättar Penttinen.

Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien.
Penttinens gröna Ferrari i täten i Blancpain GT-serien. Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien. Bild: RinaldiRacing Rory Penttinen,motorsport,Nykarleby,Blancpain GT Series,Blancpain Endurance Series

Hans säsong 2018 avslutades i Barcelona i slutet av september när han körde säsongens femte och sista uthållighetslopp i Blancpain GT-serien.

Serien har flera olika klasser och för amatören Penttinen är det AM-serien som gäller.

– Jag är riktigt nöjd över att ha tagit klivet ut i den största serien som finns i GT-bilsvärlden. Nu får jag slåss med de stora pojkarna, vilket varit min målsättning och dröm i många år. Jag är stolt över att ha kommit så här långt även om resultatet kunde ha varit lite bättre, men det jobbar vi vidare på, förklarar han.

Simulatorn i fokus

Som amatörförare i Blancpain GT-serien sker det mesta av körandet i simulatorn hemma i Nykarleby.

Utrustningen tar upp nästan halva vardagsrummet och består i detta nu av en kälkaktig konstruktion som efterapar bilens beteende på banan.

Själva körningen sker antingen via skärm eller i VR-glasögonen som hör till paketet.

– Det är klart att det handlar om helt skilda världar, medger Penttinen.

Rory Penttinen kör simulator i hemmet i Nykarleby.
Rory Penttinens simulator är ofta i bruk på mässor för olika samarbespartners. Rory Penttinen kör simulator i hemmet i Nykarleby. Bild: Yle/AnttiKoivukangas Rory Penttinen,motorsport,Nykarleby,Blancpain GT Series,Blancpain Endurance Series

– Du får ändå en känsla för banan i simulatorn, du känner dig hemma när du sätter dig vid ratten. Du har hittat dina broms- och växlingspunkter färdigt och det underlättar en hel del. Simulatorn är ett otroligt viktigt redskap och instrument som alla förare använder.

I skarpt läge är det sen en helt annan värld.

I fyra av fem lopp under 2018 körde Penttinen en Ferrari 488GT3, ett vrålåk i miljonklassen.

– Det märks nog att det är en riktig racerbil. Jag har kört Ferrari-bilar i år och de är fabriksbyggda fordon som byggts om för tävling. Det går egentligen inte att jämföra med någon annan bil jag kört. Det är en riktig racerbil, förklarar Penttinen.

Pojkdrömmen som blev sann

Även om Penttinen sett både ett och annat under sina år vid ratten, innebar inledningen på 2018 något av ett klimax.

– Den första deltävlingen i år gick på Monza och att få köra en splitterny Ferrari på Monza och dessutom få klättra upp på prispallen som trea i loppet var nog som att leva en dröm, minns han.

Hur det blir med fortsättningen hänger inte enbart på Penttinens förmåga att köra bil.

Han är bevisligen snabb och har också med sin erfarenhet lyckats utveckla den uthållighet som blir så viktig när loppen kan vara från tre timmar upp till 24 timmar.

Maxtiden för ett pass vid ratten för en enskild förare är två timmar.

– Långloppsförare är sällan väldigt unga pojkar, ser man på formel-klasserna idag är det unga, lovande stjärnor som kommer fram. I Endurance-klasserna är det ofta äldre förare som samlat på sig rutin och erfarenhet. Själv har jag tävlat i över 20 år, så visst har jag samlat på mig en del själv också.

– I långloppen är det ett måste med erfarenhet, du får inte vara för explosiv och impulsiv och ta onödiga risker där du skrotar bilen istället för att ta den i mål, tillägger han.

"Vi är på rätt ställe, vi umgås med rätt folk"

Om det skall bli en fortsättning för Penttinen i just Blancpain GT nästa säsong kan han inte uttala sig om under Yle Sportens intervju.

Stallen är lediga och samlar krafter och resurser inför det nya året, men Penttinen upplever att han har ett bra utgångsläge.

– Vi är på rätt ställe, vi umgås med rätt folk och kör i ett team där man kan ta steget ut som proffs, men det är små marginaler och det gäller att hamna rätt och ha lite tur också. Sen får man inte glömma att man måste prestera också, men nu har vi en säsong i bagaget i Blancpain GT-serien som är en mycket fin serie.

– Vi är på rätt ställe men allting skall klaffa för att proffsdrömmen skall bli verklighet.

Under tiden jobbar Penttinen kvar på sitt vanliga jobb på andra sidan staden i Nykarleby.

Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien.
Penttinens gröna Ferrari i täten i Blancpain GT-serien. Rory Penttinen i elden i Blancpain GT-serien. Bild: imago/Eibner/ All Over Press Rory Penttinen,motorsport,Nykarleby,Blancpain GT Series,Blancpain Endurance Series

Satsningen på motorsporten är ingalunda totalekonomisk, hans otaliga samarbetspartners täcker kostnaderna som uppstår för kost, logi och hyrbilar under de ofta intensiva tävlingsveckoslutet.

I GT-serierna finns även en hel del så kallade gentlemannaförare, vars främsta merit ofta är en fet plånbok.

I fallet Rory Penttinen är det fötterna på pedalerna och händerna på ratten som är den främsta framgångsfaktorn.

– Det är ett problem när man inte är den som har pengar att lägga på bordet själv. Jag och min vän och mekaniker Glenn Envik konstaterade för många år sedan att vi skall se hur långt det går att komma som fattig Nykarlebybo och nu vi har kommit en bra bit på vägen, kanske längre än vad vi tänkte då det begav sig, minns Penttinen.

Läs också

Nyligen publicerat - Sport