Hoppa till huvudinnehåll

Invånare vid Västeruddsvägen vill veta vart 200 lastbilslass försvann – Destias transportuppgifter affärshemlighet

En gul destiabil med blinkar på taket.
En gul destiabil med blinkar på taket. Bild: Yle Destia

Det är en kort väg men en lång historia. Det började hösten 2017 då Destia skulle ha kört ut 3 700 ton, motsvarande cirka 200 lass grus till Västeruddsvägen på Kimitoön.

– Det har aldrig hänt, vi känner oss grundlurade, säger Beatrice "Bea" Andersson som bor vid den 8,5 km långa Västeruddsvägen.

Både hon, hennes man Peter Andersson och taxichauffören Ari Hellsberg har aldrig sett till dessa 200 lass som skulle ha lagts ut under en 8 dagars period.

– Det handlar inte längre om hur dåligt vägens skick är - det handlar om ifall gruset över huvud taget kom hit. Några enstaka lass har vi sett men inga sådana mängder. Bevis på transporterna har jag heller inte sett, säger Bea.

Ari Hellsberg och Beatrice Andersson sitter vid ett matbord och pratar med varandra. Utanför är det mörkt.
Beatrice Andersson och Ari Hellsberg är inte nöjda med svaren de har fått från myndigheterna. Ari Hellsberg och Beatrice Andersson sitter vid ett matbord och pratar med varandra. Utanför är det mörkt. Bild: Amanda Vikman/YLE person,ari hellsberg

– Vi känner oss lurade, vart har allt grus tagit vägen? frågar sig Andersson.

Hon får medhåll av Ari Hellsberg som kör skoltaxi och bor 20 meter från vägen.

– Jag stiger upp klockan 6.30, kör ut skolbarnen 7.30-tiden, är hemma halv 9 tiden, går på promenad med hunden, sen kör jag mellan 12.15 och 15.30. I princip rör jag mig så längs vägen varje dag, säger Hellsberg.

Det har visat sig vara svårt att få bevis för transporterna. Yle har begärt att få se körlistorna från lastbilarnas färddatorer, men vid närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) säger man att man inte har några sådana dokument.

Entreprenören Destia hänvisar till att uppgifterna är hemligstämplade affärsdokument.

– Men de kan väl inte vara hemligstämplade - det är ju statliga pengar och ändå en ganska stor summa, säger Bea Andersson.

– Jag håller med, alla yrkeschaufförer har en färddator som registrerar körningarna och allt skrivs upp. Dessa ska sparas i flera år och via dem borde man kunna se när och hur lastbilarna har rört sig, säger Hellsberg.

Trafikverket litar på NTM-centralen

Otto Kärki vid Trafikverket övervakar det ekonomiska inom vägarbetena. Han säger att man litar på tjänstemännen vid NTM-centralen som godkänner arbeten ute på fältet.

– Det finns en tillit som vi har gentemot tjänstemännen vid NTM-centralen, säger Kärki.

Det verkar inte finnas någon som systematiskt granskar eller arkiverar grustransporterna som Destia utför.

– Trafikverket har god koll på de ekonomiska handlingarna, men det praktiska på fältet sköter NTM-centralen om, säger Kärki.

En grusväg som lyses upp av bilens ljus.
Vart tog gruset till vägen vägen frågar man sig längs Västeruddsvägen. En grusväg som lyses upp av bilens ljus. Bild: Amanda Vikman/YLE väg,grusväg,västeruddsvägen

Enligt Kärki har NTM-centralen vid Egentliga Finland just nu så lite pengar att mer omfattande vägförbättringsarbeten är ovanliga. Men till exempel Västeruddsvägen hade fått ett projektstöd på 60 000 euro.

Vi litar på NTM-centralen i den här frågan― Otto Kärki

Är det rimligt att de som bor längs vägen kan ha missat cirka 20 lastbilar om dagen under en 2 veckors period?

– Säkert skulle de ha sett något om de såg ut genom fönstret hela tiden. Men NTM-centralen granskar också "lapparna" som varje bil har, säger Kärki.

Dessa lappar har man inte visat åt oss trots att vi har frågat efter dem flera gånger.

– Jag trodde att NTM-centralen hade talat med en jurist om det är offentliga uppgifter eller ej, jag är inte helt säker på den här saken, säger Kärki.

Hur ska de som ifrågasätter arbetet då kunna följa upp att gruset verkligen har körts ut?

– Det är en bra fråga. Kanske det här har att göra med förtroende, man måste kunna mäta och bevisa några saker men kanske inte allt, säger han.

En gul lastbil med Destias logotyp på.
En gul lastbil med Destias logotyp på. Bild: YLE Destia

Otto Kärki säger att det specifika ärendet är svårt att kommentera och han hänvisar igen till områdesansvariga vid NTM-centralen, Markus Salminen, som alltså inte har kunnat ge några detaljerade uppgifter om transporterna.

– Vi litar på NTM-centralen i den här frågan, jag har väldigt nära kontakt med dem, säger Kärki.

– Vid lite större förbättringar mäter man gruslagret och hur mycket det har ökat, vid områdesprojekt spårar man arbetet med GPS, men eftersom det här är ett mindre projekt så kanske det är lite svårare att följa upp, säger han.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland