Hoppa till huvudinnehåll

Livsmedelsverket i Sverige: Var tredje svensk tonårstjej riskerar järnbrist - forskare efterlyser motsvarande undersökning om finska ungdomar

röda bönor, ljusa linser och kikärter formade till tre hjärtan
röda bönor, ljusa linser och kikärter formade till tre hjärtan veganism,grönt,Lins,föda,proteiner,Kikärt,bönor,transposase BP0327,vegan

Flickor behöver mer järn än pojkar i tonårsåldern, men flickor äter ofta mindre kött som är en bra källa till järn. Den som inte äter kött behöver i stället få i sig mycket järnrik vegetarisk mat, konstaterar svenska Livsmedelsverket.

I svenska Livsmedelsverkets undersökning Riksmaten konstateras det att tonårsflickor ofta äter mindre kött.

Iris Erlund är forskningschef vid Institutet för hälsa och välfärd i Finland. Hon konstaterar att man inte undersökt den här frågan i Finland. Hon tror ändå att järnbristen bland finländska tonårsflickor kan motsvara situationen i Sverige.

Den som inte äter kött behöver vara lite mer uppmärksam på att den vegetariska maten innehåller tillräckligt med järn.

– Man borde absolut forska i den här gruppen eftersom det här är en tid i livet där man fortfarande kan påverka hur de äter. Och om man har brister i kosten så påverkar det allt annat. Järnbrist gör att man blir trött och hängig, säger Erlund.

– Det är fullt möjligt att få tillräckligt att få tillräckligt med järn från en vegetarisk eller vegansk kost, men det kräver lite mer planering och kunnande i näringslära, säger Erlund.

Erlund räknar upp bland annat baljväxter, linser och ärter, fullkornsprodukter, spenat och persilja som bra källor till järn.

– Problemet med det här vegetabiliska järnet är att det upptas sämre, och till exempel kalcium i kosten gör att järnet inte upptas lika bra i kroppen. Å andra sidan förbättras upptagningen till exempel av c-vitamin, säger Erlund.

Flickor behöver mer järn än pojkar i tonårsåldern – men äter mindre kött

Flickornas järnbehov ökar i tonåren på grund av mensen. Det betyder, enligt Erlund, ändå inte att alla automatiskt drabbas av järnbrist. De flesta som äter enligt näringsrekommendationerna brukar få tillräckligt med järn.

– Vissa barn som har genetiska anlag för att få järnbrist, eller äter ensidigt eller som tränar mycket har större risk att få järnbrist, säger Erlund.

Det bästa sättet att få järn från maten är att äta rött kött.

– Annars rekommenderas det att man ska minska på andelen rött kött i kosten, men när det gäller ungdomar och barn så är kött en bra källa om man har svårt att få i sig järn, säger Erlund.

En kvinna står framför en trappa.
Iris Erlund är forskningschef vid Institutet för hälsa och välfärd THL. En kvinna står framför en trappa. Bild: Yle/Camilla Berghäll Institutet för hälsa och välfärd,Iris Erlund

Till exempel blodplättar är en bra källa till järn, tipsar Erlund.

– Det kan man smula ner i annan mat, till exempel i spagettisås eller köttbullar. Om barnen är kräsna kan man gömma blodplättarna i maten på det här sättet, säger Erlund.

Ovanligt att män lider av järnbrist

Erlund poängterar att det är särskilt viktigt att flickor får tillräckligt med järn, för när de sedan blir vuxna och eventuellt gravida ökar behovet av järn ännu mer.

– Det kan vara ganska svårt att få upp järnvärdena snabbt i början av en graviditet då man kanske mår illa och kanske får ont i magen av järntabletterna, säger Erlund.

Däremot är det ovanligt att vuxna män drabbas av järnbrist.

– De flesta män skulle kunna äta mindre järn och mindre rött kött, de har vanligtvis inga problem med järnbrist. Män ska inte börja äta mer järn om de inte har en anledning till det, säger Erlund.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle