Hoppa till huvudinnehåll

Nästan 50 elever i samma klassrum – lärare kräver mindre undervisningsgrupper i Åbo

Katedralskolan vid Gamla stortorget.
Katedralskolan vid Gamla stortorget. Bild: Yle/Marie Söderman kattan

Klassrummen kan vara fyllda till bristningsgränsen då ett maximalt antal elever måste sitta på samma lektion. Lärare kräver ändring och att staden börjar prioritera kvaliteten på undervisningen.

Jaakko Lindfors är lärare i Katedralskolan i Åbo. Han har tillsammans med lärare från fem andra gymnasier velat uppmärksamma gruppstorlekarna i skolorna. Han berättar att i var tredje undervisningsgrupp i Åbogymnasierna finns mer än 30 studerande. Det innebär att kraven i den nya läroplanen och den kommande gymnasielagen inte uppfylls, säger han.

– Lärarfacket anser att det borde vara 20 studerande per lärare. Mångsidig bedömning och mångsidiga undervisningsmetoder kräver mindre undervisningsgrupper. När grupperna är stora, så är det mera av traditionell katederundervisning i klassen.

Pengar saknas

De stora undervisningsgrupperna beror på att det inte reserverats pengar för ändamålet. En halv till en miljon mera skulle krävas för att få ner undervisningsgrupperna, säger Lindfors. Han tycker att summan är liten i proportion till Åbo stads hela budget på en och en halv miljard.

Tyvärr fattade Åbofullmäktige beslut om att inte minska på gruppstorlekarna, säger Lindfors som själv är fullmäktigesuppleant för Vänsterförbundet. De som lider mest är de elever som behöver stöd i undervisningen, säger han.

Jaakko Lindfors och Irina Grön.
Jaakko Lindfors och Irina Grön. Jaakko Lindfors och Irina Grön. Bild: Yle/Peter Petrelius Katedralskolan i Åbo,Irina Grön

Ojämn fördelning

Irina Grön går för andra året i Katedralskolan. Hon säger att gruppstorlekarna varierar, men att hon upplevt jättestora grupper.

– På en kurs i historia ifjol var vi 37 elever i ett klassrum. Det bidrog till att många, särskilt blygare elever, hade svårt att koncentrera sig och de vågade kanske inte ta plats och vara aktiva och fråga läraren om de behövde hjälp. Jag tror att det också i allmänhet kan bidra till svårigheter att få goda resultat.

Hon har varit med om kurser där deltagarna varit tolv till antalet. Ett mera realistiskt tal skulle enligt Grön vara 20-25 elever per grupp.

En annan svårighet enligt Grön är att parallella undervisningsgrupper i samma kurser är olika stora.

– Jag har varit med om att en kurs hade i en grupp 37 elever medan de i den andra gruppen var 15. Då tycker man att det skulle gälla att dela upp dem jämnare, men det var inte möjligt för man måste ju få in alla kurser i sitt schema.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland