Hoppa till huvudinnehåll

Merja Ylä-Anttila: Nyckeln till Yles framtid är förtroende, växelverkan och förståelse för finländarna

Merja Ylä-Anttila. Tummahiuksinen, silmälasipäinen nainen
Yles vd Merja Ylä-Anttila. Merja Ylä-Anttila. Tummahiuksinen, silmälasipäinen nainen Bild: Yle Merja Ylä-Anttila

Vi lever i en tid där så gott som alla institutioner ifrågasätts. Tidigare bragder och en lång tradition medför inte ensamma förtroende och uppskattning. Public service-bolagens uppgift och finansiering ifrågasätts på olika håll i Europa, också i Norden. Samtidigt ifrågasätts de pålitliga mediernas roll och betydelse med hjälp av falska nyheter och desinformation.

Jag tror trots det att de tillförlitliga mediernas roll igen förstärks och att vi redan ser små signaler på att människor söker sig tillbaka till kvalitetsmedierna i allt högre grad. En undersökning som Medieförbundet gjorde nyligen visar att förtroendet för inhemska medier har stigit anmärkningsvärt i alla åldersgrupper, också bland unga.

Den färska undersökningen Så här värdesätter finländarna Yle (Taloustutkimus 10/2018) visar att en majoritet av finländarna anser att Yle har lyckats mycket bra i sitt public service-uppdrag. Finländarna är nöjdare med Yle-skatten än någonsin tidigare under de sju år som undersökningen har gjorts. 78 procent, det vill säga fler än tidigare, anser att Yles program och tjänster ger mycket bra eller ganska bra valuta för Yle-skatten.

Förtroende är ändå något som vi måste förtjäna varje dag, och det får vi genom genuin växelverkan med publiken.

I Yles målsättningar för 2019 syns och hörs det att vi vill betjäna alla finländare. För ett public service bolag i tiden lämpar det sig väl att sträva efter att öka förståelsen och minska förvirringen.

Vi är hela folkets mediehus och skapar innehåll för ung som gammal.

När vi bygger vårt förtroende är det väsentligt att vi lyssnar och visar empati. Vi är intresserade av det som händer i Finland och hur vi som bor här mår, vad vi oroar oss över, vad som skrämmer oss, får oss att glädjas och fyllas med passion. Därför vill vi finnas där finländarna finns, ute bland människorna. Mera live och närvaro, vilket betyder att vi ökar våra direktsändningar och vår närvaro vid olika evenemang i hela Finland.

Förtroende i dag byggs av en tro på professionalism, värme och närhet.

Dialog handlar inte bara om att diskutera och lyssna, utan det innebär ofta att kommentera även krävande artiklar, att vara tillgänglig i sociala medier, även efter att artikeln har publicerats och arbetsskiftet tagit slut. Det är en ny typ av servicejournalism, där publiken förväntar sig att journalisten och chefen svarar och kommenterar. Det kan vara uppfriskande och givande, men även mycket utmattande och tärande.

När arbetet i en allt högre grad är oberoende av tid och plats är det bra att lära sig att leda sig själv och även sätta gränser för sin användning av sociala medier. Cheferna stöder, samtidigt som det ibland även kan vara bra att uppmuntra till att trycka på bromsen. Arbetskulturen och utvecklingen av ledarskapet är en av de viktigaste sakerna för Yle under nästa år.

I en värld där informationen fragmenteras och kompliceras kännetecknas kvalitetsmedia av en förmåga att förklara och bedöma den för att öka människors förståelse för den. Det är vår grunduppgift. Likaså är förmågan att beskriva livet vi idag lever i Finland genom dokument, fakta och drama.

Vår urminnes uppgift som maktens vakthund har heller inte försvunnit. Nu behöver vakthunden bara spåra på ett nytt sätt, i digital omgivning, där människor tillbringar mycket tid, och där makt utövas på ett sätt som få är medvetna om.

År 2019 strävar Yle efter att vara ett bättre Yle för just dig. Därför är även förmågan att förstå finländarnas behov ett av våra tyngdpunktsområden. Det har redan skapats över en miljon Yle-konton. Med hjälp av kontot blir Arenan ännu bättre då man lättare hittar program och artiklar och personifieringen erbjuder nya tilltalande innehåll.

Hur de unga, under 30 år, använder medier, skiljer sig mest radikalt från de övriga åldersgruppernas. Det är den svåraste gruppen för alla mediehus. Jag har samlat en grupp av unga Yle-medarbetare för att lösa frågor som hur vi exempelvis kan spräcka bubblor, utnyttja nya journalistiska metoder och ta oss an demokratiska utmaningar. Vi vill lära oss hur unga använder medier och nå unga personer med innehåll och publiceringskanaler som tilltalar just dem.

Det här är en krävande uppgift, men en uppgift vi inte kan undvika. De unga är de som ska föra vidare vårt samhälle och vår välfärd, och vi behöver dem för att vi skall kunna vara hela folkets Yle nu och så att vi ska ha en framtid.

Merja Ylä-Anttila
verkställande direktör

Läs också

Bolaget