Hoppa till huvudinnehåll

Finländare uppskattar det som är producerat inhemskt – Fiskhandlare: "Kunden vill ha färsk och inhemsk fisk"

Svetlana Ekström i Hagnäs Saluhall.
Svetlana Ekströms kunder vill ha färsk och inhemsk fisk. Svetlana Ekström i Hagnäs Saluhall. Fisk,handel,Hagnäs Saluhall,Svetlana Ekström

Enligt en färsk undersökning som Förbundet för finländskt arbete har gjort anser över 90 procent av finländare att det är etiskt att välja produkter som är producerade i Finland.

En tredjedel uppger också att produktens finländska ursprung påverkar väldigt mycket beslutet att handla en produkt.

Däremot finns det också två andra faktorer som påverkar konsumtionsbesluten i högre grad än att de är producerade i Finland, nämligen kvaliteten och priset.

På förbundet för Finländskt arbete glädjer sig Nina Pohjoiskoski åt att kvaltiteten är något som finländare uppskattar.

– Det var trevligt att se att kvaliteten var viktigare än priset i vår undersökning. Då kanske man också har vaknat till att man kan lita på det som är producerat i Finland och att man lättare kan följa hur produkten är producerad, säger Pohjoiskoski.

Att vi konsumerar finländska produkter kan man se exempel på i dagligvaruhandeln. Naturresursinstitutet Luke upprätthåller statistik för hur mycket vi producerar, importerar och exporterar av olika matvaror.

Till exempel av de färska tomaterna är drygt 62 procent inhemska.

Grafik över hur många miljoner kilo färska tomater som konsumeras i Finland 2017.
Så här konsumerades färska tomater i Finland år 2017. Grafik över hur många miljoner kilo färska tomater som konsumeras i Finland 2017. Bild: Yle/ Miro Johansson tomat,konsumtion

Det som Pohjoiskoski också har märkt är att Finländare vill ha inhemskt producerat speciellt då det handlar om produkter som man vill att är kvalitativa.

– Då det gäller produkter som kommer nära en som till exempel mat och hälsovård så vill man ha produkter som man kan lita på, säger Pohjoiskoski.

Inhemsk fisk smakar

Svetlana Ekström säljer fisk i Hagnäs saluhall och hon har märkt att hennes kunder är medvetna och vill veta varifrån fisken härstammar.

– Kunderna vill ha finsk och färsk fisk. Kunden frågar om dagens fisk och ifall jag berättar att jag fått den från Sverige, säger kunderna att nej tack, de vill ha finsk fisk, säger Ekström.

Ekströms kunder vet också att företaget är från Hangö och att de fångar själva en del av sin fisk. Det höjer vidare intresset för var fisken är fångad.

– De frågar om fisken är från Hangö eller Ekenäs eller varifrån vi har fångat den.

Hos skomakaren är turisterna intresserade av ursprunget

Vi besökte också en skomakare i Kronohagen i Helsingfors och där berättar skomakaren Petteri Rainola att han får rent av marknadföra åt finländare att en produkt är tillverkad i Finland.

– Det är rätt sällan som kunderna frågar var en produkt är tillverkad. Jag får ofta marknadsföra att en produkt är från Finland, förklarar Rainola.

Rainolas affär besöks också av turister och de är mer intresserade av produkternas ursprung.

– Turisterna frågar ofta varifrån en produkt härstammar eller om jag har tillverkat den själv.

Skomakare Petteri Rainola.
Petteri Rainola har märkt att kunderna vill ta hand om kvalitativa skor. Skomakare Petteri Rainola. Bild: Yle/ Axel Nurmio skomakare,Kronohagen,Helsingfors,Petteri Rainola

Rainola har också märkt att kvaliteten är det som styr kundernas beslut att reparera och vårda sina skor.

– Kvalitativa skor vill man gärna ta hand om. Ibland kommer en kund hit med skor de köpt för en tia från en supermarket och hör att reparationen kostar dubbelt så mycket som skorna - då köper de hellre nya i stället för att reparera de gamla, säger Rainola.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes