Hoppa till huvudinnehåll

Marcus Grönholm kämpar inte längre för att hålla Black Friday som eget varumärke: "Patent- och registerstyrelsen gjorde fel då de godkände det"

Marcus Grönholm, ex-rallyförare
Marcus Grönholm, som tog Black Friday till Finland, kämpar inte längre för varumärket. Marcus Grönholm, ex-rallyförare Bild: EPA/Nikos Mitsouras marcus grönholm

Det var år 2011 som Marcus Grönholm ordnade Finlands första reaförsäljning som marknadsfördes som Black Friday i sitt köpcentrum Strand i Ingå. Black Friday blev Grönholms varumärke, men i dagens läge kämpar han inte längre för att hålla varumärket personligt.

För sex år sedan, år 2012, registrerades Black Friday som ett varumärke i familjeföretaget MG Properties Oy:s namn.

Ännu för några år sedan var Marcus Grönholm noga med att inga andra företag ska få använda begreppet Black Friday i samband med marknadsföring.

Inga tankar om allmänt fenomen

Då varumärket registrerades hade Patent- och registerstyrelsen ingen kunskap om att det kunde vara fråga om ett begrepp som kan användas i vanligt tal.

– Det gick jättelätt att få igenom registreringen, minns Marcus Grönholm.

Ett misstag att ge Grönholm patent

Konceptet Black Friday började sprida sig utanför köpcentret Strand i Ingå. Stora affärskedjor började prata om Black Friday.

Teknikjätten Gigantti var en av dem. Då kontaktade Grönholm dem om saken, men i dagens läge orkar han inte hålla utkik efter affärer som marknadsför reorna med begreppet Black Friday.

Nu har Black Friday inte samma poäng som jag tänkte mig― Marcus Grönholm

Han förstår att det blivit ett för allmänt begrepp för att kunna vara ett varumärke.

– Black Friday kommer ändå via världen och nätet. Tidigare tänkte jag att jag kunde göra något åt saken, men så här är det. Patent- och registerstyrelsen gjorde ett misstag då de överhuvudtaget gav mig rätten att ha det som varumärke.

"Black Friday har inte samma poäng längre"

Black Friday har med åren bara vuxit och vuxit. Nu har det gått så långt att man firar Black Friday i en hel veckas tid. Det förstår ändå inte Grönholm.

– Tidigare handlade det bara om en dag och det var bra. Nu vill finländarna ha veckolånga konsumentfester. Black Friday har inte samma poäng som jag tänkte mig, säger han.

Folk står i kö för att shoppa på Black Friday i Tammerfors.
Folk står i kö för att ta del av rabatterade produkter i Vanda. Folk står i kö för att shoppa på Black Friday i Tammerfors. Bild: Lehtikuva Black Friday,Finland,Tammerfors

Black Friday firas också i Strand i Ingå i dag, men ägaren är själv inte på plats.

– Jag åker utomlands. Jag är inte med i ståhejet.

Artikeln är en översättning av Yle Uutisets intervju med Marcus Grönholm, skriven av Lena Nelskylä.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes