Hoppa till huvudinnehåll

Olydiga passagerare utgjorde säkerhetsrisk då flygplan nödlandade i Åbo

Åbo flygplats en vinterkväll.
Åbo flygplats en vinterkväll. Bild: Yle/Linus Hoffman Åbo flygplats,flygplatser,åbo flygstation

Ett passagerarplan tvingades nödlanda i Åbo på grund av rök i kabinen.

Utredningen är den andra på kort tid som pekar på flera brister på Åbo flygplats.

Finnairs reguljärflygning den 3 december i fjol från Vanda till Göteborg måste avbrytas efter att det upptäcktes rök i kabinen.

Planet landade i Åbo och kaptenen fattade beslut om evakuering av de 100 passagerarna och fyra besättningsmedlemmarna.

Då passagerarna lämnade planet vägrade många lyda kabinpersonalens instruktioner och det har fått Olycksutredningscentralen att ryta till.

I rapporten påpekas att passagerarna alltid ska lyda evakueringsanvisningarna och lämna kvar sitt bagage, att vara självisk och ta med sig bagaget i en olyckssituation kan leda till dödsfall eller skador.

– Våra säkerhetsrekommendationer är till för alla passagerares och hela flygverksamhetens bästa. De ska därför tas på allvar. Även om denna händelse inte fick allvarliga konsekvenser, bör rutinerna utvecklas och förbättras så att farliga situationer kan undvikas, konstaterar utredningsledare Ismo Aaltonen.

Olycksutredningscentralen vädjar också till alla passagerare.

- Lyssna på och följ personalens anvisningar och föreskrifter vid evakueringssituationer. Det finns inget utrymme för diskussioner, utan endast för målmedveten handling, och handbagaget ska lämnas på sin plats, säger Aaltonen.

Handbagaget bör lämnas kvar

I rapporten konstateras att flygplanets personal i allmänhet vet vad den gör och att en evakueringssituation är alltid allvarlig.

Då kan medtagning av handbagage eller att inte lyssna på personalens instruktioner i värsta fall leda till fler dödsfall och skador.

– Utredningen visade åter, att en del av passagerarna började ta med sitt handbagage i strid med evakueringsinstruktionerna. Motsvarande erfarenheter finns från andra platser i världen, betonar utredningsledaren Ismo Aaltonen.

Brister på nästan alla flygplatser

En annan brist var att det saknades evakueringsbussar på flygplatsen och stadsbussar måste kallas in.

Enligt Olycksutredningscentralen är det en vanligt förekommande brist eftersom 15 av 21 undersökta flygplatser saknade busskapacitet avsedd för evakueringar.

– Några motiveringar för bristerna på evakueringstransporter var "Eftersom EU inte kräver det..." och "Reglerna förutsätter inte detta...". Det bör betonas, att dessa motiveringar inte på något sätt är tillräckliga, säger Olycksutredningscentralens direktör Veli-Pekka Nurmi.

Säkerheten kan och bör utvecklas även utan direktiv eller föreskrifter, fortsätter Nurmi.

- Det är inte tillräckligt att enbart förlita sig på räddningsverkets resurser och räddningslagen för evakueringstransporter och för planeringen.

Enligt Finavias riskhanteringschef Juha-Pekka Pystynen kommer Finavia tillsammans med räddningsverken att se över räddningsplanerna och evakueringskapaciteten.

- På varje flygplats har vi vartannat år en större räddningsövning tillsammans med räddningsmyndigheterna, och då kommer vi att naturligtvis också att öva evakuering av passagerare, säger Pystynen.

För lite mera än en månad sedan presenterade Olycksutredningscentralen en annan utredning som också gällde Åbo flygplats.

I den undersöktes en misslyckad landning som kunde ha utvecklats till en storolycka.

Artikeln är 28.11.2018 klockan 17:09 uppdaterad med Finavias riskhanteringschef Juha-Pekka Pystynens kommentar.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland