Hoppa till huvudinnehåll

Privata ärenden ska inte diskuteras vid Pargas servicepunkt

Pargas servicepunkt och turistinformation, en disk med två stolar framför.
Vid infodisken i Pargas pratar folk om personliga saker. Pargas servicepunkt och turistinformation, en disk med två stolar framför. Bild: Linus Hoffman / Yle Pargas,servicepunkter,turistinformation

Det är inte meningen att man måste diskutera känsliga och privata ärenden i Pargas så att alla hör en intygar Pargas stads informationschef Anne-Maarit Itänen.

I Pargas stadshus finns Servicepunkten och Folkpensionsanstaltens serviceställe vid samma infodisk. Vid disken kan man få hjälp med att sköta ärenden som hör till FPA, Polisens tillståndsförvaltning, Skatteförvaltningen, Magistraten, Arbets- och näringsbyrån samt Pargas stads serviceärenden.

Skylt på Pargas stadshus vägg om vilka tjänster som finns vid servicepunkten.
Skylt på Pargas stadshus vägg om vilka tjänster som finns vid servicepunkten. Bild: Linus Hoffman / Yle Pargas,servicepunkter,FPA,Skattebyrå,magistrater,arbets- och näringsbyrå

Men eftersom allt sker vid samma infodisk så finns det risk för att alla andra som väntar på sin tur hör vilket ärende man har.

En privatperson upplevde det som chockerande att den som inte bokat tid måste sköta sina ärenden offentligt: "Där skall alltså folk som (oftast) är i svårigheter på sätt eller annat sitta o diskutera sjukledigheter, arbetslöshet, pensionsärenden, utkomststöd eller till och med dödsfall utan att kunna stänga en dörr bakom sig och kunna ha lite integritet." (Utdrag ur Facebook-diskussionen på Skärgårdens diskussionsforum).

Meningen att man sköter mindre ärenden och bokar tid vid disken

– Det är inte meningen att man ska sköta sina ärenden där vid disken. Meningen att man bara bokar tid till FPA, och sedan sköter sina egentliga ärenden först då man fått en privat tid, säger Itänen.

Pargas stads informationschef Anne-Maarit Itänen.
Anne-Maarit Itänen Pargas stads informationschef Anne-Maarit Itänen. Bild: Yle/ Nora Engström Pargas,itänen

På servicepunkten i Pargas kan man sköta vissa FPA-ärenden, som att hämta och lämna in blanketter, boka tid hos FPA och få stöd med elektroniska tjänster. Det är frågan om små ärenden som inte är privata eller känsliga.

Men om någon har problem och inte vet vart hon eller han ska vända sig, så finns det en del som öppet berättar om problemen.

– FPA:s kundrådgivare försöker nog säga att det bara är för att boka tid, men om folk själva vill börja berätta om sina ärenden, så kan de ge vinkar om att det kanske är bättre att inte berätta allt. Men vi är alla lite annorlunda så det kan hända att de berättar hela sitt ärende, säger Itänen.

FPA mycket noga med integritetsskyddet

Kaisa Mäkitalo, som är tillförordnad direktör för FPA:s västra kundserviceenhet, betonar att Folkpensionsanstalten är mycket noga med integritetsskydd och datasekretess.

– Då vi har kundrådgivning i ett offentligt utrymme så ger vi information och råd till kunden på ett allmänt plan. Vi går aldrig från FPA:s sida in på personliga frågor, intygar Mäkitalo.

En glasdörr med texten Kela/Fpa. Innanför syns ett kontor.
En glasdörr med texten Kela/Fpa. Innanför syns ett kontor. Bild: Linus Hoffman / Yle FPA,Pargas

Om en kund vill diskutera känsliga, privata saker så ska kunden erbjudas hjälp via e-post, brev, telefon eller genom att boka en personlig tid.

– Endast så kan vi sköta ärenden så att den personliga integriteten skyddas, och så att andra inte hör det, säger Mäkitalo.

Särskilda rum för att diskutera personliga ärenden

Då man väl fått en personlig tid så hålls det samtalet i ett särskilt rum där inga utomstående ska höra vad man behöver hjälp med. Sådana rum finns både på FPA:s kontor och på FPA:s serviceställen även i Pargas.

En glasdörr med texten Kela/Fpa med en kölappsmaskin utanför.
En glasdörr med texten Kela/Fpa med en kölappsmaskin utanför. Bild: Linus Hoffman / Yle FPA,Pargas,kölappmaskin

– Sedan kan det finnas kunder som hör dåligt eller som vill framföra sitt ärende väldigt ljudligt, och då funderar vi hur vi bäst kan hjälpa kunderna så att integritetsskyddet hålls och andra inte hör vad som sägs, förklarar Mäkitalo.

Den 1 december ändras FPA:s service i Pargas så att det finns fler tider än tidigare som kan bokas för personliga samtal.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland