Finländsk genetiker om forskare som manipulerade DNA på tvillingflickor: Omotiverat riskabelt

Baby
Den söta babyn har inget med artikelns innehåll att göra. Baby Bild: Unsplash/ Giu Vicente arvsmassa

All forskning kring genmanipulation på människor är nu lagd på is i Kina. Forskaren som berättade att han ligger bakom skapandet av världens första genmodifierade spädbarn
och lyckades göra människoembryon immuna mot HIV valde ett mycket märkligt sätt att sprida sina rön.

- Vanligtvis berättar man om sina nya upptäckter i etablerade vetenskapliga tidskrifter, inte via Youtube som denna forskare gjorde, säger docent och genetikforskare Peter Hackman vid Biomedicum i Helsingfors.

Antagligen gjorde forskaren det för att genast få stor uppmärksamhet snabbt, och då inte bara bland kollegerna. Han ville göra nåt revolutionerande, spekulerar Hackman.

Skulle det varit fråga om en finländsk forskare skulle hen ha fått upphöra med all egen forskning omedelbart. Här måste man ha etiskt tillstånd som utfärdas av etiska kommittéer, bestående av sakkunniga, läkare och politiker.

- Det är till exempel mycket lättare att få tillstånd att experimentera på en bananfluga än större djur, beskriver Hackman.

Hur vet man att just de kommittémedlemmarna har så bra pejl på etik då?

- Man kan aldrig vara säker men detta är nu det bästa systemet vi kommit på. Medlemmarna ska resonera sig fram till en etiskt bra lösning.

Varför är det fel att motarbeta HIV?

Få tycker väl att just HIV är nåt vi måste värna om så vad är felet med att testa alla möjliga metoder för att motarbeta sjukdomen?

Problemet med den aktuella DNA-manipuleringstekniken som den kinesiska forskaren använde sig av är att bieffekterna är alldeles för outredda ännu.

- Vi vet inte vilka andra sjukdomar personen ifråga också blir immun mot, förklarar Hackman. Vi vet inte heller om personen istället blivit extra känslig för andra virusinfektioner.

Hittas en allvarlig sjukdom finns ju också alternativet abort

Dessutom har studier av den här typens genmanipulering pekat mot en potentiellt förhöjd risk för cancer. Plus att vi ju dessutom utvecklat riktigt bra medicin mot HIV i dag, tillägger genetikforskare Peter Hackman.

Allt ska utredas men kunskapen inte alltid användas

På frågan om vi faktiskt ska forska i precis allt svarar Peter Hackman utan tvekan ja.

- Man ska forska i allt eftersom all kunskap är bra i princip. Vetenskapen ska inte begränsas och det att man utreder något behöver inte automatiskt betyda att man sen faktiskt ska använda kunskapen till något, slår Hackman fast.

Men hur ska vi ta forskaren nu då? Som trots allt gått in och manipulerat en människa?

- Detta är bra på så vis att nu lyfts etiken kring det här upp på agendan igen. Och detta visar också att Kina tydligen ligger på toppnivå inom denna forskningsgren.

När blir justeringar av DNA vardagliga rutiningrepp?

- De kommer att bli vanliga kring genetiska sjukdomar men då med strikt etisk reglering, visionerar genetikforskare Peter Hackman. Handlar det om sjukdomar med stor skada för individen är det okej. Men tillsvidare vet vi alldeles för lite om eventuella bieffekter.

Å andra sidan kan man gentesta embryon. Hittas en allvarlig sjukdom finns ju också alternativet abort, resonerar Hackman.