Hoppa till huvudinnehåll

Pendlarna får vänta på tåget extra länge - Trafikverket beklagar att förseningarna blivit så många

Tåg vid snöbeklädd perrong. I bakgrunden gångbro i trä.
Tågen måste köra extra sakta då trafikljusen inte fungerar. Tåg vid snöbeklädd perrong. I bakgrunden gångbro i trä. Bild: Nicole Hjelt / Yle Karis,Karis järnvägsstation,broar,tåg,VR,karis järnvägsbro

Tågpendlarnas tålamod har prövats en hel del den här hösten. På grund av reparationer på kustbanan har tågen ibland varit rejält försenade. Trafikverket medger att förseningarna har blivit för många.

Problemet är bland annat att informationen om tågförseningarna inte fungerar tillräckligt bra. Det säger Filip Saxén som flera gånger i veckan pendlar mellan hemmet i Billnäs, sonens dagis i Alberga och jobbet i Helsingfors.

- Det är ett undantag att tågen inte är försenade. Det gör det svårt att lita på att man kommer fram i tid om man har något viktigt. Ibland måste man till och med planera så att man tar ett tidigare tåg om man måste vara någonstans en viss tid, säger han.

Tågresan blev en biltur i morgonrusning

På onsdag morgon skulle Filip Saxén föra sin tvåårige son till daghemmets självständighetsfest i Alberga. Hemma i Billnäs såg han på VR:s hemsidor att tåget var några minuter försenat.

Men när de kom till stationen i Karis visade det sig att tåget var 20 minuter försenat - en försening som inom loppet av några minuter ökade till 40 minuter.

- Pojken var uppklädd och hade väntat massor på festen och vi kunde inte missa den på grund av att VR inte kan informera och hålla tidtabellerna.

Så den gemensamma lekstunden med sonen på tåget byttes ut mot en biltur i Esbos morgonrusning.

- Det visade sig sedan att tåget jag skulle ta tillbaka från Alberga till Karis också var inhiberat, så det var ju tur i oturen att jag var tvungen att ta bilen, konstaterar Filip Saxén.

Synd att det ska göras så svårt

För hans del har förseningarna lett till en hel del frustration. I princip tycker han att det fungerar jättebra att pendla med tåg.

- Det är skönt och det är miljövänligt. Man kan använda tiden till att jobba eller umgås med pojken. Men det är synd att det ska göras så svårt att använda tåget när man inte får någon information.

Biljettautomat visar att det inte finns biljetter att köpa.
Biljettautomat visar att det inte finns biljetter att köpa. Bild: Yle/Nicole Hjelt karis tågstation

Rejäla förseningar under hösten

Jessica Silfver är en annan västnylänning som pendlar mellan Karis och Helsingfors. Hon upplever att tågturerna ändå har fungerat förvånansvärt bra med tanke på att tågbanan har reparerats.

- Det som har varit skillnaden mot tidigare är att det har varit längre väntetider då tågen har varit försenade, att de har varit rejält försenade. Nu har det varit fråga om 20 till 30 minuters förseningar

När Yle Västnyland ringer upp henne på onsdag förmiddag har hon nyss stigit på tåget i Karis.

- Det är sex minuter försenat. I regel spelar en sådan försening inte så stor roll, men det kan betyda att vi ligger bakom alla lokaltåg när vi kommer till Helsingfors och då brukar det samla på sig ytterligare förseningar, säger hon.

Eleverna har fått vänta på sin lärare

Jesssica Silfver håller med Filip Saxén att informationen om tågförseningarna kunde vara bättre. Själv brukar hon få information av andra pendlare eller via Facebook.

- Nog finns det information att tillgå om man vet var man ska leta. Men visst skulle VR kunna använda sig mera av sociala medier och sprida information den vägen. Man kan få information via VR:s app när den fungerar, men det gör den inte alls alltid.

Jessica Silfver jobbar som lärare i Helsingfors. På grund av tågförseningarna har hon flera gånger varit tvungen att meddela eleverna att de får vänta på sin undervisning.

- Eller så har jag fått ge dem alternativa uppgifter, som jag distribuerar via nätet. Men nog har de fått vänta många gånger, säger hon.

En annan sak som tågförseningarna har medfört är att hon många gånger har tagit ett tidigare tåg för säkerhets skull.

- Det betyder att dagarna blir extra långa när jag tar tåget klockan 6:30 i stället för 7:28.

Proffsiga konduktörer räddar situationen

Jessica Silfvers tålamod varierar beroende på hur tajt hennes tidtabell är. Samtidigt försöker hon ta situationen med ro. Det finns ju inte så många alternativ till att pendla med tåget, konstaterar hon.

- Jag hoppas att banreparationerna för något gott med sig. Att tågtrafiken löper smidigt sen när vintern kommer, det brukar ju alltid ställa till med problem.

Också de övriga pendlarna brukar ta det hela rätt lugnt, säger hon.

- Det beror på hur tågpersonalen tar det. En del konduktörer är ganska duktiga på att lätta upp stämningen och det kan vara ganska underhållande.

Tåg ilar förbi ställe där banarbeten pågår.
Tåg ilar förbi ställe där banarbeten pågår. Bild: Trafikverket tåg,järnvägar,Trafikverket,VR,reparationsarbete,tågförseningar

VR informerar så snabbt som möjligt

Informationschef Janna Viisterä på VR säger att tågförseningar överlag oftast beror på problem på tågbanan.

VR informerar alltid om tågförseningarna på sina egna webbsidor.

- Vi försöker alltid informera så snabbt som möjligt. Tågtidtabellen kan ändras väldigt snabbt och vi uppdaterar VR:s sidor. Personalen försöker också informera så bra som möjligt, säger hon.

Nattens banarbeten påverkar trafikljusen

Det är Trafikverket som utför förbättringar på banan mellan Helsingfors och Åbo. Kustbanan är livligt trafikerad samtidigt som den har varit i dåligt skick.

Trafikchef Reima Roisko från Trafikverket medger att tågförseningarna har varit beklagligt många under höstens lopp.

- Jag har inte exakt statistik på hur ofta det har skett, men det är tyvärr för ofta, säger han.

Banarbetena sker på natten och de har förorsakat fel på trafikstyrningssystemen, förklarar Reima Roisko. Det leder i sin tur att signalsystemen inte fungerar som de ska.

- Trafikljusen för tågen visar rött hela tiden och tågen måste därför köra med låg hastighet. De kör med en hastighet på 50 kilometer i timmen när den normala hastigheten är 160 kilometer i timmen, säger han.

Färre banarbeten på vintern

Kustbanan är delvis enspårig och det gör situationen extra besvärlig eftersom de övriga tågen måste vänta på det som är försenat.

Dessutom är det ofta samma tåg som trafikerar mellan Åbo och Helsingfors och därför påverkar en försening också de följande avgångarna.

- Strukturen på kustbanan är ganska knepig, konstaterar Reima Roisko.

Men i och med att det blir vinter kommer banarbetena i alla fall att minska, säger han.

- Jag kan inte garantera att förseningarna upphör, men jag hoppas i alla fall att de minskar.

  • Tusentals demonstrerade i Bryssel mot FN:s migrationspakt

    Polisen använde både vattenkanoner och tårgas.

    Det blev oroligt i Bryssel på söndag, då tusentals demonstranter marscherade i protest mot Belgiens undertecknande av FN:s migrationspakt. Frågan har blivit en het potatis, och kan eventuellt fälla den belgiska regeringen.

  • EU-länderna nöjda med resultatet från klimatmötet i Katowice - små länder oroliga över det praktiska

    Avtalet kritiseras för att inte vara tillräckligt ambitiöst.

    Trots att förhandlingarna under klimatmötet i Katowice gled in på övertid och några länder satte sig på tvären lyckades man nå konsensus. Resultatet gjorde att många av deltagarna gratulerade sig själva. - Det är väldigt svårt att få nästan 200 länder att enas om ett så detaljrikt och specifikt avtal. Under de här förhållandena är varje litet framsteg en massiv framgång och i det här paketet finns tusentals små framsteg, säger Michail Kurtyka, ordförande för klimatkonferensen.

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland