Hoppa till huvudinnehåll

Slush slår sitt rekord i antal investerare och startar också eget utbildningsprogram

Folkmassa på Slush i Mässcentret i Helsingfors.
Representanter för över 3000 uppstartsföretag har samlats i Helsingfors mässcentrum. Folkmassa på Slush i Mässcentret i Helsingfors. Bild: Slush / Jussi Hellsten. Slush,2018

20 000 deltagare samlas i Helsingfors under tisdag och onsdag för teknologi- och företagarmässan Slush. Mässans utbildningsprogram ska erbjuda akademiska studier men framför allt satsa på praktik och mentorskap.

Det är över tio år sedan den första Slushmässan ordnades, då på två små scener på restaurang Korjaamo i Helsingfors. I dag har mässan vuxit till över 20 000 deltagare från fler än 130 länder i Helsingfors mässcentrum, och ivern ser inte ut att avta.

Grundidén är fortfarande den samma: Mässan byggs upp enligt uppstartsföretagarnas behov, bland annat behovet av att hitta investerare. I år deltar över 3 100 olika uppstartsföretag.

- Antalet investerare har ökat ganska stadigt de senaste 5-6 åren, i år slog vi rekord med 1800 investerare. Vi har hittat bara ett annat evenemang i världen som har fler investerare än så här, säger Andreas Saari, vd för Slush sedan ett år.

Skylt om möteslpats på Slushmässan.
Slush är framför allt en mötesplats för företag och investerare. Skylt om möteslpats på Slushmässan. Bild: Slush / Jussi Hellsten. Slush,2018

I takt med att mässan har vuxit har också storbolagen hittat till Slush. De låter gärna de mindre uppstartsföretagen visa vägen.

- Storbolagen kommer hit för att köpa innovationer, träffa folk och lära sig de senaste trenderna, säger Christian Lindholm, specialist på uppstartsbolag.

Han är en av grundarna till företaget Vertical som för samman investerare och företag. Slush och uppstartsföretagarna där ger storbolagen en annan syn på framtiden, menar Lindholm.

- De kan genom att jobba med startups få en inblick i goda idéer. Goda idéer är vad startups jobbar på om de bara har finansiering.

Slush startar eget utbildningsprogram för företagare

Idén om att utveckla kontaktnät och föra samman olika parter ska nu utvecklas också i studievärlden. Slush har i dag meddelat att man startar ett eget utbildningsprogram för uppstartsföretagare.

- Det har blivit ganska tydligt under våra tusentals samtal med entreprenörer att de nuvarande studierna på universitet inte är något som förbereder dem för att bygga ett bolag, säger Andreas Saari.

Andreas Saari
Andreas Saari, vd för Slush. Andreas Saari Bild: Pekka Tynell / Yle Slush

Nästa höst ska omkring 30 unga få plats på Slush Academy som samarbetar med både internationella universitet och med företag och investerare.

Programmet är gratis och ska innebära akademiska studier, men framför allt satsar programmet på praktikplatser och mentorskap.

- Det finns inget bättre sätt att lära sig de förmågor som behövs för att bygga ett startupföretag än att jobba i ett startupföretag, säger Saari.

Folkmassa på Slush i Mässcentret i Helsingfors.
Folkmassa på Slush i Mässcentret i Helsingfors. Bild: Slush / Petri Anttila Slush,2018

Det första året går främst ut på praktik och utbildningen ska sedan utvecklas efter hand. Det är fortfarande oklart om det ska leda till någon examen.

Det handlar alltså om att få in mer praktisk erfarenhet i utbildningen, nåt som de akademiska utbildningarna saknar?

- Ja det kunde man väl säga. Så klart tar det flera år för oss att bygga ut ett långt och omfattande program, men det är just det att man får mer ut av studierna om man har jobbat samtidigt, och så klart ut mer av själva jobbet om man också har relaterade studier, säger Saari.

Är det viktigt med akademisk examen inom uppstartsföretagsvärlden?

- Det beror på företaget, det finns flera större teknikbolag som inte längre kräver en akademisk examen: Google, IBM, Facebook, Amazon, Alibaba.

- Det handlar ganska mycket om att få in de mest entreprenörinställda, sådana som tar initiativ själva.

Läs mera:

Hanken Business lab

I Hankens källare gror 40 nya företag: “Nyckeln här är inte att misslyckas eller inte utan kommer du igen”

Här finns allt från företag som jobbar med Augmented Reality och som vill öka mångfalden i arbetslivet till sådana som säljer hundkläder eller flytthjälp. På Hanken Business Lab får cirka 40 nya företag hjälp med att styra upp sin business. Och också finnas på ett tryggt ställe om man misslyckas, säger vd Markus Wartiovaara.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes