Hoppa till huvudinnehåll

Finländska Amer Sports på väg att bli kinesiskt i miljardaffär

Tre affärsmän sitter vid ett bord. Presskonferens i Helsingfors den 7 december med företrädare för det konsortium som vill köpa Amer Sports aktier.
Presskonferens i Helsingfors den 7 december med företrädare för det konsortium som vill köpa Amer Sports aktier. Från vänster Andrew Huang (Fountainvest Partners), James Zheng (Anta) och Dennis Tao (Anta) Tre affärsmän sitter vid ett bord. Presskonferens i Helsingfors den 7 december med företrädare för det konsortium som vill köpa Amer Sports aktier. Bild: Lehtikuva Amer Sports,ANTA Sports

Ett konsortium under ledning av Kinas största tillverkare av sportartiklar Anta Sports samt flera placeringsbolag har gett ett offentligt anbud på hela Amer Sports.

Amer Sports styrelse rekommenderar enhälligt att aktieägarna godkänner anbudet.

Konsortiet erbjuder 40 euro per aktie, det vill säga sammanlagt 4,6 miljarder euro. Senast ett finländskt företag sålts utomlands för en så stor summa pengar var för fem år sedan då Microsoft köpte Nokias telefonverksamhet.

Amer Sports styrelse konstaterar i ett börsmeddelande att summan är 39 procent högre än Amers aktiekurs den 10 september i år, det vill säga dagen innan Amer meddelade att bolaget fått en intresseanmälan från konsortiet.

Ett skyltfönster med en logotyp och texten Amer Sports
Ett skyltfönster med en logotyp och texten Amer Sports Bild: Lehtikuva Amer Sports

Ett eventuellt köp innebär enligt börsmeddelandet inga direkta ändringar i Amers personal, verksamhet eller verksamhetsorter.

- Vi har varit här på besök några gånger och det känns rätt att behålla huvudkontoret här. Människorna känner företaget, direktörerna kommer från Finland och de vet hur man leder en organisation effektivt. Vi ser ingen anledning till att flytta huvudkontoret från Finland i det här skedet, säger James Zheng som är varumärkeschef vid Anta.

Amer grundades 1950 som ett tobaksbolag - Amer Tupakka.

1986 började Amers utveckling mot ett sportföretag, då bolaget började köpa upp kända varumärken, som Atomic, Wilson och Salomon.

Anta Sports Products är Kinas största tillverkare av sportartiklar. Bolaget har dessutom 11 000 sportbutiker i Kina. Genom köpet av Amer Sports får Anta ett fotfäste på den europeiska och nordamerikanska marknaden.

Källor: Yle, Kauppalehti, Amer Sports

Artikeln har uppdaterats med ett citat av James Zheng som är varumärkeschef vid Anta.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes