Amnestys årsrapport visar: Kvinnors kamp för rättigheter i centrum år 2018

Kvinnor protesterar.
Kvinnor protesterar. Bild: All Over Press/Guillermo Gutierrez demonstration,protest,kvinnor,kvinnors rättigheter,Ni una menos

I år har massvis av kvinnor organiserat sig för att kämpa för sina rättigheter. Det är de som stått för rubrikerna under årets lopp, något som Amnesty International lyfter fram i sin årsrapport.

År 2018 börjar lida mot sitt slut och därmed har organisationen Amnesty International i dag presenterat sin tillbakablick på året som gått i form av rapporten Rights Today.

Inblicken i situationen för mänskliga rättigheter i världen visar att kvinnliga aktivister i år gått i täten i kampen för mänskliga rättigheter.

I år har kvinnoledda grupper såsom Ni una menos i Latinamerika mobiliserat en massrörelse för kvinnors rättigheter. Det är fråga om en omfattning som man aldrig sett tidigare.

Demonstrationer mot abortlagar, förbud att köra bil och #metoo

Kvinnor har protesterat världen över för sina rättigheter i år. I exempelvis Indien och Sydafrika har tusentals kvinnor protesterat mot utbrett sexuellt våld.

Foto från 8 mars marchen i Kafountine. Fotot är från kvinnornas uppvaktning av borgmästaren Bild: Margherita Zilliacus protest,Våld mot kvinnor

I Saudiarabien och Iran har de kvinnliga aktivisterrna kämpat emot förbudet att köra bil, trots att de riskerat att gripas. De har också kämpat emot att bära den obligatoriska slöjan.

I Argentina, Irland och Polen har man i år genom massdemonstrationer krävt ett slut på förtryckande abortlagar och i Europa, USA och Japan anslöt miljoner till den andra #metoo-ledda Women's March i hopp om att få ett slut på kvinnohat och övergrepp.

Politiskaa affischer för ja- och nej-sidan inför folkomröstningen om abort i Irland i maj 2018. Bild: Yle/ Johannes Waris Irland,abort,Dublin

Genom demonstrationerna och protesterna har de kvinnliga aktivisterna riskerat sina liv och sin frihet. Flera har fängslats efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter, bland annat i Saudiarabien.

I Brasilien gick det så långt att en kvinna, Marielle Franco, mördades för att hon stod upp för mänskliga rättigheter.

Fräcka världsledare i bakgrunden

Samtidigt kan Amnesty konstatera att den här typen av aktivism inte går att fira utan att ta upp vad drivkraften bakom det här är.

– Kvinnors rättigheter har konstant placerats efter andra rättigheter av regeringar som tror sig kunna avge en “läpparnas bekännelse” utan att faktiskt göra något för att skydda halva befolkningens rättigheter, säger Amnesty Internationals generalsekreterare Kumi Naidoo i ett pressmeddelande.

Han lyfter dessutom upp det faktum att flera av världens ledare attackerat kvinnors rättigheter med sina misogyna och splittrande verklighetsbeskrivningar.

Det är kvinnliga aktivister som har gett oss den starkaste visionen om hur vi kan slå tillbaka mot repressiva ledare.

– De här ledarna försöker få det till att de skyddar traditionella värden som representerar familjen, men sanningen är att de driver på en utveckling som förnekar kvinnor deras grundläggande rätt till jämställdhet, säger Naidoo.

Kumi Naidoo talar.
Kumi Naidoo. Kumi Naidoo talar. Bild: EPA/KIM LUDBROOK Amnesty International,Kumi Naidoo
Kvinnors rättigheter har konstant placerats efter andra rättigheter.

– Under 2018 såg vi hur flera av dessa självutnämnda “hårdföra” ledare försökte underminera principen för jämlikhet – principen som är själva grunden för den internationella människorätten. De tror att deras politik gör dem tuffa men i själva verket innebär den föga mer än en taktik att ge sig på redan marginaliserade och sårbara grupper i syfte att demonisera och förfölja dem. Och det är kvinnliga aktivister som har gett oss den starkaste visionen om hur vi kan slå tillbaka mot dessa repressiva ledare.

Dags för utvecklingen för kvinnors rättigheter att vända

Med rapporten Rights Today vill Amnesty International peka ut framväxten av lagar med syftet att kontrollera och kuva kvinnor. Amnesty nämner bland annat försöken från lagstiftare i Polen och Guatemala att verka för striktare abortlagar.

I USA har det dessutom varit tal om ekonomiska nedskärningar till kliniker som ger preventivmedelsrådgivning.

Vi kan och ska göra mer när det gäller kvinnors rättigheter.

Amnesty International hoppas på att i nästa år vända utvecklingen för kvinnors rättigheter i och med att det då är 40-årsjubileum för kvinnokonventionen.

– Det faktum att så många länder bara delvis godkänt kvinnokonventionen visar att många regeringar tror att det bara är fråga om pr för att framstå i god dager då man skyddar kvinnors rättigheter, säger Naidoo.

Kvinnor demonstrerar.
Kvinnor demonstrerar. Bild: All Over press/Guillermo Gutierrez Ni una menos,kvinnor,demonstration

Organisationen lyfter fram det faktum att kvinnor i genomsnitt tjänar mindre än sina manliga kollegor, att de har sämre anställningstrygghet och att de förvägras tillgång till politisk representation, samt att de utsätts för sexuellt våld.

Amnesty Internationals symbol
Amnesty Internationals symbol Bild: Amnesty International amnesty international

– Jag vill verkligen poängtera att vi kan och ska göra mer när det gäller kvinnors rättigheter. När vi går in i 2019 tror jag att det är viktigare än någonsin att vi står samman med kvinnorättsrörelser, att vi förstärker kvinnors mångfald av röster och budskap och kämpar för ett erkännande av allas våra rättigheter, säger Naidoo.

Rapporten Rights Today analyserade människorättssituationen i sju regioner runtom i världen: Afrika, Amerika, Europa och Centralasien, Mellanöstern och Nordafrika, Syd- och Sydostsien, samt Östasien.

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes