Hoppa till huvudinnehåll

Inga extra pengar till Karleby-Jakobstad flygplats som begärt: "Flygplatsen är avgörande för regionens exportföretag"

Peter Östman.
Riksdagsledamoten Peter Östman (KD). Peter Östman. Bild: Yle/Joni Kyheröinen Peter Östman

Karleby-Jakobstad flygplats får inga extra pengar i nästa års statsbudget. - Det påverkar negativt på samma sätt som när Finnair försämrat både tidtabellerna och antalet flyg per dygn, säger Peter Östman (KD), en av de riksdagsledamöter som krävde mer pengar.

Det var i oktober som de regionala riksdagsledamöterna Peter Östman (KD), Anna-Maja Henriksson (SFP) och Jutta Urpilainen (SDP) krävde 350 000 euro till flygplatsen i nästa års statsbudget.

Ledamöterna hade hoppats på regeringens så kallade julklappspengar, men Karleby-Jakobstad flygplats fanns inte med bland dem som får tilläggsfinansiering av riksdagens finansutskott.

- Inte hade jag alltför stora förväntningar. Vi gör budgetmotioner årligen när det gäller projekt vi vill ska lyftas upp på diskussionsagendan för att hitta en lösning. Men jag tror att lösningen i det här fallet inte går att få till stånd via en budgetmotion, säger Östman.

Hur påverkar det här flygplatsen?

- Det påverkar negativt på det sätt som det gjort de hittills de sista två åren när Finnair försämrat både tidtabellerna och antalet flyg per dygn. Ifall man försämrar tidtabellerna minskar antalet passagerare och det leder i sin tur till att flygoperatörerna minskar turerna.

Finnair drog i oktober in morgonturen från Helsingfors till Kronoby.

Flygbolaget Norras plan är klart för avgång från Karleby-Jakobstad flygplats
Karleby-Jakobstad flygplats. Flygbolaget Norras plan är klart för avgång från Karleby-Jakobstad flygplats Bild: Yle/Kjell Vikman Karleby-Jakobstad flygplats,Kronoby,flygplatser

”Flygplatsen avgörande för regionens exportföretag”

Östman säger att flygplatsen är avgörande för regionens exportföretag – inte bara för företagens personal utan även ur kundernas synvinkel.

- Om någon ska besöka sin leverantör i regionen är det inte riktigt okej att man först flyger långtifrån från någonstans i världen till Helsingfors, och så ska man ännu sitta på tåget i nästan fyra timmar.

Inte ska en region som har en så kraftig exportverksamhet som Karleby och Jakobstad behöva ansvara för upprätthållandet av den inhemska reguljärtrafiken. Nog ska staten ha ett ansvar där också

Enligt Östman kan kommunerna inte direkt satsa mer pengar i flygplatsen, och han säger att det inte heller är deras ansvar.

- Inte ska en region som har en så kraftig exportverksamhet som Karleby och Jakobstad behöva ansvara för upprätthållandet av den inhemska reguljärtrafiken. Nog ska staten ha ett ansvar där också, säger Östman.

Östman säger att de tre riksdagsledamöterna nu ska försöka få till ett möte med näringsminister Mika Lintilä (C), Finnair och Finavia för att diskutera flygplatsen.

Exportbolaget Viexpo fick 170 000

Den österbottniska exporten fick ändå en del tilläggsfinansiering genom att exportbolaget Viexpo fick 170 000 euro.

Viexpo är ett andelslag som arbetar för att främja internationaliseringen av små och medelstora företag i Österbotten.

Det här gladde Östman och även en annan riksdagsledamot från Jakobstadsregionen, Mats Nylund (SFP).

- Österbotten är en av de mest exportinriktade regionerna i Finland. Då exporten drar är det livsnödvändigt att företagen får sakkunnigt bistånd. Här gör Viexpo ett viktigt jobb med att stöda och hjälpa små och medelstora företag i Österbotten med sin exportverksamhet, säger Nylund.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten