Hoppa till huvudinnehåll

"Man kan umgås, jobba eller höja nativiteten i bilen" - Ingå vill få pendlare att samåka för klimatet

Benjamin Lundin, informatör i Ingå, har tagit initiativ till en samåkningsgrupp i kommunen.
Benjamin Lundin, informatör i Ingå, har tagit initiativ till en samåkningsgrupp i kommunen. Benjamin Lundin, informatör i Ingå, har tagit initiativ till en samåkningsgrupp i kommunen. Bild: Niklas Evers Ingå,Ingå Kommun,samåkning,bilar,Samåkning,benjamin lundin

När det på landsbygden varken finns förutsättningar för kollektivtrafik eller övergång till elbilar hoppas Ingåbor att samåkning både ska spara pengar och minska trafikens klimatpåverkan. Sverige har goda erfarenheter av samåkning i större skala och en app för samåkare lanseras snart också i Finland.

Det är en tidig vardagsmorgon i december och Ingås informatör Benjamin Lundin sitter som vanligt i sin bil på landsvägen.

Han pendlar varje dag från hemmet i Karis till jobbet i Ingå, drygt 20 minuter per väg.

- Nog är det mycket bilar här och jag sitter ju själv i en av dem. Jag är ju lika skyldig som alla andra. Skulle jag få med någon annan i bilen skulle klimatsamvetet inte vara lika tungt.

Under året har ändå Lundins klimatångest vuxit sig allt större. Ingå ligger bara 50 km från
Helsingfors centrum men kollektivtrafiken är trots det inte mycket att hänga i julgranen.

Många Ingåbor väljer istället varje dag att köra till sina jobb i huvudstadsregionen

Ska fungera som tankeställare

Det var i bilen, på väg hem från ett möte om just kollektivtrafiken, som idén om samåkning började ta form.

- Jag mötte bil efter bil och tänkte att där sitter ensamma stackare utan någon att prata med. Tänk om de skulle kunna samåka istället?

Bilar i snöyra på landsväg
Bilar i snöyra på landsväg Bild: EPA/MARKKU OJALA trafik,bilar,snöfall

Förra veckan lanserades en grupp på Facebook för samåkning. Gruppen har inte ens hundra medlemmar men Ingå har bara drygt 5000 invånare så Lundin är nöjd.

- Om inte annat kanske folk får en tankeställare. Kanske någon får idén att börja samåka med en kompis eller en granne. Då tycker jag att vi lyckats med det vi försöker göra, alltså att minska privatbilismen, säger Lundin.

Att minska utsläppen är ändå inte allt. Lundin ser flera positiva möjligheter med att dela på bilresorna.

- Man skulle förstås träffa nya människor och kanske hitta nya vänner eller nätverka via jobbet.

- Och vem vet, Ingå kämpar ju som alla andra kommuner på landsbygden med låg nativitet så kanske det plötsligt uppstår nya relationer i bilen som på sikt ger nya Ingåbor. Det skulle ju vara fint.

Svenskarna bjöd ut 40 varv runt jorden i samåkning redan 2014

I Sverige har föreningen skjutsgruppen redan uppmuntrat till samåkning sedan 2007. Också skjutsgruppen började på sociala medier för att slutligen bli en app med 70 000 användare.

- Vi kallar oss för 70 000 vänner. Och vänners, vänners, vänner. För det var så det började, säger skjutsgruppens grundare Mattias Jägerskog.

Liikennettä kaupungin keskustassa.
Liikennettä kaupungin keskustassa. Bild: Mika Kanerva / Yle trafik,Tammerfors,natt,Stadskärna

Jägerskog belönades av svenska Trafikverket med utmärkelsen årets innovatör, men understryker att skjutsgruppen är en ideell rörelse, som drivs av en demokratisk förening.

Skjutsgruppen kommer att släppa färska användarsiffror vid årsskiftet, men tidigare års statistik tyder på enorm potential för samåkning.

År 2014 bjöd skjutsgruppen ut 1 623 948 km i samåkning. Det är cirka 40 varv runt jorden och skulle enligt Jägerskog spara 1000 ton koldioxid förutsatt att alla platser i bilarna fylldes.

Appen lanseras snart i Finland

Appen har tagits fram i samarbete med myndigheter i Sverige.

Redan nu finns det samåkningsgrupper i Finland som registrerat sig på skjutsgruppen. Men Jägerskog tror att användningen ökar rejält bara appen lanseras på finska.

Just nu pågår ett frivilligt översättningsarbete för att kunna lansera appen på både engelska och finska.

- Det tickar på just nu. 2019 kommer appen att finnas på finska.

Läs mera:

En personbil och en traktor med schaktblad möts på en isbelagd väg.

Samåkning, beställningstrafik och gratis kollektivtrafik - så minskar vi trafikutsläppen på landsbygden

Vi ska gå och cykla mera, åka kollektivt och köra elbil - det föreslår kommunikationsministeriets slutrapport. Det här går kanske i städerna och tätorterna, men hur ska det gå till i glesbygden? Så här säger den svenska mobilitetsforskaren Jessica Berg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes