Hoppa till huvudinnehåll

Rondell eller trafikljus in till Jakobstad från öster – det är frågan

Rondell eller trafikljus i korsningen ?
Rondell eller trafikljus i korsningen ? Bild: Yle/Kjell Vikman Plankorsning,Jakobstad

Tre färska konsultutredningar och minst femton års planering har fortfarande inte gett en slutlig lösning på korsningsproblemet vid östra infarten till Jakobstad.

I mitten på april gick tekniska nämnden med minsta möjliga marginal in för en rondelllösning men sista ordet är inte sagt i den här frågan.

Kostnaderna mellan de olika alternativ som finns på bordet varierar mellan drygt 2 och 3,5 miljoner euro.

SFP som förlorade omröstningen i tekniska nämnden mot de övriga partierna vill fortfarande ha en lösning med trafikljus i korsningen.

Korsningen kan stå klar tidigast 2021

Ifall allting går som på räls och fullmäktige ger budgetmedel kan korsningen stå klar tidigast under år 2021. Det säger tekniska verkets chef, Rune Hagström.

Det finns en färdig planering på en trafikljuslösning men efter att tekniska nämnden svängde och bytte åsikt i april krävs dels en ny detaljplan och dels en planering på rondellen.

Rune Hagström, Christer Tonberg och  Harri Kotimäki funderar på korsningslösningar
Rune Hagström, Christer Tonberg och Harri Kotimäki funderar på korsningslösningar. Rune Hagström, Christer Tonberg och Harri Kotimäki funderar på korsningslösningar Bild: Yle/Kjell Vikman stadsplanering,Plankorsning

-Detaljplaneändringen tar längst tid, 6-9 månader. Blir det strul kan det ta lång tid, tror Rune Hagström.

- Vi hade pengar 2018 för byggande av en trafikljuslösning men eftersom gatuplanen inte blev godkänd så förföll det alternativet, i annat fall hade antagligen byggandet av korsningen varit i gång i det här skedet, säger Christer Tonberg (SFP) som är ordförande i tekniska nämnden.

- Nämnden röstade, det var en jämn omröstning men vi har ett tydligt uppdrag att planera en rondellkorsning nu, säger Rune Hagström.

Inget är klappat och klart enligt SFP

Nämndordförande Christer Tonberg anser inte att planeringen nödvändigtvis kommer att resultera i en rondellkorsning i slutändan.

- Jag ser det inte på det viset. I detaljplaneringen måste vi beakta KPO:s utvidgningsplaner i området, saneringen av stadsdelen London och underfarten under järnvägen. Allt det här kan påverka trafiken i rondellen.

Kommer den här frågan att dras flera varv ännu?

-Det skall absolut ett varv till av olika anledningar. Det handlar om detaljplan och gaturitningar. Jag uppfattar nämndbeslutet som en vilja att utreda vad en rondell innebär, säger Christer Tonberg.

- Det står entydigt i nämndens beslut att planeringen fortsätter med rondellalternativet, säger å sin sida tekniska verkets chef Rune Hagström. Däremot är det sant att planeringen innehåller beslut på olika nivåer för att rondellen överhuvudtaget skall godkännas. Om några månader får vi se hur det lyckas.

Stadsingenjör Harri Kotimäki verkar luta åt en lösning med trafikljus och han betonar säkerhetsaspekter och då främst erfarenheterna från den nya turborondellen in till staden från Kållbyleden.

I dagsläget är det svårt att svänga till vänster in mot centrum i den här korsningen
I dagsläget är det svårt att svänga till vänster in mot centrum i den här korsningen. I dagsläget är det svårt att svänga till vänster in mot centrum i den här korsningen Bild: Yle/Kjell Vikman Plankorsning,Jakobstad

- Det finns mycket folk som har problem där och väljer fel fil. När det gäller trafikljus är det däremot ganska klart vem som står i tur i korsningen. Det gäller både bilister och cyklister, säger Harri Kotimäki.

Prislappen varierar i storlek

En trafikljuslösning beräknas kosta drygt två miljoner euro och rondellalternativen varierar mellan 1,9 miljoner och 3,5 miljoner euro.

Christer Tonberg för fram det dyraste rondellalternativet när han jämför kostnaderna.

- Skillnaden i kostnad har jag svårt att smälta.

- Att påstå att 3,5 miljoner är sanning i dagsläget kan jag inte skriva under, säger däremot Rune Hagström. Det är nånting mellan 1,9 och 3,5 miljoner för rondellen och drygt två miljoner för trafikljusalternativet.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten