Hoppa till huvudinnehåll

Ingen hemleverans av stora varor till skärgården - Iniö ligger bortom Postens gräns

En person skuffar en bagagekärra med ett tiotal större paket på en snöig trottoar.
En person skuffar en bagagekärra med ett tiotal större paket på en snöig trottoar. Bild: Olle Överby / Mostphotos Paket,postorderförsäljning,säckkärror,hemleverans

Vill du ha julklappar enkelt och bekvämt levererade ända hem? Då gör du bäst i att bo på fastlandet.

Många nätbutiker lovar nämligen hemleverans överallt i Finland, förutom till skärgården.

Till exempel Stockmann, modeaffären Björkqvist, Kekkilä Garden, Asko och Heirol meddelar på sina nätsidor att man inte kan få hemleverans till Sveaborg, till postområdena Utö eller Iniö i Åbolands skärgård, eller till Föglö, Sottunga, Kökar, Kumlinge, Lappo, Brändö eller Åva i Ålands skärgård (postnummer 00190, 21740, 22710, 22720, 22730, 22820, 22840, 22920, 22940 och 23390).

En skärmdump från ett företags hemsida.
En skärmdump från ett företags hemsida. Bild: Skärmdump/Yle Posti Group Abp,hemleverans

Däremot går det bra att beställa varor till Utsjoki i nordligaste Finland och få dem levererade hem.

För dyrt att leverera till skärgården?

- Orsaken för oss är att hemleverans till Sveaborg och skärgården kostar för mycket, förklarar Björkqvists vd Markus Björkqvist.

Också Stockmann är beroende av underleverantörernas serviceutbud.

- Postorderförsäljning lyckas nog, men i skärgården finns det ingen hemleverans. Vi skulle vilja ge så mycket service som möjligt, men Posten erbjuder inte hemleverans exempelvis i Iniö, förklarar Björn Höglund som är chef för Stockmanns logistik.

Visst levererar Posten paket!

Men Paul-Erik Lindström produktionsförman för Posten i Pargas säger att man visst får paket hem.

- Vi levererar paket till närmaste postanstalt, och i skärgården har vi förbindelsebåtar och underleverantörer som transporterar paketen. Och om man betalar hembärningsavgift eller om man ger en fullmakt till postutdelaren så får man paketen ända hem.

Paul-Erik Lindström
Paul-Erik Lindström. Paul-Erik Lindström Bild: Yle / Peter Karlberg Posten Finland,paul-erik lindström

Enligt Lindström måste man alltid ta i beaktande tidtabeller och paketens storlek, men leveranser i skärgården lyckas nog.

Iniöbor måste själv hämta större paket från färjestranden i Gustavs

Björklund Båtslip i Iniö är ett företag med mycket verksamhet inom olika branscher. Till dem kommer nog vanlig post och mindre paket levererade hem. Men alla stora paket som inte går med postens vanliga leverans måste de avtala om skilt.

Vägskylt med texten Iniövägen Iniöntie
Vägskylt med texten Iniövägen Iniöntie Bild: Yle/Johanna Ventus Iniö, Pargas,iniövägen

- Schenker kommer en gång i veckan hit, men Posten och vissa andra företag levererar större saker bara fram till färjan, och då ska man själv åka efter de stora paketen, berättar Taina Björklund i Iniö.

Björklund bor på huvudön i Iniö. För att hämta ett större paket betyder det att hon ska ta två färjor för att komma till Gustavs och två färjor tillbaka, som då hon beställde två staketdörrar.

- Två timmar räcker inte till för ett paket som andra får hämtade hem, säger Björklund.

Björklund undrar hur företagen tror att alla skärgårdsbor ska klara av att transportera stora saker.

- Om de inte klarar av att föra ut stora paket, så hur ska en vanlig människa hämta en tvättmaskin? Inte går det med en vanlig bil, utbrister Björklund.

Posten har dragit en gräns vid Iniö

- Vi har samarbete med färjerederierna, men om transportörerna måste använda flera färjor så kan det hända att tidtabellerna inte passar ihop. Då levereras varorna till färjestranden, säger företagskundrådgivare Marjatta Veteli på Posten i Helsingfors.

Enligt Postens avtal om hemleveranser ska varorna distribueras mellan klockan 9 och 21. Eftersom det här på vissa öar kan vara svårt att genomföra har Posten beslutat att inte köra ut paket överallt.

- På vissa orter har vi därför helt kallt dragit en gräns, säger Veteli.

En frostig livboj på en färja med gula detaljer.
En frostig livboj på en färja med gula detaljer. Bild: Yle/Johanna Ventus Iniö, Pargas,skärgårdstrafik på vintern

Iniö ligger bakom en sådan här gräns.

Veteli säger att leveranserna till skärgården för det mesta nog lyckas ändå. Det handlar om hurdant avtal Posten har med respektive nätbutik.

Man kan komma överens om transport, bara man betalar

Därför finns samma text på så många nätbutikers sidor, om att man inte kan få hemleverans till Sveaborg, Utö, Iniö, Föglö, Sottunga, Kökar, Kumlinge, Lappo, Brändö eller Åva.

- Man kan inte säga att vi aldrig skulle leverera varor dit, utan det handlar om att komma överens med kunden och med nätbutiken hur man bäst kan ordna transporten, förklarar Veteli.

Yleiskuva
Yleiskuva Bild: Mikko Koski/Yle.fi post,logistik,logistikcentraler,postdistribution,automation,näthandel

Då Yle ringer upp de nätbutiker som skriver att de inte har hemleverans, så visar det sig att en del levererar hem i alla fall, bara man kommer överens om villkoren och priset.

- Byggföretaget Sarokas och Heirol levererar nog till skärgården, men man måste ringa och komma överens om hur leveransen görs och till vilket pris. Jag vet inte om det kan kallas näthandel då längre, men leveranserna fungerar nog, lovar konsulten Juha Jääskeläinen, som representerar flera olika företag på nätet.

Detsamma svarar Jari på Asko i Åbo. Leveranser till Iniö kostar i princip lika mycket som leveranser till Houtskär, det beror på vart och när man vill ha leveransen.

- Lyckligtvis är det är ett område som utvecklas väldigt fort, säger Björn Höglund på Stockmann.

En del transportfirmor vägrar köra ut paket

För många transportfirmor är en färjetur och leverans 2-3 timmar ändå en alltför lång tid, så de vägrar köra ut paket.

- Tidigare var Transpoint värst av alla. De vägrade konstant att köra hit, säger Taina Björklund.

färja gustavs
färja gustavs Bild: Yle/Johanna Ventus färja gustavs kannvik

Eller så begär transportfirmorna en så hög fraktavgift av ingen vill beställa paket till skärgården.

- Volymerna är också så små att det inte lönar sig för de mindre åboländska transportföretagen att bygga upp något eget nät, utan de flesta kör ut beställda produkter för de stora transportfirmorna, säger vd Benko Andersson på BMA Miljö.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland