Hoppa till huvudinnehåll

Drönare kan störa flygtrafiken också i Finland - men myndigheterna får snart friare händer för att skjuta ner dem

Flygplan på Helsingfors-Vanda flygplats.
Flygplan på Helsingfors-Vanda flygplats. Bild: Mikko Koski / Yle Helsingfors-Vanda flygplats,Finnair,flygplan,trafikflyg,tankning (bränsle)

I Finland har flygtrafiken hittills klarat sig ostörd av drönare men incidenten i Gatwick oroar myndigheterna. Nästa år väntas både försvarsmakten och polisen få större befogenheter att ingripa mot drönare som skapar farliga situationer eller används i brottsligt syfte.

Från och med årsskiftet får försvarsmakten rätt att skjuta ner drönare som olovligt flyger över försvarsmaktens områden.

En lag som skulle ge polisen liknande befogenheter, när det gäller drönare som utgör en säkerhetsrisk på allmän plats, bereds som bäst i riksdagen.

Händelserna i Gatwick har också fått Finlands trafiksäkerhetsverk att reagera.

Jukka Hannola, sakkunnig vid Trafi, säger till Yle att man kommer att bjuda in polisen, flygledningen och Finavia till samtal i början av nästa år.

- Vi ska diskutera hur det här möjligtvis påverkar oss och vilka sorters åtgärder vi borde vidta med tanke på framtiden, säger Hannola.

Forskare: Skjut först - fråga sedan

Hanna Smith, forskningschef på Centret mot hybridhot, säger att beredskapen att avvärja hot från drönare generellt är på god nivå i Finland.

Hon välkomnar ändå en lagstiftning som skulle sänka tröskeln för att skjuta ner drönare som är på villovägar.

- Om någon flyger på förbjuden plats ska det vara möjligt att skjuta ner drönaren. Det ska inte spela någon roll om den tillhör ett barn som leker, vi måste ha en tydlig lagstiftning, säger Smith.

Forskardoktor Hanna Smith vid Alexanderinstitutet
Hanna Smith, forskningschef på det nygrundade Centret mot hybridhot. Forskardoktor Hanna Smith vid Alexanderinstitutet Bild: Sebastian Dahlström hanna smith

I dagens läge är polisens befogenheter begränsade. Polisen får inte skjuta ner en drönare om den inte utgör ett direkt hot mot liv eller hälsa.

I fallet Gatwick, där en stor flygplats i London låg nere i över ett dygn på grund av drönare var situationen aldrig farlig. Även om 120 000 personer missade sina flyg inför julhelgen.

Ingen överraskning att drönare skapar kaos

Hanna Smith är inte direkt överraskad över att en drönarattack stoppar flygtrafiken på en så stor flygplats som Gatwick i London.

- Så klart är det ganska tråkigt att det hände men det är någonting man kunnat vänta sig. Man har talat ganska länge om hotet som drönarna utgör och sett att det är en ny metod för att påverka och skapa kaos, säger Smith.

- Det här är definitivt en av de nya hotbilderna, säger hon.

Tiotals amatörer har flugit för nära Helsingfors-Vanda flygplats med drönare

Civila drönare har de senaste åren blivit ett allt större problem för flygtrafiken. Dagens kommersiella flygplan är byggda för att klara små kollisioner med fåglar, men en flera kilo tung luftfarkost är för mycket.

Till exempel stoppades alla flyg till och från Arlanda i augusti 2017 på grund av en drönare.

I Finland har inga lika allvarliga situationer uppstått. De flesta hobbyflygare följer reglerna och är lätta att jobba med, säger Karri Hannula, direktör vid Finlands flygledningscentral.

Karri Hannula, chef vid Finlands flygledningscentral.
Karri Hannula, Finlands flygledningscentral tycker det är oroväckande att drönare används för att äventyra säkerheten i luftrummet. Karri Hannula, chef vid Finlands flygledningscentral. Bild: Niklas Evers flygledning,Helsingfors-Vanda flygplats,Karri Hannula

- De som har brutit mot reglerna i närheten av Helsingfors-Vanda flygplats, har gjort det av okunskap, säger Hannula.

De senaste två åren uppskattar han att flygledningen fått ingripa i cirka 20 fall där drönare flugits för nära flygplatsen.

I de situationerna kontaktar flygledningen polisen som sedan kan beordra den som styr drönaren att landa. Polisen kan vid behov också konfiskera drönaren.

Myndigheterna hemlighetsfulla - vill inte inspirera drönarattacker i Finland

Exakt hur polisens och flygledningens planer ser ut vid en drönarattack mot en flygplats i Finland, vill myndigheterna inte gå in på.

Finlands flygledningscentral säger att man har effektiva instrument för att pejla drönarnas position, men vill inte berätta mera än så.

- Alltid när det gäller någonting nytt och man inte har helt klara rutiner är det bättre att inte tala ut om det direkt, säger Smith vid Centret mot hybridhot.

Enligt henne kan det vara viktigt att hålla vissa detaljer hemliga av säkerhetsskäl.

- Det kan också vara så att de som flyger drönarna vill veta hur myndigheterna reagerar. Det kan vara ett test, och därför måste myndigheterna vara hemlighetsfulla, säger Smith.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes