Hoppa till huvudinnehåll

Julhandel i USA: Kvinnorna förberedda, männen slösar på "Super Saturday"

Julgubben kan också vara svart, på varuhuset Macys hyllor
Julen till salu på Macys varuhus i New York. Julgubben kan också vara svart, på varuhuset Macys hyllor Bild: Bengt Östling/Yle jul,julgubben,Färgad

Julen är de amerikanska handelsmännens högtid, den viktigaste helgen för varuhus och butiker. Det sista veckoslutet före julafton är det superlördag. Då är de amerikanska männen ute på sista-minuten-uppköp.

Allt är stort i USA, också julfirandet. Förväntningarna på årets julhandel är 720 miljarder dollar. Inom handeln räknar man både november och december till julhandelsperioden.
Handeln väntar en uppgång med närmare 5 procent från fjolåret.

- Vi känner oss rejält optimistiska med de här siffrorna, säger talespersonen för den amerikanska handelsfederationen, Ana Serafin Smith.

Ana Serafin Smith, talesperson för detaljhandeln i USA.
Ana Serafin Smith, taleseprson för detaljhandeln i USA. Ana Serafin Smith, talesperson för detaljhandeln i USA. Bild: Bengt Östling/Yle julhandel,minuthandel

Den amerikanska ekonomin är i tillväxt och konsumenternas förväntningar är stora på att det ska fortsätta uppåt, med skattesänkningar, löneökningar och trygga jobb.

Allt pekar på en ökning i år, trots att också fjolårets jul gav en duktig ökning.

Mat, dryck och tv-apparater

Den största försäljningstillväxten i USA väntas bli inom sektorn mat och dryck. Det är också det som amerikanerna lägger ner mest pengar på under jultiden, enligt statistiken från detaljhandelsfederationen.

Den näst största sektorn i julhandeln är elektronik. Speciellt kring Black Friday finns många rea-erbjudanden just inom hemelektronik, och de stora tv-apparaterna säljs till lockpriser.

I perioden finns ju också Cyber Monday, strax efter Thanksgiving-helgen, med stort marknadsförda reor inom teknologisektorn.

Betalning för arbetsresorna ger säsongspersonal

Arbetslösheten i USA är nere kring 3 procent. Det gör att handeln redan har svårigheter att få säsongspersonal.

Ana Serafin Smith nämner nya lockbeten för att få säsongspersonal till butikerna. De anställs tidigt, redan på sommaren, med bättre löner samt pensions- och semesterförmåner som annars inte brukar ingå.

- Vi har till och med hört om företag som betalar sina anställdas arbetsresor under julmånaderna. Då kan butiksinhopparna inte säga att de inte kan komma till jobbet för att de inte har råd med transporterna, påpekar Anna Serafin Smith.

Mer än tusen dollar

Handelns opinionsmätningar visar att medelamerikanen tänker spendera över tusen dollar på årets julhandel.

I fjol var medeltalet 967 dollar för planerat julfirande. Hur det gick, ser man först i slutet av januari när siffrorna räknas ihop.

De yngre generationerna använder mer än de äldre och söker nya köpkanaler.

Handeln har förändrats i en lönsammare riktning. Många olika former av online-shopping erbjuds för att hålla konsumenterna köpande.

Mor och dotter köper popcorn vid julmarknad i Brooklyn.
All julhandel sker inte i köpcentren. Hantverksmarknaderna dyker upp också i New York Mor och dotter köper popcorn vid julmarknad i Brooklyn. Bild: Bengt Östling/Yle Julmarknad,döttrar,konsthantverk,popcorn,New York (staden)

Webshopping slår ut och kompletterar butiksutbudet

Ana Serafin Smith gör reklam för nya former av e-handel, där kunden köper varorna på nätet, men har möjlighet att hämta i butiken och då samtidigt kan prova om varan passar.

Det är ett av handelns motdrag mot den stora kedjan Amazon och liknande aktörer, som fraktar varor från Kina till de amerikanska kunderna. Det sker i många fall utan leveransavgift för kunden.

Nu försöker den amerikanska detaljhandeln komma med egna varianter av uppköp på webben, men ändå locka kunderna till varuhusen.

De stora köpcentren utanför städerna är i kris. Senast drabbade det lågpriskedjan Sears som gick i konkurs. Och i New York kör varuhuset Lord&Taylors sin sista julsäsong. Varuhusbyggnaden på Manhattan görs om till kontorshotell.

Nattstängd damklädsbutik med juldekorationer bakom gallerfönster.
Butikerrna har svårt att konkurrera med ehandeln - alltid öppen. Nattstängd damklädsbutik med juldekorationer bakom gallerfönster. Bild: Bengt Östling/Yle Klädbutik,detaljhandelsföretag,USA,öppettid

”Ingen könsfördom: Kvinnorna planerar, männen i sista stund”

Det är välkänt, säger Ana Serafin Smith från Handelns centralförbund i USA. Kvinnorna sköter sin julhandel i god tid. De börjar bocka av sin julklappslista redan i augusti.

Både de yngsta och äldsta kundgrupperna sköter mycket av shoppingen på nätet.

Men det sista veckoslutet före jul är det sedan män i alla åldrar som är ute i butikerna, säger Ana Serafin Smith. Hon kallar männen för de stora prokrastinerarna i julhandeln.

man och kvinna söker juldekorationer i varuhuset
Männen väntar till dagarna före, och betalar mer för julen. man och kvinna söker juldekorationer i varuhuset Bild: Bengt Östling/Yle julhandel,Macy's

Idag: Super Saturday

Den här sista helgen före jul lockar ut 200 miljoner amerikaner i butikerna, mest män. Lördagen före jul går under namnet ”Super Saturday”, det är den mest brådskande dagen i amerikansk handel.

Man skulle kunna tro att kapitalismens hårda lagar gäller, och alla reor är slut den helgen. Men Ana Serafin Smith hävdar att erbjudandena är de bästa, varorna är som billigast.

Den som vågar vänta hittar de billigaste julklapparna. Men veckoslutet erbjuder förmodligen också det största antalet dyra impulsköp.

"Ge en upplevelsegåva!"

Den mest önskade klappen i USA är förresten olika slags presentkort, på i medeltal 50 dollar.

Gåvokorten behöver inte gälla inköp, de kan lika gärna gå till en restaurang eller ge inträdesbiljetten till en upplevelse. För de yngre generationerna är det viktigt att gåvorna är Instagramvänliga.

Gåvorna ser också olika ut i olika delar av USA. I nordöstra USA har man snö - och god ekonomi. Där satsar man på utrustning, kläder och sport som passar det klimatet.

I Mellanvästern äter man mest. Och i de orkandrabbade områdena i sydost går julpengarna åt till att reparera de stora skadorna på hus och hem.

Upplysta juldekorationer i USA formade som färggranna julpaket.
Julpaketen återkommer i ljusdekorationerna i Brooklyn. Upplysta juldekorationer i USA formade som färggranna julpaket. Bild: Bengt Östling/Yle julprydnader,USA,Julklapp

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes