Hoppa till huvudinnehåll

Kollektivtrafiken är en dyr utmaning för kommunerna i Västnyland

Två bussar som står stilla vid en busstation. Ungdomar stiger ut ur ena bussen
På vardagsmorgnar fylls bussarna av skolelever. Två bussar som står stilla vid en busstation. Ungdomar stiger ut ur ena bussen Bild: Yle / Christoffer Westerlund kollektivtrafik,kollektivtrafikstöd,Västnyland,Raseborg,Sjundeå,Karis,Buss,busstrafik,tågtrafik,järnvägstrafik,kommunalpolitik,passagerare,karis busstation

Kommunerna i Västnyland satsar en massa krut på att få kollektivtrafiken att fungera, men faktum är att den haltar.

Att ta sig från Sjundeå till Ekenäs tar till exempel två timmar med buss. Då är det inte ens säkert att man kan åka buss tillbaka.

- Det är utmanande att få en fungerande kollektivtrafik med våra befolkningsmängder, säger Raseborgs stadsstyrelseordförande Anders Walls.

Han bor i Karis och brukar ta tåget när han skall till Helsingfors. Buss anlitar Anders Walls mer sällan och detsamma gäller Merja Laaksonen som är kommunstyrelseordförande i Sjundeå.

- Om man bor ens lite utanför kommuncentrumet måste man tyvärr ha egen bil, säger Merja Laaksonen.

En kvinna och en man står framför en stillastående buss vid en busstation. Det är vinter.
Sjundeås kommunstyrelseordförande Merja Laaksonen minns inte när hon senast steg på en buss. Raseborgs stadsstyrelseordförande Anders Walls tog bussen alldeles nyligen, men det var under en utlandsresa. En kvinna och en man står framför en stillastående buss vid en busstation. Det är vinter. Bild: Yle / Christoffer Westerlund kollektivtrafik,Västnyland,Raseborg,Sjundeå,Karis,Buss,busstrafik,tågtrafik,järnvägstrafik,kommunalpolitik,kollektivtrafikstöd,merja laaksonen

Många Sjundeåbor som jobbar i huvudstadsregionen kör till Kyrkslätt där de har fler tåg- eller bussturer att välja mellan, men fortfarande går det att ta tåg från Sjundeå.

- Vi har koncentrerat bebyggelsen till stationsområdet för tågförbindelsens skull och det som räddat kollektivtrafiken i Sjundeå är skoltransporterna som också kör mot Lojo, säger Merja Laaksonen.

Det betyder att också andra än skolelever får utnyttja skolbussarna, men de går inte under skolloven.

- Till exempel mot Lojohållet har vi ingen kollektivtrafik under sommarmånaderna, konstaterar Merja Laaksonen.

Raseborg försöker förnya skolskjutsarna

I Raseborg är det inte lika bra ordnat vad gäller möjligheterna att åka med i samma skjutsar som skoleleverna.

- Det här är något vi nästa år måste försöka koordinera så långt som möjligt när vi för en ny upphandlingsrunda om skoltransporter, säger Anders Walls.

En buss som står stilla, men på tomgång på en busstation. Det är vinter och ganska mörkt. Tidig morgon.
Bussturerna har minskat i Raseborg En buss som står stilla, men på tomgång på en busstation. Det är vinter och ganska mörkt. Tidig morgon. Bild: Yle / Christoffer Westerlund kollektivtrafik,kollektivtrafikstöd,Västnyland,Raseborg,Sjundeå,Karis,Buss,busstrafik,tågtrafik,järnvägstrafik,kommunalpolitik,karis busstation

Raseborgs stad köper i dag några tåg- och bussturer. Dessutom betalar staden en del av pendlarbiljetterna för de av invånarna som använder kollektivtrafik till sina arbetsresor.

- Det jobbas nog en hel del både vad gäller samarbete och rent penningmässigt, säger Anders Walls.

Anders Walls har den uppfattningen att tågpendlarna är ganska nöjda med nuvarande tidtabeller.

- Kan man däremot inte utnyttja tåget är man i en helt annan sits, säger Walls och hänvisar också till flera indragna bussturer.

Också Sjundeå satsar en hel del för att få kollektivtrafiken att fungera.

- Medlemskapet i Helsingforsregionens trafik räddade vår tågtrafik och ger oss bredare axlar när vi för underhandlingar. Det kostar kommunen en hel del, men jag anser fortfarande det var ett superbra beslut, säger Sjundeås kommunstyrelseordförande Merja Laaksonen.

Å ena sidan tycker Laaksonen att känns bittert att Sjundeå kommun måste betala extra för kollektivtrafiken, å andra sidan förstår hon att det inte finns underlag för att trafikera längs alla byvägar.

Hur är det med samåkning, är det framtidens melodi att västnylänningarna skapar bilpooler?

- Visst är det möjligt, men ganska jobbigt eftersom samåkning binder människor till vissa tidtabeller och kräver en hel del flexibilitet, säger Sjundeås kommunstyrelseordförande Merja Laaksonen.

- Säkert en lämplig form för någon, men att få det att gå ihop praktiskt med dagishämtningar och matbutiken kan vara svårt. Går det mycket över en timme i en riktning tror jag nog det minskar på intresset, säger Raseborgs stadsstyrelseordförande Anders Walls.

Trafikstockning på tysk motorväg.
I stället för att alla kör ensamma i sin bil hoppas både Ingå och Bromarv att invånarna ska samåka mera. Båda orterna har en facebookgrupp för samåkning. Trafikstockning på tysk motorväg. Bild: Mostphotos/ Oliver Hoffmann trafik,vägtrafik,bilar,rusningstrafik,vägar,Tyskland,motorvägar,bilkörning

Utmaningar finns konstaterar både Laaksonen och Walls, men det finns också en god sak; den västnyländska vi-andan har blivit bättre anser Merja Laksonen

- Jag tycker det har varit skönt de senaste åren när vi har samarbetat i Västnyland. Sjundeå, Ingå, Raseborg och Hangö har gjort en gemensam sak. Nu kör vi 51:an och försöker stärka stamvägen och i tågtrafiken har Raseborg och Sjundeå en gemensam köptrafik. Det är en positiv sak!

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland