Hoppa till huvudinnehåll

Kryssningar blir allt populärare men kan vara sämre för miljön än flyg

Kryssningsfartyg i Södra hamnen i Helsingfors.
I fjol reste cirka 12 miljoner passagerare genom hamnen i Helsingfors, vilket gör hamnen till världens största hamn för passagerartrafik. Kryssningsfartyg i Södra hamnen i Helsingfors. Bild: Henrietta Hassinen / Yle Södra hamnen,hamnar,Viking Line,kryssningar,kryssningsfartyg,Helsingfors,turism,sommar

Kryssningar kan orsaka mer koldioxidutsläpp per passagerare än flygresor, visar en dansk rapport. Samtidigt blir det allt populärare att åka på kryssning och allt fler vill också fira jul ombord på en färja.

– Det har blivit lite populärare att åka på kryssning under julledigheten och i år har vi sålt rekordmånga julbord, säger Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander.

Tallink Siljas kommunikationsdirektör Marika Nöjd uppger att över 10 000 personer firar julafton ombord i år. Också Takolander på Viking Line uppger att tiotusentals personer åker på julkryssning.

I Skatuddens terminal i Helsingfors syns kryssningsivern också en grå tisdagsmorgon i december.

– Vi ville åka till Tallinn på en julmarknad. Överlag åker jag till Tallinn kanske en gång per år. Till Åland åker jag oftare för att vi har en sommarstuga där, säger Johanna Karvonen.

Karvonen säger att kryssningen i sig inte är målet för henne. Hon stiger ombord för att komma utomlands.

Tallink Siljas fartyg Baltic Princess
Att åka på kryssing under julledigheten har varit populärt redan länge, uppger kommunikationsdirektör Marika Nöjd vid Tallink Silja. Tallink Siljas fartyg Baltic Princess Bild: Tallink Silja M/S Baltic Princess,Tallink Silja,fartyg

Även Margareta Ahlfors åker på kryssning ett par gånger per år.

– Då har man tid för att umgås och äta gott med sina vänner. Och gå på lite juluppköp förstås!

Tre gånger mer koldioxidutsläpp än en flygresa

Samtidigt som kryssningar blir allt populärare kan en kryssning orsaka upp till tre gånger så mycket koldioxidutsläpp som en flygresa.

Det visar en uträkning som det danska konsultföretaget för marin verksamhet, HOK Marine consult, publicerade i november.

Resultatet baserar sig på de genomsnittliga utsläppen från 156 kryssningsfartyg.

– Jag var på kryssning med min fru och började undra hur mycket koldioxidutsläpp som vår resa orsakade jämfört med om vi skulle ha åkt med flygplan. Jag blev förvånad över resultatet, säger fartygsarkitekten Hans Otto Kristensen som sammanställt siffrorna.

Utsläppen gäller olika stora fartyg. De största har en kapacitet på upp till 7 000 passagerare.

– Fartygen är stora enheter, det är många ton som ska fraktas fram och tillbaka och det kräver mycket bränsle. Om ett fartygs enda uppgift är frakta folk blir utsläppen höga per person också jämfört med flygtrafiken, säger Henrik Nygård, marinbiolog och specialforskare vid Finlands miljöcentral.

Specialforskare Henrik Nygård vid Finlands miljöcentral
Specialforskare Henrik Nygård vid Finlands miljöcentral Specialforskare Henrik Nygård vid Finlands miljöcentral Bild: Saga Mannila/Yle forskare,marinbiolog,Finlands miljöcentral

Till skillnad från lyxfartygen som endast fraktar människor, transporterar bilfärjor också bilar och lastbilar.

Enligt Kristensen är de ett bättre alternativ, men om man jämför bilfärjor med fraktfartyg eller tankfartyg är koldioxidutsläppen för bilfärjorna också höga.

6 saker att tänka på för en klimatsmartare resa

1. Stanna på marken.

2. Om du tar bil, fyll bilen och åk flera för att få mindre utsläpp per person.

3. Undvik fossila bränslen som bensin och diesel. Använd om möjligt hellre till exempel el eller biogas.

4. Tåg är alltid att föredra. Även om det på vissa sträckor finns dieseltåg är det mesta i dag elektrifierat.

5. Färjor, speciellt snabbfärjor, kan vara sämre för miljön än flyg.

6. För extra koll: välj boende utgående från energianvändning och uppvärmning.

Källa: Klimatsmart semester

– I ett tankfartyg som transporterar olja är lastvolymen fylld till 100 procent. På en passagerarfärja finns däremot mycket tomrum, säger Kristensen.

Ur miljösynvinkel borde kryssningsfartygen alltså ha väldigt små hytter som passagerarna skulle få dela med varandra.

– Det skulle ändå vara svårt att sälja biljetter till en sådan båt för att resandet inte skulle vara så bekvämt. Rederierna vill ju ge passagerarna den bästa möjliga servicen, säger Kristensen.

Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander.
Kaj Takolander, marknadsdirektör på Viking Line. Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander. Bild: Saga Mannila/Yle Viking Line

I stället för att minska utrymmet i hytterna, menar Viking Lines marknadsdirektör Kaj Takolander att man borde bli bättre på att utnyttja färjornas allmänna utrymmen.

– Restaurangerna står till exempel tomma flera timmar om dygnet. Jag tror mycket på utrymmen som kan användas till olika ändamål, säger Takolander.

"Fartygen har fått leva ett tyst liv"

Färjans snabbhet påverkar också mängden utsläpp som orsakas, en snabbfärja behöver mycket mer bränsle och genererar därmed högre utsläpp än en långsammare färja.

Andra faktorer som påverkar hur mycket utsläpp som orsakas är bland annat fördelningen mellan passagerare och frakt av gods, bränsletyp och hur mycket fartyget drar bränsle. Med hjälp av Klimatsmart semesters kalkylator kan du själv räkna ut hur stor klimatpåverkan din resa har.

Enligt Henrik Nygård vid Finlands miljöcentral är det ändå svårt att se effekterna av kryssningsfartygens koldioxidutsläpp på lokalt håll för att utsläppen är globala.

– Fartygstrafiken står för cirka tre procent av de globala koldioxidutsläppen. Hela transportsektorn står för 17 procent av de globala koldioxidutsläppen, säger han.

Kryssningar orsakar också andra utsläpp än koldioxidutsläpp och enligt Nygård orsakar fartygstrafiken till exempel den största kvävebelastningen på Östersjön.

Kryssningsfartygen står ändå bara för cirka tre procent av de här utsläppen.

Sinilevää itä Helsingissä  Kalvik uimaranta
Blågrönalger i Östersjön. Sinilevää itä Helsingissä Kalvik uimaranta Bild: Jaani Lampinen / Yle blågrönalger,Östersjön,Helsingfors,simning,aquatic locomotion,naturen,miljöskydd

– I dag är det uppenbart för alla att det inte är miljövänligt att flyga. Kryssningsfartygen har däremot fått leva ett tyst liv, ingen har brytt sig, säger Kristensen.

Johanna Karvonen som väntar på Tallinfärjan i Skatuddens terminal har inte hört talas om kryssningarnas höga koldioxidutsläpp.

– Men jag är inte överraskad. Jag tänker ändå inte så mycket på miljön när det gäller resor. Om man till exempel vill flyga till Thailand en gång per år är det helt okej, säger hon.

Rederierna kan på många sätt försöka minska de utsläpp som kryssningarna orsakar. Bland annat genom att återvinna material, minska matsvinnet och genom att använda vindkraft.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes