Hoppa till huvudinnehåll

Viking Line utreder fall av rasism – anställd kallade mörkhyade passagerare med n-ordet

Viking Lines fartyg Mariella ligger vid kajen i hamnen i Helsingfors.
Viking Lines fartyg Mariella ligger vid kajen i hamnen i Helsingfors. Bild: Mostphotos Helsingfors,Helsinki Port,Viking Line,M/S Mariella

Servitören trodde att ingen hörde hur han kallade kunderna. Nu utreder rederiet en viskning som upprörde både passagerare och personal.

Johan Edelheim och hans fru åkte med kryssningsfärjan M/S Mariella den 21 december från Stockholm. Efter att båten lagt ut ville de äta och valde en av restaurangerna ombord. De ställde sig i kön och väntade på att bli visade till ett bord.

Efter ett tag blev de insläppta och fick ett bord nära ingången. Före dem hade ett annat sällskap tagit plats i restaurangen, en mörkhyad familj bestående av far och två barn. Edelheim noterade att de hade missat skylten om att man skulle vänta vid ingången och de satte sig vid ett tomt bord.

– En av servitörerna såg dem efter en stund och körde ut dem och sade att de ska köa. Samma servitör tog sedan in dem till samma bord där de redan suttit. Han gav dem menyer och kom fram till servitrisen som stod bredvid vårt bord och sade med en teaterviskning ”Voitko sä hoitaa sen neekeriperheen tossa”, det vill säga, kan du ta hand om negerfamiljen där borta.

Kan du ta hand om negerfamiljen där borta

Edelheim säger att kollegan blev upprörd av det hon hörde och det märktes att hon hickade till och hyschade till mannen.

– Det var meningen som en lustig viskning dem emellan, men att vi hörde och såg hennes reaktion fick oss att hoppa till.

Edelheim berättar att han bott största delen av sitt liv utomlands och att händelsen närmast kändes som en flashback till det Finland som han lämnade på slutet av 1980-talet.

– Det var som de dåliga skämten på 80-talet. Min fru kommer också från en annan etnicitet, så vi båda kände oss ganska obehagliga till mods under resten av middagen.

Viking Line.
Viking Line. Bild: Yle/Rolf Granqvist Viking Line,fartygshytt

Han utgår från att familjen som utsattes inte alls noterade hur de blev kallade eftersom de satt längre in i restaurangen och inte kunde höra diskussionen. Edelheim säger att Viking Line borde se över hur de fungerar, eftersom de tjänar på nöjda kunder, men personal som är direkt ohyfsad eller rasistisk drar ner på anseendet.

– Naturligtvis bör var och en i personalen vara medveten om sitt eget ansvar. Varje gång de drar på sig en uniform är de den arbetsplatsens representanter och det som de gör och säger representerar hur arbetsplatsen tänker.

"Rå humor bakom kulisserna"

Edelheim har själv lång erfarenhet från branschen och har dessutom doktorerat inom kulturturism, så han vet vad han talar om.

Han berättar att han tidigare jobbat i kök, i restauranger och på hotell.

– Det har alltid funnits en rå humor bakom kulisserna och det är ju en del av värdsskapsbranschen att man har en sofistikerad yta, men så är det en ganska rå humor i bakrummen. Jag antar att servitören som viskade trodde sig vara i ett bakrum utan att tänka på att gästerna omkring hörde honom.

Han önskar att Viking Line nu tar till tillräckligt stränga interna åtgärder och berätta för dem i personalen som jobbade den kvällen att sådant inte överhuvudtaget är acceptabelt.

Ordet platsar inte ombord

Reaktionerna på Viking Line är bestörta. Bolagets informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström säger att det hela är väldigt främmande och oacceptabelt.

– Det återspeglar absolut under inga omständigheter det som vi står för eller vår värdegrund. För egen del måste jag säga att det här är en sak som jag kommer att titta väldigt noggrant på.

Hon säger att n-ordet inte har plats ombord.

– Absolut inte. Det är ett ord som inte ska finnas i någons vokabulär ombord. Vi har passagerare som representerar en hel del olika nationaliteter och vi har anställda som också representerar en massa olika nationaliteter, så under inga omständigheter är det acceptabelt hos oss.

Utredning

Nu ska Viking Line utreda fallet grundligt, det lovar Boijer-Svahnström. Hon säger att bolaget årligen utbildar personalen ombord inom betjäning. De anställda får lära sig hur man ska bete sig och hur man bemöter olika typer av kunder.

Boijer-Svahnström säger att hon nu ska höra med olika parter vad som verkligen hände under avgången från Stockholm förra veckan. Händelsen kommer att tas upp på flera olika nivåer och restaurangchefen blir inkopplad, säger hon.

Efter intervjun hör Boijer-Svahnström av sig till Yle Åboland. Hon meddelar att det handlade om en inhoppande vikarie och att personen inte längre får jobba för bolaget.

Uppdaterad klockan 10.27 med informationen om att personen inte längre får jobba för Viking Line.

Läs mera:

Bufféfrossandet till sjöss ska upphöra – rederi inleder nytt projekt med WWF

Rederiet Tallink Silja har tillsammans med Världsnaturfonden WWF Finland inlett ett projekt där fokus ligger på att minimera matsvinnet vid rederiets bufférestauranger. Även Viking Line och Finnlines har tydliga strategier på hur man ska få ner mängden överbliven mat.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland