Hoppa till huvudinnehåll

Borgå satsar en halv miljon euro på mångsidig marknadsföring: ”Den vanliga Borgåbon är vår bästa ambassadör”

Kvinna som ute ser på en reseaffisch.
Reklamkampanjen pågår några veckor vid Helsingfors-Vanda flygplats. Kvinna som ute ser på en reseaffisch. Bild: Yle/Mikael Kokkola turism,marknadsföring,Borgå

Med bland annat tv- och bioreklam samt synlighet på Helsingfors-Vanda flygplats har Borgå stad aktivt lanserats under det gångna året.

Det är turist- och marknadsföringschef Sari Myllynen som håller i trådarna då Borgå stad är ute efter att locka fler turister och nya invånare.

Marknadsföringen av tomter, reklamkampanjer och utvecklingen av turistnäringen kostade allt som allt 475 000 euro för staden i fjol.

En av de allra viktigaste insatserna för att göra Borgå känt och omtyckt går ändå inte att köpa för pengar.

- Den bästa reklamen för Borgå är den som Borgåborna själva står för då de berättar om sin stad för vänner och bekanta, säger Sari Myllynen. Den vanliga Borgåbon är vår bästa ambassadör.

Sari Myllynen står utanför en biosalong
Turistchef Sari Myllynen. Sari Myllynen står utanför en biosalong Bild: Jeanette Broman / Yle Borgå,Konstfabriken,Sari Myllynen

Trots den senaste tidens stora problem med dålig inomhusluft i många av stadens skolbyggnader verkar invånarna se positivt på Borgå som hemort.

- Enligt den senaste undersökning rekommenderar 95 procent av Borgåborna staden som boningsort. Det här gör att vi har en väldigt bra utgångspunkt för vårt marknadsföringsarbete.

Den goda inställningen är något som hon ofta lägger märke till.

- Särskilt på social medier ser jag många gånger fina bilder och berättelser om Borgå, som invånarna själva har lagt upp. Det här är Borgåborna duktiga på att göra.

Som en annan viktig marknadsföringsform betonar Sari Myllynen det samarbete som staden gör med Visit Finland.

Turistaffisch.
Turistaffisch. Bild: Yle/Mikael Kokkola turism,marknadsföring,Borgå

- Att utländska journalister och researrangörer besöker Borgå och på plats och ställe får uppleva stämningen i vår idylliska stad är värdefullt. Det leder till en hel del positiva omdömen som sprids via många kanaler.

Under året som gick har budskapet om Borgå förmedlats på många sätt: från den stora digitala skärmen på musikhuset i Helsingfors till ankomsthallen på Helsingfors-Vanda flygplast.

- Flygplatsen är ett viktigt ställe att synas på i och med de stora passagerarmängderna som dagligen finns där. Vi har under några år i olika repriser haft marknadsföringskampanjer där, säger hon.

Den nuvarande kampanjen på flyplatsen pågår under flera veckor och kostar kring 10 000 euro. Tanken är att påminna resenärerna om hur nära det är från Helsingfors till Finlands näst äldsta stad.

Turister på solig gata i Gamla stan i Borgå.
Turister på solig gata i Gamla stan i Borgå. Bild: Yle/Mikael Kokkola turister,turism,Borgå,gamla stan i borgå

Under 2019 vill turist- och marknadsföringschefen allt mer satsa på att utveckla evenemangsutbudet, både egnas och andras.

- En evenemangsplanerare kommer från slutet av januari jobba med att stöda och utveckla evenemang i Borgå. Vi hoppas på många nya aktörer, också internationella.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland