Hoppa till huvudinnehåll

Sjökapten: Det kommer nog att gunga i natt

Buffébordet på Baltic Princess.
Tallrikarna kan komma att skramla extra i kväll Buffébordet på Baltic Princess. Bild: Yle/Peter Petrelius M/S Baltic Princess,Tallink Silja,tallrikar,Buffé

De senaste dagarna har Meteorologiska institutet upprepade gånger varnat för storm, både på land och till havs, och nu ger prognosen för i natt vindstyrkor på upp till 35 meter per sekund i byarna på Ålands hav.

I Bottniska Viken kommer det att blåsa nordlig vind med en styrka på 31-32 meter per sekund i byarna. Våghöjder på mellan 6 och 7 meter utlovas också på meteorologens webbsidor.

Stormen kan säkert oroa den som är på väg ut på kryssning i kväll.

En del färjturer har ställts in, till exempel Viking Lines Rosella har avbokat några turer mellan Åland och Kapellskär. Däremot kommer de större färjorna att köra som normalt mellan Finland och Sverige.

"Just nu svårt att tro på storm"

Niklas Nordlund är kapten på Tallink Siljas m/s Silja Serenade som kommer att åka mellan Stockholm och Helsingfors i natt då stormen väntas vara som värst.

Då Nordlund ännu ligger i hamn med Silja Serenade i Stockholm har han svårt att tro att det skulle hinna bli storm i och med att himlen var blå och solen sken vid klockan 13 på nyårsdagen då vi ringer honom.

– Enligt prognoserna blir det ganska blåsigt kring midnatt, egentligen har det lovats exeptionellt hårda vindar, säger Nordlund.

Exteriör på kommandobrygga med flaggor och radar.
Exteriör på kommandobrygga med flaggor och radar. Bild: Yle/Petter Lindberg Kommandobrygga,radar,flaggor,fraktfartyg,Finnlines,Fraktfärja

Vi saktar in om det gungar för mycket

I praktiken kommer det att betyda att fartyget kommer att åka ut med fart från Stockholm så att man hinner så långt som möjligt före de hårdaste vindarna slår till.

– Om sjögången blir hård saktar vi in, säger Nordlund. Det är a och o att ta ner farten om sjögången är svår, förklarar Nordlund.

–Nu då vindarna är nordliga så har vi vinden i sidan, så jag tror att det kommer att gå riktigt bra, tillägger Nordlund.

Det är a och o att ta ner farten om sjögången är svår

Det som också kan bli aktuellt under natten är att inte stanna på Åland på grund av vinden. Då vi ringde Nordlund hade han inte fattat något beslut om att gå in på Åland, men inom några timmar skulle han fatta beslut om det.

– Om prognoserna håller kommer vi nog att åka förbi.

"Garanterat kommer det att gunga"

Det är svårt att säga ännu på eftermiddagen hur grova vågorna blir under natten, i och med att vinden vänder 180 grader. På morgonen då Nordlund åkte in mot Stockholm blåste det sydvästliga vindar och till natten har det lovats nordliga vindar.

– Det är svårt att säga hur grov sjögång det kommer att bli i och med att vinden har vänt, säger Nordlund.

Besvärligast är sträckan mellan Stockholms yttre skärgård och Hangö, i och med att de nordliga vindarna är kraftigast på de här sjöområdena. Nordlund tror ändå att sjögången inte blir så svår som man kanske först skulle kunna tänka sig.

– Mellan Stockholms yttre skärgård och Hangö kommer det säkert att blåsa en del och också vara grov sjögång, men jag tror ändå inte det hinner bygga upp en så grov sjögång som man skulle kunna tro, säger Nordlund.

Vågor slår mot strandstenar i Hangö den den 10 december 2014.
Vågor slår mot strandstenar i Hangö den den 10 december 2014. Bild: Viveka Rabehl. vågor,storm

Det är inte bara Finland som drabbas av vinterstormen. Stormen har redan dragit in över danska Jylland och myndigheterna i Danmark har utlyst stormvarning av första klass.

Broarna som förbinder de danska öarna hotas av stängning, liksom också Öresundsbron mellan Köpenhamn och Malmö. Färjeturer ställs också in.

Läs mer på Danmarks Radios webbplats.

I Sverige har SMHI utfärdat en klass 2 varning för storm, från nordligaste Bottenviken och ner till norra Östersjön. Gotlandsfärjornas turer ställs in, skriver Sveriges Radio.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes