Hoppa till huvudinnehåll

Silja Serenades kapten Niklas Nordlund om stormnatten till havs: ”Det här var nog en av mina topp 3”

Silja Serenades kapten Niklas Nordlund står i fönstret på kommandobryggan framför en rad spakar.
Silja Serenades kapten Niklas Nordlund står i fönstret på kommandobryggan framför en rad spakar. Bild: Anna Savonius M/S Silja Serenade,sjökaptener

Det blåste exceptionellt hårt ute till havs under natten, men Silja Serenade hade tur. Vi hann ut precis framför den värsta stormen och undvek de största vågorna, berättar kapten Niklas Nordlund.

Det är tyst och stilla på Silja Serenades kommandobrygga på morgonen efter överfarten från Stockholm, trots nattens exceptionella stormvindar. På en del håll nådde vindstyrkan upp i över 40 meter per sekund i byarna. Silja Serenade lyckades ändå undvika det värsta.

Kapten Niklas Nordlund berättar att man på fartyget började känna av stormen klockan 23 i går kväll när de kom ut på Ålands hav från Stockholms skärgård.

- Inte var det uppe i 40 meters vindar men 30 var det nog. Vi kom ganska lindrigt undan. Vi kom just framför och i och med det kom det inte heller några större vågor.

Han bedömer att det var värre för dem som åkte i den andra riktningen, mot Stockholm. Där klaffade tidtabellerna inte lika bra.

Åland fick man hoppa över. Det var inte säkert att gå in i Mariehamn så Silja Serenade styrde rakt mot Helsingfors.

Vy över hamnen i Helsingfors från Silja Serenades kommandobrygga.
Vy över hamnen i Helsingfors från Silja Serenades kommandobrygga. Vy över hamnen i Helsingfors från Silja Serenades kommandobrygga. Bild: Anna Savonius M/S Silja Serenade,Passagerarfartyg,kommandobryggor

Vindriktningen var också på sjöfararnas sida, säger Nordlund

- Vi hade vinden i sidan så det gick riktigt fint, och jag tror faktiskt att våra passagerare har varit riktigt nöjda också.

Passagerare som Svenska Yle har talat med bekräftar också att vågorna inte kändes mera än normalt.

Vad berättar det här då om dagens färjor, Niklas Nordlund?

- Vi hade som sagt tur med vågorna, vi hann just framför de största vågorna, och vi hade dem i sidan. Serenade går otroligt bra med sidovind, och är annars också den största båten här på Östersjön kan man nästan säga. Så för oss brukar det gå ganska bra.

Spakarna på Silja Serenades kommandobrygga.
Spakarna på Silja Serenades kommandobrygga. Bild: Anna Savonius Kommandobrygga,M/S Silja Serenade

Kontakten till andra fartyg är viktig

Niklas Nordlund höll också kontakt med de andra passagerarfärjorna ute till havs under natten och morgonen. Han diskuterade med Viking Lines Gabriella och XPRS, och tillsammans beslöt de att Serenade går in först i Helsingfors för att inte behöva passera de andra fartygen på smala ställen.

Enligt Niklas Nordlund går rutten Helsingfors-Stockholm på rutin för besättningen. Men visst är så här hård nordlig vind sällsynt, och i hamnen i Helsingfors situationen ny.

Alla fartyg fick också assistans för att ta sig i hamn i Helsingfors. Serenade hade en bogserbåt på standby på sista rakan in mot hamnen.

- Den följde med oss en bit och sen när vi svängde fartyget här i hamnen var den bredvid och beredd att assistera om vi skulle ha behövt hjälp. Men vi klarade det helt bra.

Att bogserbåten var där var en säkerhetsåtgärd, säger Nordlund.

- Vi visste att vi klarar det men det är ett plus, ännu. Det känns tryggt att ha en bogserbåt på standby.

Hur ofta upplever då sjökaptener stormar av den här kalibern?

- På de här breddgraderna är det ju ganska sällsynt. Visst är det 2-3 hårda stormar per vinter, det har alla tider varit så. Men det här var nog en av de topp 3, jag har varit fem och ett halvt år här på Serenade.

"Jag misstänkte att det inte skulle vara så grov sjö"

Hur tog passagerarna det då? Enligt Nordlund var de väl informerade om att det kan gunga ordentligt till havs.

Nordlund kunde dessutom redan på kvällen se att det knappast blir så grov sjö. Det är nämligen vid sydliga och sydvästliga vindar som det gungar mest. Då är det inte alltid så trevligt ombord.

- Jag misstänkte, som det blev också, att det inte skulle vara något större gungas för passagerarna.

Nordlund har också lugnande besked för dem som ska ut på havet de närmaste dagarna: I kväll blåser det en aning ännu, men sedan lugnar det ner sig.

Han har också lugnande besked överlag för dem som funderar lite extra på när det är säkert att åka på kryssning.

- Det skrivs och pratas alltid om hur det stormar, men nog är våra båtar säkra oberoende. Är det för stora vågor kör vi saktare. Det här är vintersjöfart, och då blåser det då och då.

När stannar man då i hamn? Någon gång måste det väl blåsa för hårt?

- Det är väldigt sällsynt. Jag vet inte när det skulle ha blåst hårdare än nu i natt och inte var det några större problem ändå. Jag ser inte det som en säkerhetsrisk.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes