Hoppa till huvudinnehåll

Måste tåla kritik - 17-åriga Ingåbon Nanny Hedberg dansar balett i Oslo

kvinna i danspose i snön
Nanny Hedberg tillbringade julen hemma hos familjen i Ingå. kvinna i danspose i snön Bild: Yle / Monica Slotte balettdansare,Ingå,Oslo,Norge,balett (konstarter),balettdansaren Nanny Hedberg

Disciplin och målmedvetenhet präglar den unga Ingåbon Nanny Hedberg.

För två år sedan flyttade hon ensam till Norge för att studera dans vid Khio - Oslo National Academy Of The Arts.

Innan dess hade hon genomgått Nationaloperans balettskola i Helsingfors.

Tidigt tycke för balett

Nanny Hedbergs första möte med den klassiska dansen skedde i 4-års åldern då hennes mamma tog henne till en balettklass för barn.

- Inte tror jag att hon hade några större tankar om att jag skulle bli professionell dansare. Men några år senare sa en lärare: Hej, jag tror att hon har nånting.

Familjen hörsammade lärarens uppmaning om att ta dansen på allvar och Hedberg sökte in till operans balettskola i Helsingfors.

Då hon sen sökte till dansutbildningen i Norge hade hon dansat i ungefär 10 år.

Många att inspireras av

Det fanns egentligen aldrig några andra alternativ än klassisk balett för Nanny Hedberg.

- Många gillar balett för att det finns klara regler för vad som är rätt och fel. Man får konstant respons från sin lärare om det. Jag tycker om att veta exakt vad jag gör och hur jag kan göra det bättre.

I jämförelse är det friare inom andra typer av dans där man mera kan göra som man känner.

Nanny Hedberg hade tidigt förebilder bland den klassiska balettens stjärnor.

- I Ryssland finns det många stora kända balettdansare som Natalia Osipova och Svetlana Takarova som är väldigt bra. Vid Kungliga operan i London dansar Marianela Nunez och Sarah Lamb som jag alltid har sett upp till.

Hemma fanns en musikalitet att ösa ur, med föräldrar och bror som sjöng och spelade.

Kunde välja och vraka och valde Norge

Efter att ha avslutat den 9-åriga utbildningen vid Nationaloperans balettskola i Helsingfors blev det aktuellt för Nanny Hedberg att söka till ett treårigt professionellt utbildningsprogram inom klassisk balett.

Eftersom det inte är säkert att man kommer in så sökte hon till den finska skolans program men också till motsvarande utbildningar i Stockholm och Oslo.

Hedberg blev antagen till alla tre skolorna.

kvinna i fönster
kvinna i fönster Bild: Yle / Monica Slotte balettdansare,Ingå,Oslo,Norge,balett (konstarter),balettdansaren Nanny Hedberg

- Jag valde Norge. Själva skolbyggnaden var oerhört fin, salarna stora och ljusa. Alla lärare verkade vara snälla och väldigt bra på sitt jobb.

Khio eller Kunsthøgskolen i Oslo, är en norsk högskola för konstnärlig utbildning inom bildkonst, formgivning och konsthantverk, teater, opera, dans och scenografi.

Då Nanny Hedberg är klar med sin utbildning om ett år kommer hon att ha avlagt kandidatexamen. Det ser hon som viktigt.

- Jag får en högre utbildning i Norge än till exempel i Sverige där man bara får gymnasiekompetens.

Hårda krav och sträng gallring

Den som söker till dansutbildningen måste genomgå en så kallad audition med olika typer av urvalsprov.

Nanny Hedberg beskriver hur det brukar gå till.

- Den sökande får en kort introduktion och en nummerlapp. Sen deltar man i en balettklass och utvärderas av en jury. Man utför också ett solo.

På det här följer den första gallringen. Följande dag utförs liknade övningar och nästa gallring.

- I det sista skedet brukar det vara en fysisk evaluering också. Då bedömer juryn om ens kropp lämpar sig för balett, om man har haft skador eller kan tänkas få det.

Efter ett par veckor avslöjas vem som har antagits till utbildningen.

På Nanny Hedbergs klass började 3 pojkar och 5 flickor. Nu har en av dem slutat.

Största delen av skolans studerande kommer från Sverige eller Norge men också från länder som Japan, Estland och Ryssland.

kvinna i danspose i snön
kvinna i danspose i snön Bild: Yle / Monica Slotte balettdansare,Ingå,Oslo,Norge,balett (konstarter),balettdansaren Nanny Hedberg

Blev tidigt självständig

Att flytta ensam till ett främmande land som 15-åring kändes till en början litet skrämmande, också om det gick bra, säger Nanny Hedberg.

Före det hade hon bott hos sin farmor i Helsingfors i veckorna för att ha närmare till balettskolans träningar.

- Då var jag redan van vid att ta hand om mina finanser, se till att jag kom till rätt ställe och skötte mina läxor.

Sommaren före flytten till Norge ägnades åt matlagning tillsammans med pappa.

- Han lärde mig och vi lagade mat tillsammans nästan varje dag, så att jag skulle klara mig sen, förklarar Nanny Hedberg.

Visst fanns det stunder då hon drabbades av hemlängtan.

- Men det var oftast så mycket på gång på skolan så jag hann inte tänka så mycket på det.

Kommer tidigt för att värma upp

Nanny Hedberg brukar komma till skolan vid klockan 8 på morgonen.

Då byter hon om och värmer upp inför undervisningen som startar klockan 9.

- Flickorna har en viss typ av dräkt och trikåer. Det är också bestämt vilken färg pojkarna ska ha i sin klädsel.

Undervisningen i balettklassen inleds med små rörelser och slutar med stora hopp över golvet. Sen följer övning med tåspetsskor, variationer och solon.

Eleverna bekantar sig också med modern dans och andra former än den klassiska baletten.

Tre gånger i veckan har baletteleverna också vanliga skolämnen som engelska, anatomi, näringslära och sociala studier.

Man får inte ta det så personligt. Istället ska man försöka se det som att läraren är här för att hjälpa mig. Och jag försöker bättra mig.― Nanny Hedberg, balettstuderande

Det finns en idé om hur en balettdansares kropp ska se ut och fungera; man ska helst vara vig, ha långa ben och böjliga fötter.

Men det krävs också att man har en väldigt stark personlighet för att klara sig i yrket, poängterar Nanny Hedberg.

- Man får en massa respons hela tiden. Oftast rör det sig om negativ kritik och man måste göra saker bättre. Det handlar mycket om att kunna handskas med besvikelser.

Som dansare får man inte alltid den roll man vill ha och man är kanske inte bäst. Det finns de som inte kan hantera det och som inte har den mentala styrka som krävs.

- Man får inte ta det så personligt. Istället ska man försöka se det som att läraren är här för att hjälpa mig. Och jag försöker bättra mig.

Rätt kropp och personlighet

Nanny Hedberg säger att en dansare också behöver vara intelligent och kreativ för att snabbt kunna ta till sig lärarens rättelser och omsätta dem i praktiken.

- Kreativiteten är viktig också inom det konstnärliga uttrycket och tolkningen av traditionella och mer moderna verk.

Balettstudierna är inte alltid en dans på rosor. Det kommer tyngre dagar också för en duktig dansare.

På sjunde klass övervägde Nanny Hedberg att sluta dansa helt och hållet.

Också idag kan det komma dagar då det känns som om ingenting fungerar men hon tvivlar inte längre på sitt kall.

- Jag vill absolut göra det här resten av mitt liv.

En döende konstform

Nanny Hedberg studerar nu sitt andra år vid konsthögskolan i Oslo.

Efter det tredje och sista året blir det aktuellt att söka jobb som balettdansare.

- Balett är en döende konstform och det finns mindre och mindre med jobb. Jag tar emot arbete där jag kan få ett, kanske vid de nordiska operahusen eller på annat håll i världen.

Hedberg skriver under att hon inte riktigt är som vilken 17-åring som helst.

- För det första har jag alltid vetat vad jag vill göra när jag blir stor. Det är det väldigt få i min ålder som gör.

ung kvinna i närbild
Nanny Hedberg ung kvinna i närbild Bild: Yle / Monica Slotte balettdansare,Ingå,Oslo,Norge,balett (konstarter),balettdansaren Nanny Hedberg

- Baletten tvingar en också att växa upp mycket fortare. Att flytta bort hemifrån som 15-åring tvingar en att bli mer självständig och kunna ta hand om sig själv.

Inom ramen för skolornas utbildning gör de studerande roller i olika operaföreställningar och produktioner.

Nanny har hunnit med flera men vet att det finns många roller kvar att dansa.

- Drömrollen är Aurora i Törnrosa. Giselle är också fin. Och Nötknäpparen.

Hur länge håller då kroppen för en balettdansare?

- Ungefär till 40-50, sen är inte kroppen tillräckligt vig eller stark längre. Det finns också dansare som måste sluta redan i 30-års åldern på grund av skador. Det är ju en farlig sport på det sättet.

Nanny Hedberg och hennes studiekompisar dansar 35 timmar i veckan och förbränner med andra ord en hel del energi.

Hedberg är vegan och äter inte kött eller mjölkprodukter. Det är sällsynt i danscirklar, därför har det varit viktigt att lära sig vad hon ska äta för att orka och må bra.

- Det handlar mest om att äta rätt och tillräckligt mycket istället för att inte äta alls.

Skip Instagram post

Läs också