Hoppa till huvudinnehåll

Åbovarvet nyanställer igen

Carnival XL1.
Carnival XL1 levereras 2020. Ett systerfartyg levereras 2022. Carnival XL1. Bild: Meyer Turku Carnival Corporation & plc,Meyer Turku,kryssningsfartyg,Carnival Cruise Lines,Carnival XL1

Åbovarvet Meyer Turku rekryterar minst 100 nya varvsarbetare i år, kanske upp till 200 nya uppger Meyer Turkus informatör Tapani Mylly.

- Nästa vecka inleds årets första nyrekrytering, och vi söker både ingenjörer och arbetare.

I början av januari blev det senaste fartyget, Mein Schiff 2, färdigt och avseglade mot tyska Kiel.

Blåvitt kryssningsfartyg i torrbassängen på Åbovarvet.
Blåvitt kryssningsfartyg i torrbassängen på Åbovarvet. Bild: Meyer Turku. Meyer Turku,Åbo,fartyg,kryssningsfartyg

De två följande fartygen, Costa Smeralda och Carnival XL1, är större än Mein Schiff-fartygen. Costa Smeralda är det största fartyget som byggs på varvet på tio år.

Allt större skepp byggs allt snabbare

- Åbovarvet gör nyrekryteringar just eftersom man bygger snabbare och större skepp, säger Mylly.

Meyer Turkus informationschef kommunikationschef Tapani Mylly, med vit hjälm på huvudet.
Tapani Mylly. Meyer Turkus informationschef kommunikationschef Tapani Mylly, med vit hjälm på huvudet. Bild: Yle/Linus Hoffman Meyer Turku,Åbo,Tapani Mylly

Meyer Turku har större rekryteringar fyra gånger per år. Också i fjol anställdes 200 personer till vid varvet. Precis innan jul steg antalet egna anställda till över 2 000 personer.

Med underleverantörer finns det dagligen cirka 5 000 arbetare vid varvet.

Läs också

Nyligen publicerat - Åboland