Hoppa till huvudinnehåll

Sömnexpertens tips: Så återställer du dygnsrytmen efter jullovet

Flicka som tittar piggt fram under ett vitt täcke
Flicka som tittar piggt fram under ett vitt täcke Bild: Unsplash sömn,Vaken

Många har i år fått njuta av ett rekordlångt jullov. Men återgången till vardagen kan vara svår, speciellt om du svängt upp och ner på dygnsrytmen.

Sömnexperten Mikaela Wiik, som är sakkunnig i återhämtning och fysisk aktivitet vid Folkhälsan, ger tips för hur du kan återställa en dygnsrytm som är upp och ner efter jullovet.

- Om man har gått och lagt sig väldigt sent, måste man räkna med att man kan ha utmaningar med svårare uppgifter de första dagarna tillbaka på jobb eller studier.

Då gäller det att stå ut de första dagarna och se till att lägga sig i tid.

- Det kan vara en utmaning. Men om du har lagt dig till exempel klockan 3 under semestern och sovit till klockan elva, är själva sömnskulden inte särskilt stor.

Mikaela Wiik
Folkhälsans sömnexpert Mikaela Wiik uppmanar oss att skippa skärmar och lampor före läggdags. Mikaela Wiik Bild: Yle/Anna Nylund och Matilda Sjöstedt mikaela wiik

Släck lampor och slopa skärmar

Enkla tips för att inte fortsätta förskjuta dygnsrytmen är att släcka lampor på kvällen och skippa telefonen och andra skärmar, så man inte utsätter sig för blåljus.

- Så fort det finns dagsljus, lönar det sig att ta sig ut och tillbringa minst en halv timme ute.

Att röra på sig är annars också bra för att återställa dygnsrytmen, men det lönar sig inte att träna för nära läggdags.

Ta fasta på det som är viktigt för tonåringen

Många tonåringar vakar sent och sover länge under jullovet, och det kan vara en utmaning att få iväg dem till skolan och orka där.

- Det hjälper inte att tjata. Det lönar sig i stället att ta fasta på saker som är viktiga för den unga. Om hen tränar kan man lyfta fram att resultaten blir sämre när dygnsrytmen är förskjuten. Är utseendet viktigt för den unga, kan man lyfta upp att sömnen påverkar också det.

- Ska man klara sig i skolan borde man lägga sig före midnatt.

Samtidigt vill Wiik lugna föräldrar till tonåringar.

- Ungdomar har en förskjuten dygnsrytm och blir kvällströtta senare än vuxna. Det brukar normalisera sig när de närmar sig 20-årsåldern.

Läs också

Nyligen publicerat - Samhälle